Ieder museum heeft er zo ongeveer wel last van, van die schilderijen in de collectie die je niet mag of kan wegdoen maar die je niet toont omdat ze simpelweg niet meer relevant zijn. Het waren talenten toen het werk was aangekocht of vertegenwoordigen een politieke ideologie die ‘fout’ is. Redenen genoeg om bepaalde werken het depot te houden.
Toen een aantal curatoren (die het curatorial program bij De Appel volgen) bij het Abbemuseum zo een stapeltje ‘Bourgeois Leftovers’ aantrof besloten ze daar iets mee te doen. Zodoende hangen er nu 32 schilderijen uit de vroege twintigste eeuw in de Appel die dus niet bij de permanente opstelling horen. De reden is dat ze niet aansluiten op het verhaal van het museum wat vooral modernistisch is. Maar natuurlijk waren de werken ook in hun tijd verre van vooruitstrevend. Het waren ook toen al veilige zo niet truttige burgerlijke werken voor aan de muur. Vervolgens zijn19 hedendaagse kunstenaars gevraagd om op die restjes te reageren.
En dat is dus wat er nu in de Appel te zien is. Curatoren hebben de naam nogal wel eens ontzettend theoretische en complexe tentoonstellingen te maken waar je vooral veel voor moet lezen. Ook hier moet je veel lezen wil je alles meekrijgen, maar theoretisch of erg complex is het niet.
Zo blijkt de wijze waarop schilderijen zijn opgehangen gekozen te zijn aan de hand van verzekeringswaarde. Ineens worden zelfs restjes ‘bekeken’ op hun economische geldigheid. Maar ook blijken de kleurbanen van Barbara Visser gebaseerd te zijn op kleuren uit vervlogen tijden, of dat de werken van Marlene Dumas ook voor haar eigenlijk restanten zijn. Zo gaat iedere hedendaagse kunstenaar (en curator) op een bepaalde manier aan de haal met die afdankertjes van het Abbe waarbij enige context noodzakelijk is.
In tijden waarin ontzamelen bij musea een nieuw probleem is, is het goed dergelijke werken eens kritisch te beschouwen en te bevragen. Dat De Appel hiermee inspeelt op een actueel probleem is duidelijk. Toch wil dat niet zeggen dat het voor buitenstaanders niet interessant is. Want ook deze Leftovers zijn relevante cultuuruitingen uit hun eigen tijd. Op zijn minst zijn ze goed geschilderd en dat is nog steeds valide.
De curatoren van De Appel laten zien dat een tentoonstelling die vanuit de curatele praktijk ontstaat helemaal niet te hermetisch hoeft te zijn voor een gewone bezoeker. Die bezoeker moet zich wel enigszins willen verdiepen in de tentoonstelling maar dankzij haar kleine schaal is dat heel geen enkel bezwaar. Het is een inhoudelijk doordachte tentoonstelling geworden.

Johanna Bauer-Stumpff – Antinous – Olieverf op canvas 1935 & Timmy van Zoelen – Miasmic Revisionism (Clinical PDF) – Papier, inkt en was 2013

Daragh Reeves – A Still Life of a Cigarette and Smoke – Sigaret, nylon draad, veren, lint, wol, vezels en lijm 2013

Will Holder – Reproduction of Edgar Fernhout, ‘Damesportret’ (1937) for Singe Mothers – 500 postkaarten die verkocht worden in het van Abbemuseum

Betsy Westendorp-Osleck – Het Hoedje – Olieverf op canvas & Coba Ritsema – Stilleven met Beeldje – Olieverf op canvas

Ruth Bachanan – A Condition – Gecoate stalen structuur en geluid 9,06minuten met daarop werk van Dirk Nijland – Stilleven met schedel – Olieverf op canvas 1932 & Bart Peizel – Stilleven met boeken – Olieverf op canvas 1933 & Dirk Nijland – Stilleven – Olieverf op canvas 1935

Barbara Visser – 17 Left Out Leftovers (Bourgeois); 17 Farrow & Ball Archive Colours – F&B Archiefkleur, Estate Emulsion op muur 2013
De Rejects van Marlene Dumas zijn opmerkelijk scherp. Het schuren van het ‘mislukken’ van werk is zichtbaar en dat levert een opvallend sterk beeld op.

Matthieu Laurette – Things (Purchased With Funds Provided By) – Installatie met contracten en neon 2010-2020

Matthieu Laurette – Things (Purchased With Funds Provided By) – Installatie met contracten en neon 2010-2020 (detail)

Alison Knowles – Shoes of Your Choise for Wies 1962 – Verschillende materialen 2013 ‘I am honored to be in your shoe Bourgeois Leftovers’

Schilderijen geordend op verzekeringswaarde van links naar rechts, boven naar beneden – Dio Rovers, Jan van Herwijnen, Lydia Davis, Jacob Dooyewaard, Eduard Karsen, Conrad Kickert, William Henry Singer, Willem Knip, Wout Schram, Sal Meijer, Herman Heijenbrock, Matthieu Wiegman, Arnout Colnot en Ge Roling

Lydia Davis – They Take Turns Using a Word They Like – Verheen voor het eerst in ‘Bomb Magazine’ 1999
Vanaf nu is geen enkel museum dat zegt dat je niet mag flitsen als bezoeker geloofwaardig meer. Wel sterk werk van Gabriel Lester.

Gabriel Lester – Cookie 1 & 2 – Verschillende materialen 2013 & Ernst Leyden – potret van Joep Nicolaas – Olieverf op canvas 1935 & Jonhannes Franken – Potret van Eliza – Olieverf op canvas 1939
Het werk van Judith Deschamps is een film die de hele essentie van de tentoonstelling als verklaard. Natuurlijk niet te fotograferen maar erg de moeite waard om te zien.

Judith Deschamps – A Talk to the Leftovers – Installatie, nagebouwde versie van een ruimte met stoelen, tafel, beamer, speaker en foto’s
De tentoonstelling Bourgeois Leftovers is nog te bezoeken tot en met 6 juni bij de Appel te Amsterdam. Er is overigens een website vanuit de tentoonstelling met een complete catalogus.
Bonjour Monsieur, Madame… Bonne année à vous ! (after in …quite english !)
S’il vous plaît, pourriez-vous me donner des références sur le tableau (Nature morte) Huile sur toile, de Conrad Kickert, fait en 1931 ? Conrad Kickert – Stilleven met vissen en vogels – Olieverf op canvas 1931
Taille ? Hauteur, sur largeur. en cm. Y a-t-il un numéro spécial d’Opus = 31-.. Une signature, des écrits au dos, étiquette, ou autre ?
Je vous en remercie vivement. C’est pour le catalogue raisonné de cet artiste.
Sr Marie-Hélène
I try in English : Hello, I wish you a happy new year. Please, could you give me different things about the picture of Conrad Kickert, in 1931. Specially a number behind the paint… ? Dimensions,
anythings as many as possible for you ! Thank you very very much.
It’s for a big work about the “Catalogue raisonné” which is doing now.
Mary-Helen