Gisteren was ik in Maastricht, op bezoek bij bekende die momenteel op het Jan van Eyck resideert. Daarnaast bezocht ik het Bonnefanten voor ‘de Grote Overgang’. Rusland is hip dit jaar, want het is Nederland-Rusland jaar (en dus is er een subsidiepot). Uit die categorie was ik eerder bij Kunsthal KAdE en nu dus bij Bonnefantenmuseum.
Rusland blijft in zekere zin toch een blinde vlek in onze Westerse kunstgeschiedenis. Het idee is toch een beetje dat daar niet zo veel gebeurde, enkele uitzonderingen daar gelaten. Natuurlijk was er Kandinsky, Malevitsj en vervolgens de kunstenaars die helemaal met de revolutie meegingen (om snel de mond gesnoerd te worden door de partij). Maar dat er daarvoor een levendige kunstscene was met werken die niet onderdoen voor die vanuit Parijs is minder bekend.
Met dank aan het Nederland-Ruslandjaar worden dus juist die werken uit de kast getrokken. Rusland was misschien ten tijde van de Sovjet qua kunst saai, maar daarvoor was het rijk aan kunst en cultuur, zo blijkt. Want eigenlijk ziet het er allemaal top uit, niet alleen de presentatie van de werken op gekleurde wanden (wat opvallend goed werkt), maar ook de selectie werken zelf. Er waren duidelijk verschillende groepen die met verschillende ideeën elkaar te lijf zijn gegaan. Dat levert een levendig beeld op van een periode die vergelijkbaar is met die van het Westen, maar dan dus met andere werken en andere helden.
De Grote Overgang slaagt in het herwaarderen van de Russen, terecht. Hier volgt een beeldverslag van wat er zoal opviel. Maar eigenlijk raad ik eenieder aan om zelf te gaan kijken en geinspireerd te raken met een heel nieuwe set meesterwerken voor onze canon.
Ik vond het een prachtige tentoonstelling en ben het met je eens over de goede selectie van de werken. Het schilderij van Olga Rozanova met de groene streep was voor mij het hoogtepunt. Een meesterwerk uit 1917. Bedankt voor de goede foto.
Ik vond het een prachtige tentoonstelling en ben het met je eens over de goede selectie van de werken. Het schilderij van Olga Rozanova met de groene streep was voor mij het hoogtepunt. Een meesterwerk uit 1917. Bedankt voor de goede foto.
@Guus, Moet toegeven dat het werk uit 1917 ook voor mij een heuse ontdekking was. Dank voor het compliment ook.