Eindexamen Expositie; KABK Den Haag

Ook KABK levert dit jaar weer een lading studenten af die klaar zijn voor de kunstwereld. Vorig jaar was er een aantal uitschieters dus ging ik ook dit jaar met […]

Ook KABK levert dit jaar weer een lading studenten af die klaar zijn voor de kunstwereld. Vorig jaar was er een aantal uitschieters dus ging ik ook dit jaar met hoge verwachtingen richting Den Haag. Deze vielen echter tegen. Dit jaar had KABK niet een handige website zoals vorig jaar De website van dit jaar was aanvankelijk onvindbaar/heel laat online (dankzij Simon in de reacties toch gevonden), van sommige was (afgelopen vrijdag dus al!) het werk al opgeruimd (de expo duurde nog 2 dagen!), en er waren veel ongeïnteresseerde studenten die vooral druk bezig waren met hun Macbook. Het feit dat ik enthousiast foto’s aan het maken was deed niemand blijkbaar denken dat het misschien wel eens interessant had kunnen zijn me erop aan te spreken, enkele uitzonderingen daargelaten. Dat terwijl het vorig jaar juist zo enthousiast was overal.

Gonul Albayrak , Jitske Bakker, Sarah-Dona van BeelenJulia Berendsen , Anja Bijl , Maarten Boekweit , Delilah Butler, Luut Doucet, Miljan Draskovic , Paalo van Eerten, Dylan Eijkes, Anne Forest, Jolique Geurts, Antonia , Groeneveld, Line Gulsett ,Evelien Hassing , Lisanne Hoogerwerf, Fela Kim, Emiel Koortens, Rutger Laumen, Paola de Leeuw, Guido van der Linden, Thomas van Linge, Giorgi – Marr, Irma Nentjes, Laura Oosterveld, Roza Oudgenoeg-Stegeman , Hester Plomp , Anne Poptie, Tessa van der Putten, Vincent Schats,Alrik Stelling ,Leonard van de VenMarjolein van de Ven, Puck Verkade, Petra Werlich, Kika Wijnhoud, China Zijlstra,

Maar, er was gelukkig  goed werk te zien.  Hier een selectie.

Een van de studenten die wel de moeite deed om even een gesprek aan te knopen was Alrik Stelling. Zijn schilderijen leken nageschilderd te zijn van foto’s maar bleken op locatie geschilderd te zijn. Dit is zoals hij de wereld ziet, dus zonder rechte perspectieflijnen.  Aparte formaten, een opmerkelijke beeldtaal en bijzondere composities.

Alrik Stelling - Elsewhere

Alrik Stelling – Elsewhere

Alrik Stelling - Elsewhere

Alrik Stelling – Elsewhere

Mooi klein schilderwerk van Anja Bijl.

Anja Bijl - Room with a view

Anja Bijl – Room with a view

Anja Bijl - Room with a view

Anja Bijl – Room with a view

Lekker groot grafisch schilderwerk van Anne Forest.

Anne Forest

Anne Forest

Anne Forest

Anne Forest

Dylan Eijkes heeft duidelijk naar Francis Bacon gekeken en gaat verder waar Bacon is opgehouden. Dat resulteert in keurig verzorgd werk. Al vraag ik me wel af wat het voor zin heeft om dit werk nu weer te gaan maken? Alle agressie die Bacon had is verstild en esthetisch gemaakt. Bacon zonder gevoel? De knalrode muur is indrukwekkend maar misschien indrukwekkender dan het werk dat er hangt of is de rode muur onderdeel van het werk?

Dylan Eijkes - Anatomie

Dylan Eijkes – Anatomie

Dylan Eijkes - Anatomie

Dylan Eijkes – Anatomie

Ik weet even niet meer of dit van de afdeling fotografie of grafisch is, maar ontzettend mooie foto’s van Edward van Gijn. Als de lichtbak achter het beeld aan gaat verschijnt de tekst in het gelaat. Niet alleen erg memorabel maar ook breed toepasbaar.

Edward van Gijn - Brains

Edward van Gijn – Brains

Kunst is spelen moet Fela Kim gedacht hebben. Natuurlijk is het niet de eerste keer dat we mogen spelen met kunst, maar toch blijft het leuk. De keuze welke objecten aan te leveren maakt het werk.

Fela Kim - Space to be

Fela Kim – Space to be

Prachtige schilderijen die de sfeer van vergane tijden doen herleven maar toch tijdloze beelden opleveren. De beelden roepen Charley Toorop op en missen ook actualiteit in hun vorm. Inhoudelijk gaat het over hoofddoekjes en de daarbij behorende discussies. Dat maakt de beelden echter nog niet actueel. Wel is het werk keurig verzorgd en erg goed geschilderd. Niet verwonderlijk verkocht ze redelijk goed, te zien aan de stipjes.

Gonul Vural Albayrak - Vrouw en emotie

Gonul Vural Albayrak – Vrouw en emotie

Gonul Vural Albayrak - Vrouw en emotie

Gonul Vural Albayrak – Vrouw en emotie

Gonul Vural Albayrak - Vrouw en emotie

Gonul Vural Albayrak – Vrouw en emotie

Jelle Goossens toont ons een lichtgevende ovale tafel met een hoopje metaalslijpsel dat alle kanten op beweegt met behulp van magneten. Een erg esthetisch werk, keurig uitgevoerd maar wat is het meer behalve dat?

Jelle Goossens - (Perpetual)

Jelle Goossens – (Perpetual)

Jelle Goossens - (Perpetual)

Jelle Goossens – (Perpetual)

Nog een keer een Bacon, maar dan in het klein en met pastelkrijt en iets minder abstract dan de vorige Bacon van KABK dit jaar. Hier lijkt het beeld ook erg veel te gebaseerd zijn op een foefje om het beeld kloppend te krijgen, een beetje uitvegen zo hier en daar. Als ze dat niet gedaan had zou de link naar Bacon in de vorm ook niet gelegd zijn door mij. Hebben deze werken dat uitvegen wel echt nodig?

Line Gulsett - Hvit

Line Gulsett – Hvit

Line Gulsett - Inn-Heimlich

Line Gulsett – Inn-Heimlich

Ik ben meestal niet zo van de publieksparticipatie in werken. Dat ik als toeschouwer zelf moeite moet doen om een werk te zien houd ik niet zo van. Toch vind ik het werk van Lisanne Hogerwerf uiterst sympathiek. Er staat een klein tekeningetje of schilderijtje met het landschap en een pijl waar we naar moeten kijken met de verrekijker. Op al die onmogelijk bereikbare locaties heeft ze een ingreep geplaatst die haar eigenlijke werk vormt. Maar bestaat kunst wel als we het niet zien? Een goede vraag.

Lisanne Hoogerwerf

Lisanne Hoogerwerf

Voorbeeld voor de rest van de academie was de modeafdeling, ik was nog niet binnen of ik werd al begroet door 2 aantrekkelijke jongedames. Daarbij leek de modeafdeling ineens erg fris, luchtig en vooral vol van leuke nieuwe ideeën te zijn die verder veel ontbraken op de eindexpositie. Hulde voor de modeafdeling.

Mode-afdeling

Modeafdeling

Een van de twee toppers van dit jaar. Nicky Assmann’s Solace is indrukwekkend en een technisch hoogstandje. Het is elegant, een muur van een zeepbel of twee. Met wat lichteffecten zien we alle gradaties van licht voorbij komen. Prachtig gepresenteerd en volledig pretentieloos, er zijn geen overbodigheden en nergens wordt het idee gewekt dat het meer zou zijn dan wat het is.

Nicky Assmann - Solace

Nicky Assmann – Solace

Dit is de andere topper van dit jaar, Roza Oudgenoeg-Stegeman is een schildersmonster. Aanvankelijk lijkt het vooral een enorme schilderszooi, maar als we goed kijken naar de doeken zien we dat er ook echt geschilderd wordt. Inhoudelijk zou het gaan over het Judas-evangelie en hoe hij de Joden tot verraders gemaakt zou hebben. Dat Roza het nieuwe testament niet gelezen heeft laten we maar even buiten beschouwing. Dat haar werk – qua wat ze schildert – nogal leunt op traditionele beelden vergeef ik haar direct, dat komt van zelf wel goed. Dit is een schildersbelofte zoals ik die al lang niet meer gezien heb, niet iemand die netjes aan het proeven is, nee, Roza kauwt er op! Zonder genade.

Roza Oudgenoeg - Stegeman - Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg – Stegeman – Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg - Stegeman - Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg – Stegeman – Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg - Stegeman - Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg – Stegeman – Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg - Stegeman - Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg – Stegeman – Het Joodse evangelie

En dat ze op een recht doek ook goed kan schilderen bewijst ze met bijvoorbeeld dit werk:

Roza Oudgenoeg - Stegeman - Het Joodse evangelie

Roza Oudgenoeg – Stegeman – Het Joodse evangelie

Thomas van Linge maakte een rondrijdende rots, wat vooral resulteert in een leuk ding, maar wat ik ermee moet als kunst?

Thomas van Linge - Camus and Sisyphus walk into a bar

Thomas van Linge – Camus and Sisyphus walk into a bar

Ik heb dit ook ooit gedaan op de basisschool, maar toen was het nog geen kunst. Daarbij lijkt dit als werk wel heel erg te berusten op een foefje wat continu herhaald kan worden en vervolgens ‘interessante beelden’ kan opleveren. Misschien is dit wel het probleem van de Art Science richting, qua presentatie allemaal top, maar wat het kunstbeeld betreft blijkt het toch vaak te veel methodisch te zijn. Het is een enkele vondst die tot in den treuren herhaald wordt. Ik ben wel erg benieuwd wat studenten van die richting hiervan denken. Dus graag reageren.

Xandra van der Eijk - Momentum

Xandra van der Eijk – Momentum

En hier een nieuwe versie van Bruce Nauman uit het Haags Gemeentemuseum. In plaats van dieren nu hoofden van gips. Had er nu echt niet een docent of medestudent even kunnen zeggen dat Yerry even naar het Gemeentemuseum had moeten gaan? Misschien maakt hij normaal super origineel en goed werk, maar komt hij nu over als een rip-off. Jammer en waarschijnlijk ook helemaal niet nodig.

Yerry Ydema - Bleek het water meer dan zacht

Yerry Ydema – Bleek het water meer dan zacht

Dit jaar was duidelijk minder veelbelovend dan het jaar ervoor. Toch zitten er weer een paar veelbelovende studenten bij waar we in de toekomst nog veel van zullen horen.