Debut

In Londen had ik natuurlijk ook enkele afspraken staan. Zo had ik via een bekende een afspraak met Samir Ceric. Toch was deze ontmoeting niet om mijn eigen werk in […]

In Londen had ik natuurlijk ook enkele afspraken staan. Zo had ik via een bekende een afspraak met Samir Ceric. Toch was deze ontmoeting niet om mijn eigen werk in Londen te krijgen, maar om inzicht te krijgen in wat hij doet als galeriehouder. Hij is namelijk geen galeriehouder.

De start van het kunstenaarschap is doorgaans vrij overzichtelijk, je gaat naar de academie, studeert af en wordt daar wel of niet opgepikt. Als je wordt opgepikt heb je geluk, als je niet wordt opgepikt wat minder geluk en zul je jezelf naar binnen moeten werken. Maar vanaf dat moment is eigenlijk alles onduidelijk. Hoe bouw je een strategie op, waar zeg je ‘ja’, waar zeg je ‘nee’? Het belangrijkste probleem is misschien wel hoe je om gaat met financiële verplichtingen en rechten. Vaak zijn die volstrekt onbekend.

Die commerciële belangen zijn de afgelopen decennia enorm geworden. Sommige kunstenaars zijn brands geworden van hun naam, denk aan Hirst, Scholte en Koons. Niet alleen gaat hun werk vaak astronomische bedragen rond, ook zijn ze overal aanwezig. Ze maken niet alleen hun werk, ze maken stropdassen, t-shirts en zelfs gummetjes van de schedel van Hirst zijn bronnen van inkomst.

Op mijn academie wordt er minimaal aandacht aan besteed. Dingen als prijs berekenen voor een schilderij en hoe je dat verdeeld met een galerie werd in het laatste jaar in een halve dag behandeld. Over copyright, omgang met media, omgang met galeriehouders of simpelweg een strategie van je kunstenaarschap als ondernemer kwamen niet of nauwelijks aan bod. Dat is gek in een tijd dat de politiek juist hamert op dat ‘cultureel ondernemerschap’.

In Londen is Samir Ceric een soort galerie/opleiding begonnen waarin 50 kunstenaar in een jaar tijd een studie voor hun kiezen krijgen in van alles, behalve het werk zelf. Ze krijgen daar juist wel lessen in copyright, in omgang met professionals uit de commerciële kant. Zo sta je als kunstenaar niet steeds met je mond vol tanden als iemand je iets vraagt wat gaat over geld of copyright (wat tegenwoordig ook gaat over geld). Juist het vlak waar veel kunstenaars (mijzelf incluis) minder goed in zijn, wordt daar ontwikkeld. Dat wil nog niet zeggen dat zoiets voor iedereen ‘werkt’. Sommige willen zich daar überhaupt niet mee bezig houden, dat kan natuurlijk ook. Maar voor degene die het heft in eigen hand willen nemen kan het wel.

Studenten kunnen zich aanmelden en worden toegelaten aan de hand van hun mentaliteit, het werk moet wel voldoende zijn maar is minder belangrijk dan de noodzaak om die ondernemerskanten te ontwikkelen. De opleiding kost ongeveer 7000 euro. Dat lijkt veel geld maar naast de opleiding zijn er ook diverse netwerkgelegenheden (waar niet alleen veel kunstenaars maar dus ook verzamelaars en curatoren aanwezig zijn) en dus ook een galerie waar de galerie 20% commissie krijgt. Het kan dus ook juist een goede investering zijn net zoals een master dat kan zijn. Nadeel is wel dat het enkel voor kunstenaars uit de omgeving van Londen is.

Toch denk ik dat een vergelijkbaar model, qua inhoud vooral, overal zinvol kan zijn. Ik had zelf graag ook meer informatie gehad op de academie over dit soort zaken… waar ik me niet mee bezig wil houden, maar toch zal moeten af en toe.

Samir

Samir Ceric

Debut overzicht

Debut overzicht

Alexandre Piacsek

Alexandre Piacsek

David Charles Williams

David Charles Williams

Elizabeth James

Elizabeth James

Judy Sale

Judy Sale

Laura Iosifescu

Laura Iosifescu

Louise McNaught

Louise McNaught

Marcel Ceuppens

Marcel Ceuppens

Natalie Percy

Natalie Percy

Onbekende kunstenaar

 Agnetha Sjogren

Rohan Samuel

Rohan Samuel

Meer informatie vind je hier bij Debut zelf.