Tegenboschvanvreden; Marenne Welten – Shakespeare’s Sisters

Het werk van Marenne Welten (1959) kwam hier een tiental jaar geleden voor het eerst voorbij. De kunstenaar had toen een solotentoonstelling in De Pont. Het was voor mij een […]

Het werk van Marenne Welten (1959) kwam hier een tiental jaar geleden voor het eerst voorbij. De kunstenaar had toen een solotentoonstelling in De Pont. Het was voor mij een uitermate indrukwekkende eerste kennismaking. Het werk was glad, maar vol expressie. Hoofdzakelijk interieurschilderijen die in aardtonen waren opgezet met een grof penseel.

We zijn inmiddels ruim tien jaar verder. Van die dunne verf is niets meer over: de schilderijen zijn juist rijk aan textuur. De aardtonen zijn vervangen door een intens, giftig ogend groen. Wat ook anders is, zijn de formaten, hier zitten een paar gigantische werken tussen. Het is totaal ander werk; wat gebleven is, zijn die grove penseelstreken en de nadruk op interieurs. Wat ook gebleven is, is het spelen met de verf. De vindingrijkheid van Welten was destijds al duidelijk aanwezig, maar bij deze tentoonstelling zie je hoe de schilder van schilderij naar schilderij andere oplossingen uitprobeert. Er is een aanzienlijke bandbreedte aan technieken zichtbaar, maar altijd vanuit de textuur, en bijna altijd is daar dat gifgroene accent.

Een feest om als schilder naar te mogen kijken. Ik ben jaloers op wat Welten die verf allemaal kan laten doen.

Deze tentoonstelling is nog te zien tot en met 18 oktober bij galerie Tegenboschvanvreden te Amsterdam.