Een open call, met als aanleiding het werk Changing History van Charlotte Schleiffert, leverde een enorme hoeveelheid inzendingen op met een uiteindelijke selectie van 35 kunstenaars die allemaal uit Brabant komen. Het werk van Schleiffert moet daarin meer gezien worden als een startpunt want al snel zie je dat zo’n werk tot heel veel meer kan leiden. Samen met Charlotte Schleiffert zelf, Marjolein van de Ven en Masha van Vliet was ik commissielid en dus mede verantwoordelijk voor de uiteindelijke selectie.
De uiteindelijke selectie is uiteindelijk niets meer of minder dan een greep uit veel aanmeldingen waarvan opvalt hoe enorm divers de culturele productie kan zijn. Natuurlijk zijn er usual suspects tussen de aanmeldingen, maar er zijn er ook een heleboel die geen zichtbaarheid genieten binnen de reguliere podia. Sommigen zijn al jaren actief en hebben een heel eigen blik ontwikkeld. Dat daar een hoop ondergewaardeerde kwaliteit tussen zit is haast een vanzelfsprekendheid.
Het siert dan ook de Willem II dat ze op deze manier laten zien wat er in Brabant aan kunst gemaakt wordt. Het zijn immers vaak ook deze kunstenaars uit je eigen regio die je bezoeken. Het biedt de mogelijkheid wat te betekenen voor je eigen achterban waarvan je normaal misschien helemaal niet weet dat ze kunstenaars zijn. Of kunstenaars waar je normaal misschien niet zo snel aan zou denken. Die komen met zo’n Open Call voorbij.
Andere instellingen zouden hier een voorbeeld aan mogen nemen. Het hoeven niet allemaal solo’s te zijn van internationale talenten of bekende helden. Het mag dat ook wel eens juist niet zijn, even verrassen door totaal nieuwe kunstenaars te tonen. Er valt namelijk nog heel wat te ontdekken juist ook bij jezelf in de buurt.
Hier volgt een heel beperkte greep van wat er zoal te zien is en wat om diverse redenen opviel.
Charlotte Schleiffert – Changing History – Sleutelwerk van de tentoonstelling Willem II overzicht Alice Schiavone – Geen Titel – 60x50cm Inkt, potlood en aquarel op papier Anne-Marie van den Thillart – Maskers – 30x20x20cm per masker, Papier mache en wasa Antonie Eikemans – Hersenspinsels – 39x40cm, Wit porselein, keramische transfers en 24 kr goud Caren van Herwaarden – The Mother IV – 267x152x9cm – Assemblage van tekeningen, beeld van oude lakens en stijfsel Carlette Rijcken – A Wonderful World – 80x80cm Acrylverf op doek Danielle Lemaire – De Vertrouwde Kracht – 60x80cm, Conte en potlood op canson papier Gam Bodenhausen – Tongues touch the ari when dirt stings in the eye – 150x219cm Potlood op papier Jeroen Duijf – Let me watch you as close as a memory – 80x100cm Acrylverf op doek Jose Krijnen – Ademgaten (serie Razzle Dazzle) – 196x306cm Houtskool op papier Koosje Schmeddes – Let us eat cake – 85x200x100cm Cake op sokkel en in de diepvries Koosje Schmeddes – Let us eat cake – 85x200x100cm Cake op sokkel en in de diepvries Marielle van den Bergh – Ons Geweld – 240x160cm Katoen, wol, mohair, acryl en viscose Myrna Stolk – Shapeshifter – 30x45cm, Acrylverf en marker op papier Remy Neumann – Neon Cage – 165x140cm, Olieverf en oilpaintstick op linnen Rob Smulders – Blue Fugates of Troublesome Creek – 80x80cm Acrylverf op doek Sandra van Hoof – Videoportret van Vittorio – Video Shelly Lapre – De Kracht van Familieverbinding – 150x170cm Assemblage, batikwas, krijt en sepia op papier op hout Tamara Muller – Of Mice and Men – 180x210cm, Acrylverf op linnen
Deze tentoonstelling is in verband met Corona kort na de opening gesloten en niet meer open geweest.
Laat een reactie achter;