Wie een omelet wil moet eerst wat eieren breken. Destructie is een voorwaarde voor schepping. Maar die destructie is nooit een totale vernietiging, altijd is er sprake van een tranformatie. Die eieren verdwijnen niet in een zwart gat, ze veranderen in een omelet. Het spreekt voor zich dat kunstenaars bij uitstek degenen zijn die van eieren een goede omelet proberen te maken. Uit spreekwoordelijke nietsigheden onstaan kunstwerken die hun materiele waarde ver overstijgen.
En als er één kunstenaar is die weet van niets iets te maken is het wel Loek Grootjans (1955) wiens werk hoofdzakelijk uit stof en andere restanten bestaat.
Hij stelde de tentoonstelling Distortion samen met een indrukwekkende lijst deelnemers, niet alleen enkele grote namen, maar ook jonge kunstenaars en oude bekenden en minder bekenden. De werken handelen allemaal om die creatie uit de vernietiging, en de vervoming die daar tussen zit. Soms is dat wat letterlijk vertaald, in andere gevallen is dat stukken minder voor de hand liggend. Het geheel is een verrassende verzameling werken.
Hier een beeldverslag van wat er zoal te zien is.

Florette Dijkstra – De Laatste Kamer van Vincent van Gogh & De Laatste Kamer van Vincent van Gogh (negatief) – beiden 50x50cm Potlood tekening op papier en piezoprint op papier

Hans Overvliet – Distant Suffering III (May 18 2012, july 31 2014, april 5 2016) – Video met geluid en twee keramische schalen

Lee Kit – Hand-painted cloth used to cleaning window – 24x19cm & 57x40cm Glas, hout, textiel en papier

Leo Copers – Installatie om een flikkerende gloeilamp af te schieten boven Milaan – 300x500x40cm Wilgenhout, beton, ijzer, gloeilamp en gemengde materialen

Rosemarie Trockel – Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) – 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier

Rosemarie Trockel – Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) – 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier

Teun Welten – A lote like advertisement – RVS, sticker met marmermotief, EPS blokken, hangend stalen frame met contourvorm
Wat een mooi stuk, treffend en goed gekeken!
Vol verwachting naar de Willem Twee gefietst, geantoesiastmeerd door de “Flyer”??
Curator Loek Grootjans heeft/geeft een explicatie terplekke en pretendeerd van
NIETS IETS TE MAKEN.
In mijn beleving heeft hij er niets van gemaakt.
kortom een “waardeloos” gebeuren.
DEDOODINDEPOTVOORDEW2.
n m vr gr
@Ph Bras,
Jammer dat je het niets vond, maar als je geënthousiasmeerd raakte door de flyer en de line-up die daar op stond lijkt het me onmogelijk om dan zo teleurgesteld de W2 te verlaten.