Willem Twee; Distortion (curated by Loek Grootjans)

Wie een omelet wil moet eerst wat eieren breken. Destructie is een voorwaarde voor schepping. Maar die destructie is nooit een totale vernietiging, altijd is er sprake van een tranformatie. […]

Wie een omelet wil moet eerst wat eieren breken. Destructie is een voorwaarde voor schepping. Maar die destructie is nooit een totale vernietiging, altijd is er sprake van een tranformatie. Die eieren verdwijnen niet in een zwart gat, ze veranderen in een omelet. Het spreekt voor zich dat kunstenaars bij uitstek degenen zijn die van eieren een goede omelet proberen te maken. Uit spreekwoordelijke nietsigheden onstaan kunstwerken die hun materiele waarde ver overstijgen.

Distortion overzicht

Distortion overzicht

En als er één kunstenaar is die weet van niets iets te maken is het wel Loek Grootjans (1955) wiens werk hoofdzakelijk uit stof en andere restanten bestaat.

Hij stelde de tentoonstelling Distortion samen met een indrukwekkende lijst deelnemers, niet alleen enkele grote namen, maar ook jonge kunstenaars en oude bekenden en minder bekenden. De werken handelen allemaal om die creatie uit de vernietiging, en de vervoming die daar tussen zit. Soms is dat wat letterlijk vertaald, in andere gevallen is dat stukken minder voor de hand liggend. Het geheel is een verrassende verzameling werken.

Hier een beeldverslag van wat er zoal te zien is.

Charlotte Besuyen - Oblong - 377x229cm Tekening op papier

Charlotte Besuyen – Oblong – 377x229cm Tekening op papier

Florette Dijkstra - De Laatste Kamer van Vincent van Gogh & De Laatste Kamer van Vincent van Gogh (negatief) - beiden 50x50cm Potlood tekening op papier en piezoprint op papier

Florette Dijkstra – De Laatste Kamer van Vincent van Gogh & De Laatste Kamer van Vincent van Gogh (negatief) – beiden 50x50cm Potlood tekening op papier en piezoprint op papier

Hans Overvliet - Distant Suffering III (May 18 2012, july 31 2014, april 5 2016) - Video met geluid en twee keramische schalen

Hans Overvliet – Distant Suffering III (May 18 2012, july 31 2014, april 5 2016) – Video met geluid en twee keramische schalen

Herman van Ingelgem - Het Strijkijzer - Papieren hoeken

Herman van Ingelgem – Het Strijkijzer – Papieren hoeken

Joseph Beuys - Der Motor (Zwei Telle) - 29x40cm, Krantenpapier, olieverf en vlek

Joseph Beuys – Der Motor (Zwei Telle) – 29x40cm, Krantenpapier, olieverf en vlek

Joseph Beuys - Das Loch - 30x21cm, Boter, bijenwas en hout

Joseph Beuys – Das Loch – 30x21cm, Boter, bijenwas en hout

Joseph Beuys - Staumotor - 21x30cm, Verf en potlood op papier

Joseph Beuys – Staumotor – 21x30cm, Verf en potlood op papier

Lee Kit - Hand-painted cloth used to cleaning window - 24x19cm & 57x40cm Glas, hout, textiel en papier

Lee Kit – Hand-painted cloth used to cleaning window – 24x19cm & 57x40cm Glas, hout, textiel en papier

Leo Copers - Installatie om een flikkerende gloeilamp af te schieten boven Milaan - 300x500x40cm Wilgenhout, beton, ijzer, gloeilamp en gemengde materialen

Leo Copers – Installatie om een flikkerende gloeilamp af te schieten boven Milaan – 300x500x40cm Wilgenhout, beton, ijzer, gloeilamp en gemengde materialen

Luc Tuymans - Camouflage - Olieverf op doek

Luc Tuymans – Camouflage – Olieverf op doek

Marjan Teeuwen - Verwoest Huis Gaza III - 40x73cm Inkjetprint op dibond

Marjan Teeuwen – Verwoest Huis Gaza III – 40x73cm Inkjetprint op dibond

Mon - Sun - Jonathan Horowitz - 120minuten loop, Videosculptuur met één kanaal

Mon – Sun – Jonathan Horowitz – 120minuten loop, Videosculptuur met één kanaal

Peter Downsbrough - MAAR, wallpiece (in a corner) - 188x300cm, Zelfklevende letters en plakband

Peter Downsbrough – MAAR, wallpiece (in a corner) – 188x300cm, Zelfklevende letters en plakband

Rosemarie Trockel - Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) - 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier

Rosemarie Trockel – Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) – 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier

Rosemarie Trockel - Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) - 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier

Rosemarie Trockel – Zonder Titel (17 3 0 22 3 90, Haarzeichnungen) – 48x57cm Kleur fotokopien op aquarelpapier

Roxy Paine - Zonder Titel - 43x50cm Balpen op papier

Roxy Paine – Zonder Titel – 43x50cm Balpen op papier

Sanne Vaassen - National Anthems of the World - Papier

Sanne Vaassen – National Anthems of the World – Papier

Suchan Knoshita - Staubstelle - Installatie, mixed media

Suchan Knoshita – Staubstelle – Installatie, mixed media

Teun Welten - A lote like advertisement - RVS, sticker met marmermotief, EPS blokken, hangend stalen frame met contourvorm

Teun Welten – A lote like advertisement – RVS, sticker met marmermotief, EPS blokken, hangend stalen frame met contourvorm

Thomas Swinkels - Untitled (Give it to me) - 40x40x75cm, Metaal, polyester plamuur, vuiniszakken rol

Thomas Swinkels – Untitled (Give it to me) – 40x40x75cm, Metaal, polyester plamuur, vuiniszakken rol

Thomas Swinkels - Leave your shit outside - 70x40x70cm, Metaal, polyester plamuur, krat, ducktape

Thomas Swinkels – Leave your shit outside – 70x40x70cm, Metaal, polyester plamuur, krat, ducktape

Wolf Vostell - De-collage video-films (Diverse) - Videos

Wolf Vostell – De-collage video-films (Diverse) – Videos

Deze tentoonstelling is nog tot en met 25 maart te bezoeken bij de Willem Twee te Den Bosch (steenworp afstand van het Centraal Station)