Dordrechts Museum; What’s Up! De jongste schilderkunst in Nederland

Vandaag opende in het Dordrechts Museum de tentoonstelling ‘What’s Up! De jongste schilderkunst in Nederland‘.

Allereerst mijn kritiek op de naam, de ‘jongste’ schilderkunst in Nederland is naar mijn bescheiden mening al redelijk oud, de gemiddelde leeftijd ligt halverwege de dertig en er zijn zelfs twee uitschieters die al halverwege de veertig zijn. Niet dat het verder slechte kunstenaars zijn, maar toch, ben je halverwege de veertig nog jong? Zou het begrip actueel niet beter aansluiten?

Toch probeert het museum een overzicht te geven van jonge schilderkunst in Nederland waarin het een zo breed mogelijk gebied wil beslaan. Eerlijk is eerlijk, zo snel is er niet een bepaalde mentaliteit die ik mis. Van nagenoeg iedere ‘school’  is er wel iemand aanwezig. Wel lijkt er een nadruk te liggen op het wat meer figuratieve werk met een licht absurdistische toon en veel schilder-schilders. Natuurlijk is het makkelijk een lijstje te geven met namen die lijken te ontbreken, maar toch is het museum er in geslaagd heel duidelijk van alle stromingen wat te pakken en dat te tonen. Een goed overzicht dus.

Een goed overzicht is meestal het bekende werk invullen, de highlights. Dat gebeurt hier ook, van sommige kunstenaars hangt er overbekend werk. Ook sommige kunstenaars hadden niet kunnen ontbreken in deze tentoonstelling. Toch wil dat niet zeggen dat er niets spannends te zien is. Er zat wel degelijk fris werk tussen wat mij nog niet bekend was. Ook daarin zijn ze dus goed geslaagd in Dordrecht.

Maar, wat is er zoal te zien?

Aaron van Erp kan natuurlijk niet ontbreken.

Aaron van Erp (1978) - Vanitas met helm, Scene uit een hotelkamer met mogelijkerwijze een boze echtgenoot & Niet aan papa's fles komen - Olieverf op doek
Aaron van Erp (1978) - Vanitas met helm, Scene uit een hotelkamer met mogelijkerwijze een boze echtgenoot & Niet aan papa's fles komen - Olieverf op doek
Aaron van Erp (1978) - Vanitas met helm - Olieverf op doek
Aaron van Erp (1978) - Vanitas met helm - Olieverf op doek

Alex Linderholm, mij nog niet eerder bekend, is hier een van de jongste schilders. Toch ook al dertig jaar. (Kleur blauw moet aanzienlijk paarser zijn.)

Alex Linderholm (1981) - Etyd & The Purple Painting - Olieverf op doek
Alex Linderholm (1981) - Etyd & The Purple Painting - Olieverf op doek

Arjan van Helmond was ook tot vandaag nog een onbekende voor mij. Erg simpele strategie die het kubisme in een nieuwe vorm giet. Meerder perspectieven of beeldopdelingen die tezamen toch weer een beeld opleveren.

Arjan van Helmond (1971) - Interior #31 - Inkt, gouache en acrylverf op papier
Arjan van Helmond (1971) - Interior #31 - Inkt, gouache en acrylverf op papier
Arjan van Helmond (1971) - Window #13 - Gouache en acrylverf op papier
Arjan van Helmond (1971) - Window #13 - Gouache en acrylverf op papier

Aukje Koks had onlangs nog een prima show bij Stigter en is ook hier terecht aanwezig.

Aukje Koks (1977) - Window, Points d'Amour Het Witte Goud & Undertones - Olieverf op diverse
Aukje Koks (1977) - Window, Points d'Amour Het Witte Goud & Undertones - Olieverf op diverse

Bas van den Hurk, de oudste aanwezige schilder. Die is hier op het blog natuurlijk al lang bekend.

Bas van den Hurk (1965) - Zonder Titel - Diverse materialen
Bas van den Hurk (1965) - Zonder Titel - Diverse materialen
Bas van den Hurk (1965) - Zonder Titel - Diverse materialen (detail)
Bas van den Hurk (1965) - Zonder Titel - Diverse materialen (detail)
Bas van den Hurk (1965) - Zonder Titels - Diverse materialen
Bas van den Hurk (1965) - Zonder Titels - Diverse materialen

Carl Johan Hogberg mag onderhand wel eens wat ander werk laten zien dan steeds dat grote doek. Maar, eerlijk is eerlijk, het is wel een goed werk.

Carl Johan Hogberg (1979) - First Female Mask 1 - Olieverf op doek
Carl Johan Hogberg (1979) - First Female Mask 1 - Olieverf op doek

Dit is dan overigens wel een recenter werk…

Carl Johan Hogberg (1979) - FHealt Through Sports - Olieverf op doek
Carl Johan Hogberg (1979) - FHealt Through Sports - Olieverf op doek
Clarire Harvey (1976) - Easy Removable People - Acrylverf op plakband
Clarire Harvey (1976) - Easy Removable People - Acrylverf op plakband
Clarire Harvey (1976) - Easy Removable People - Acrylverf op plakband (detail)
Clarire Harvey (1976) - Easy Removable People - Acrylverf op plakband (detail)

 

Clarire Harvey (1976) - Man in the Long Black Coat - Olieverf op doek
Clarire Harvey (1976) - Man in the Long Black Coat - Olieverf op doek

Derk Thijs was mij al wel bekend, maar nog nooit hier op het blog geweest met zijn schilderwerk. Topwerk. Duidelijke invloeden van Paul Klee, ook bij Thijs ontstaat er een volledig wereldbeeld waarin gespeeld wordt met verf, kleur, lijn, vlak, materie en voorstelling. Misschien wel de meest traditionele schilder vanuit het schilderen?

Derk Thijs (1977) - Inervision - Acrylverf en olieverf op multiplex
Derk Thijs (1977) - Inervision - Acrylverf en olieverf op multiplex
Derk Thijs (1977) - Innervision - Acrylverf en olieverf op multiplex (detail)
Derk Thijs (1977) - Innervision - Acrylverf en olieverf op multiplex (detail)
Derk Thijs (1977) - The Theologian - Acrylverf en olieverf op multiplex
Derk Thijs (1977) - The Theologian - Acrylverf en olieverf op multiplex
Derk Thijs (1977) - The Theologian - Acrylverf en olieverf op multiplex (detail)
Derk Thijs (1977) - The Theologian - Acrylverf en olieverf op multiplex (detail)
Derk Thijs (1977) - The Theologian - Acrylverf en olieverf op multiplex (detail)
Derk Thijs (1977) - The Theologian - Acrylverf en olieverf op multiplex (detail)
Derk Thijs (1977) - Zonder Titel - Acrylverf en olieverf op doek
Derk Thijs (1977) - Zonder Titel - Acrylverf en olieverf op doek
Esther Tielemans (1976) - Zonder titel & The End of The End - Acrylverf en epoxy op paneel
Esther Tielemans (1976) - Zonder titel & The End of The End - Acrylverf en epoxy op paneel
Esther Tielemans (1976) - The End of The End - Acrylverf en epoxy op paneel
Esther Tielemans (1976) - The End of The End - Acrylverf en epoxy op paneel
Evi Vingerling (1979) - Zonder Titel, Feestverlichting & Zonder Titel - Olieverf op doek, Gouache op linnen & Olieverf op doek
Evi Vingerling (1979) - Zonder Titel, Feestverlichting & Zonder Titel - Olieverf op doek, Gouache op linnen & Olieverf op doek

Gijs Frieling heeft speciaal voor de tentoonstelling een gigantisch werk gemaakt waarin diverse inspiratiebronnen en schilderijen van deelnemers in zitten. Een l’art-pour-l’art dus. Duidelijk vlot gemaakt werk wat het vooral van zijn formaat moet hebben. Maar bij de opening gaf hij een soort van speech over het schilderen.

Gijs Frieling verteld
Gijs Frieling verteld
Gijs Frieling (1966) - Nous sommes les deux plus grands - Caseine op doek
Gijs Frieling (1966) - Nous sommes les deux plus grands - Caseine op doek
Helen Verhoeven (1974) - Onbekende Titels - Onbekend materiaal
Helen Verhoeven (1974) - Onbekende Titels - Onbekend materiaal
Ina van Zyl (1971) - Reticent, SelfPotrait With Downcast Eyes, Een Pruim & Most Southern Tip - Olieverf op doek
Ina van Zyl (1971) - Reticent, SelfPotrait With Downcast Eyes, Een Pruim & Most Southern Tip - Olieverf op doek
Ina van Zyl (1971) - Most Southern Tip - Olieverf op doek
Ina van Zyl (1971) - Most Southern Tip - Olieverf op doek
Iris Kensmil (1970) - Handwriting on the wall & Speaker - Olieverf op doek & olieverf op linnen
Iris Kensmil (1970) - Handwriting on the wall & Speaker - Olieverf op doek & olieverf op linnen
Kim van Norren (1980) - The Frontiers are my prison - Acrylverf op doek
Kim van Norren (1980) - The Frontiers are my prison - Acrylverf op doek

Koen Delaere is hier inmiddels ook overbekend. Van de week nog gezien in Tilburg en nu ook hier.

Koen Delaere (1970) - Zonder Titels - Olieverf en acrylverf op doek
Koen Delaere (1970) - Zonder Titels - Olieverf en acrylverf op doek
Koen Delaere (1970) - Zonder Titel - Olieverf en acrylverf op doek
Koen Delaere (1970) - Zonder Titel - Olieverf en acrylverf op doek

Lieven Hendriks een van mijn persoonlijke favorieten maar evenals Delaere mocht ook deze niet ontbreken in het spectrum van actuele schilderkunst in Nederland.

Lieven Hendriks (1970) - Ruffled Blue (Marine) - Acrylverf op linnen
Lieven Hendriks (1970) - Ruffled Blue (Marine) - Acrylverf op linnen
Lieven Hendriks (1970) - Small Moon - Acrylverf op linnen
Lieven Hendriks (1970) - Small Moon - Acrylverf op linnen
Lieven Hendriks (1970) - Ursa Major - Acrylverf op linnen
Lieven Hendriks (1970) - Ursa Major - Acrylverf op linnen

Maaike Schorrel, niet te fotograferen helaas. In het echt erg mooi subtiel werk wat echt de tijd nodig heeft. Dit is ook een van de weinige schilders die in deze context letterlijk niet lekker uit de verf komt.

Maakje Schoorel (1973) - De meditatieruimte - Olieverf op doek
Maaike Schoorel (1973) - De meditatieruimte - Olieverf op doek

Voor iedereen met een donker beeldscherm, dit zijn niet egaal zwarte werken.

Maakje Schoorel (1973) - Black Still Life With Glasses and Flowers & Zelfpotret met hond - Olieverf op doek
Maaike Schoorel (1973) - Black Still Life With Glasses and Flowers & Zelfpotret met hond - Olieverf op doek

Malin Persson was voor mij een onbekende. Erg opmerkelijk werk, hoop daar meer van te zien in de nabije toekomst.

Malin Persson (1978) - Broken Surface - Inkt en olieverf op doek
Malin Persson (1978) - Broken Surface - Inkt en olieverf op doek
Malin Persson (1978) - The dress from nature and the male - Acrylverf en krijt op doek
Malin Persson (1978) - The dress from nature and the male - Acrylverf en krijt op doek

Marie Aly is hier al ooit eens voorbij gekomen. Absurde kleuren met vreemde voorstellingen.

Marie Aly (1980) - Zwei prachtige Bruder - Olieverf op doek
Marie Aly (1980) - Zwei prachtige Bruder - Olieverf op doek
Marie Aly (1980) - Drei Eichen - Olieverf op doek
Marie Aly (1980) - Drei Eichen - Olieverf op doek

Micha Patiniott, ook hier al eens voorbij gekomen. Een van de meest duidelijke navolgers van René Daniëls. Hij toont hier wat nieuw werk wat wederom een poëtische en absurde ondertoon heeft. En prima geschilderd natuurlijk.

Micha Patiniott (1972) - Plie & I Do - Olieverf op doek
Micha Patiniott (1972) - Plie & I Do - Olieverf op doek
Morgan Betz (1974) - The Island of Dr. Mogreau - Olieverf op doek
Morgan Betz (1974) - The Island of Dr. Mogreau - Olieverf op doek
Morgan Betz (1974) - Tonight Nothing - Olieverf op doek
Morgan Betz (1974) - Tonight Nothing - Olieverf op doek
Pere Llobera (1970) - El Pedo - Olieverf op doek
Pere Llobera (1970) - El Pedo - Olieverf op doek
Pere Llobera (1970) - Perfect Soltitude - Olieverf op doek
Pere Llobera (1970) - Perfect Soltitude - Olieverf op doek
Pim Blokker (1974) - Sink to the Bottom - Olieverf op doek
Pim Blokker (1974) - Sink to the Bottom - Olieverf op doek
Pim Blokker (1974) - Crossroads - Olieverf op doek
Pim Blokker (1974) - Crossroads - Olieverf op doek
Pim Blokker (1974) - Making The Set - Olieverf op doek
Pim Blokker (1974) - Making The Set - Olieverf op doek

De jongste deelnemer is 26 of 27, jaar. Een echte jonge schilder dus. Een grote verzameling schilderijtjes met dievrse voorstellingen die allen vlot geschilderd zijn. Ook voor Sanne Rous geldt, ik zou graag wat meer willen zien.

Sanne Rous (1984) - Symphonies of the Arriving Boat - Verschillende technieken
Sanne Rous (1984) - Symphonies of the Arriving Boat - Verschillende technieken
Sanne Rous (1984) - Symphonies of the Arriving Boat - Verschillende technieken
Sanne Rous (1984) - Symphonies of the Arriving Boat - Verschillende technieken
Sanne Rous (1984) - Symphonies of the Arriving Boat - Verschillende technieken
Sanne Rous (1984) - Symphonies of the Arriving Boat - Verschillende technieken

 Sarah Verbeek, inmiddels afgestudeerd bij de Rijksacademie (of nog net niet?). Toont nieuwe werken en die zijn opmerkelijk sterk.

Sarah Verbeek (1974) - Zonder Titel - Olieverf op doek
Sarah Verbeek (1974) - Zonder Titel - Olieverf op doek

De kleurverlopen in de achtergrond maken het een erg levendig beeld.

Sarah Verbeek (1974) - Zonder Titel - Olieverf op doek
Sarah Verbeek (1974) - Zonder Titel - Olieverf op doek
Thomas Raat (1979) - BW - Plastic op papier
Thomas Raat (1979) - BW - Plastic op papier
Thomas Raat (1979) - BW - Plastic op papier
Thomas Raat (1979) - BW - Plastic op papier

Tjebbe Beekman kon natuurlijk ook niet ontbreken in deze tentoonstelling.

Tjebbe Beekman (1972) - Stock Exchange - Acrylverf, zand en emaille op doek op paneel
Tjebbe Beekman (1972) - Stock Exchange - Acrylverf, zand en emaille op doek op paneel
Tjebbe Beekman (1972) - Stock Exchange - Acrylverf, zand en emaille op doek op paneel (detail)
Tjebbe Beekman (1972) - Stock Exchange - Acrylverf, zand en emaille op doek op paneel (detail)

En als laatste een werk dat me de rest van de avond is bijgebleven omdat ik niet weet wat ik ermee aan moet. Sterk beeld maar toch wringt het door de kleuren.

Willem Weismann (1977) - Verborgen landschap - Olieverf op doek
Willem Weismann (1977) - Verborgen landschap - Olieverf op doek

De moeite waard om te gaan? Zeer zeker. Het geeft een duidelijk overzicht van schilderkunst anno nu waar eigenlijk zeer weinig aan op- of aan te merken valt. Als iemand wil weten hoe het staat in de schilderkunst kan men hier weer een paar jaar mee vooruit zonder globale lijnen te missen. Natuurlijk zullen er zich nieuwe talenten aandienen en zullen bepaalde namen uit deze tentoonstelling verdwijnen, maar toch. We kunnen gerust stellen dat het een goede stand van zaken weergeeft.

Nog te zien tot 15 april. Tijd zat dus.

 

24 reacties

  1. Pingback: Gavi Mensch
  2. Mooie report Niek!
    Maar ‘jong’ is inderdaad erg rekbaar hier. Meestal wordt toch 35 aangehouden als bovengrens (1976 dus). Schilderkunst trouwens ook erg rekbaar, aangezien praktisch hetzelfde werk van Claire Harvey van de zomer te zien was op All About DRAWING!

  3. @sindee, dankjewel, en inderdaad het is een goed overzicht, dus zeker gaan.

    @Tsjalling, dankjewel.Jong blijkt inderdaad een zeer rekbaar begrip. Ze hadden de titel dan ook beter het woord actueel kunnen gebruiken, de schilders die er op dit moment toe doen.
    Claire Harvey valt ook wel een beetje tussen het wal en het schip, echt tekenwerk is het niet, ook niet op papier overigens. Die heeft gewoon nu het geluk dat ze twee maal gekozen is, het had ook twee keer mis kunnen zijn.

  4. Het lijkt me een geweldige tentoonstelling – ik ga zeker kijken. Wel is het interessant om de selectiegronden te bekijken: http://www.dordrechtsmuseum.nl/bezoek/tentoonstellingen/verwacht-what%E2%80%99s. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de samenstelling een beetje op 2 gedachten hinkt. Een ‘familie’ van schilders vs de ‘jongste’ schilderkunst.
    Verder valt op dat bijna alle deelnemers op de Rijks of Ateliers hebben gezeten. Prima overigens, maar idd wel opvallend.

  5. uitzonderingen daargelaten (delaere , van den hurk,nog iemand?) inderdaad allemaal van rijks of ateliers afkomstig. veel buning bongers prijs , koninklijke prijs voor schilderkunst , een paar prix de rome en een paar wolvekampprijswinnaars. het begrip ‘jongste’ is hier niet aan leeftijd gebonden maar slaat op het gegeven of iemand debuteerde de afgelopen 10 jaar. Opvallend veel figuratief werk.
    zomaar een paar observaties .

  6. Volgens mij is die “jongste schilderkunst”ironisch bedoelt. Dus niet als schilderkunst van recente datum of van super-jonge kunstenaars, maar supergoede kunst van verantwoorde afkomst (prijzen,rijksacademie etc). En goede spannende uitdagende kunst heet tegenwoordig kunst van jonge kunstenaars (anders wordt het toch niet getoond tenslotte!) dus de redenering wordt omgedraait en jongste kunst is nog slechts een kwaliteitsaanduiding. Veel dingen die we al eerder heben gezien, maar zo bij elkaar toch de moeite waard lijkt me.
    Ik ben benieuwd wanneer iemand weer eens zijn nek uit durft te steken en dingen naar boven haalt die niet door Fondscommissies of Rijksacademieprofessoren zijn goedgekeurd en die toch verrassen!

  7. @Michiel,
    Inderdaad erg opmerkelijk. Ik moet eigenlijk een keer een lijstje maken met prijswinnaars van de schildersprijs en de link naar de Rijks/Ateliers. Het was mij zelf ooit al opgevallen toen ik voor het eerst Verf las, bijna allemaal Ateliers of Rijks.
    Vrees alleen dat ik mijn eigen raam in gooi als ik er een dergelijk artikel over zou schrijven. Eerlijk is overigens eerlijk, zijn vaak wel goede kunstenaars die er op gezeten hebben. (misschien toch nog maar wachten tot ik echt te oud ben voor Rijks/Ateliers?)

  8. @Kees,
    Ik begrijp nog niet helemaal de structuur van jongste en jonge kunstenaars, zou je dat nog iets uitgebreider kunnen benoemen? Vind het namelijk wel een interessante constatering hoe het begrip gebruikt wordt.

    Ze mogen mij altijd vragen ;).

  9. @Jos, Zeer zeker de moeite waard. Het is ook erg mooi om eens al die goede schilders bij elkaar te zien, dan zijn soms de verschillen nog beter benoembaar.

    @Chris,
    Natuurlijk. Wel mooie fragmenten overigens! The Only Way Is Up!

Laat een antwoord achter aan Michiel Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *