‘De Ouden’ – schilders uit de tijd dat de Kerk nog Alles was, waren wel de absolute meesters in het verbeelden van het kerstverhaal, daar neem ik mijn atheïstische pet met een diepe buiging voor af. Je hebt er weer een mooie selectie uit gemaakt.
Maar ik moet zeggen dat ik het hardst WOW riep bij het schilderij van James Tissot, dat ik niet kende. Wat een cinematografische en 20e-eeuwse blik voor een 19e-eeuwer! Het zou zomaar een screen shot uit een jaren ’50 Cecille B. DeMille bijbelproductie als The Ten Commandments kunnen zijn: een dramatisch totaal-shot, vanuit een laag camerastandpunt, met het onderwerp in beelvullend perspectief: briljant vooruitstrevend hoewel als schilderkunst misschien niet echt top.
Verder is De Ontvangenis van Von Soest ook wel een aparte vermelding waard (zag ik ook nooit eerder). Zoveel geboorte-werken zijn er volgens mij niet, waarin Josef de belangrijkste figuur in beeld is, en dan ook nog hoe!
Ben nu al een uur met deze serie briljantjes bezig; het houdt niet op, steeds ontdek je weer wat iets nieuws. De verschillende manieren waarop het Kindje geschilderd is: van grotesk gedrochtje tot wulps model. Dat veel schilders os en ezel ‘echter’ schilderen dan mensen. De vele vormen die de ‘stal’ aanneemt. Maar De Geboorte is vanaf de middeleeuwen eeuwen lang zo vaak af- en uitgebeeld, dat je als kunstenaar het thema steeds moest blijven updaten. Intrigerend college kunstgeschiedenis, Niek:)
Leuke verzameling Niek! Overigens: het is Daret, niet Darat. En de Ontvangenis, moet zijn de Geboorte. De ontvangenis is wat anders, dat gaat over het “feit” dat Maria ter wereld kwam zonder de last van de erfzonde.
‘De Ouden’ – schilders uit de tijd dat de Kerk nog Alles was, waren wel de absolute meesters in het verbeelden van het kerstverhaal, daar neem ik mijn atheïstische pet met een diepe buiging voor af. Je hebt er weer een mooie selectie uit gemaakt.
Maar ik moet zeggen dat ik het hardst WOW riep bij het schilderij van James Tissot, dat ik niet kende. Wat een cinematografische en 20e-eeuwse blik voor een 19e-eeuwer! Het zou zomaar een screen shot uit een jaren ’50 Cecille B. DeMille bijbelproductie als The Ten Commandments kunnen zijn: een dramatisch totaal-shot, vanuit een laag camerastandpunt, met het onderwerp in beelvullend perspectief: briljant vooruitstrevend hoewel als schilderkunst misschien niet echt top.
Verder is De Ontvangenis van Von Soest ook wel een aparte vermelding waard (zag ik ook nooit eerder). Zoveel geboorte-werken zijn er volgens mij niet, waarin Josef de belangrijkste figuur in beeld is, en dan ook nog hoe!
Ben nu al een uur met deze serie briljantjes bezig; het houdt niet op, steeds ontdek je weer wat iets nieuws. De verschillende manieren waarop het Kindje geschilderd is: van grotesk gedrochtje tot wulps model. Dat veel schilders os en ezel ‘echter’ schilderen dan mensen. De vele vormen die de ‘stal’ aanneemt. Maar De Geboorte is vanaf de middeleeuwen eeuwen lang zo vaak af- en uitgebeeld, dat je als kunstenaar het thema steeds moest blijven updaten. Intrigerend college kunstgeschiedenis, Niek:)
@Henkjan, graag gedaan hoor :). Tof dat je er zo veel plezier aan beleeft.
Leuke verzameling Niek! Overigens: het is Daret, niet Darat. En de Ontvangenis, moet zijn de Geboorte. De ontvangenis is wat anders, dat gaat over het “feit” dat Maria ter wereld kwam zonder de last van de erfzonde.