Bonnefantenmuseum; Beating Around the Bush, 
Episode #1

Als het museum een mausoleum is, een sarcofaag van het verleden, wat is dan de noodzaak van het bestaan ervan? Niet zo zeer in functionele zin, het bewaren van kunstvoorwerpen, […]

Als het museum een mausoleum is, een sarcofaag van het verleden, wat is dan de noodzaak van het bestaan ervan? Niet zo zeer in functionele zin, het bewaren van kunstvoorwerpen, maar wat doet een museum als instituut? In zekere zin biedt het een beeld (vanuit vele beelden die kunstvoorwerpen kunnen zijn maar ook antiek) die een verleden van een cultuur. Oftewel, het zou ons een blik geven op wie we zijn, waar we vandaan komen. Dat lijkt me dan ook de kerntaak van een museum, inzicht bieden in dat verleden.

Een museum wat enkel en alleen terugblikt heeft een enorm lastige positie, het mist de link met vandaag de dag. Dat is vooral problematisch voor musea die moderne en/of alleen hedendaagse kunst tonen. Veel musea van hedendaagse kunst tonen hoofdzakelijk wat er nu speelt, kopen dat aan en missen daardoor ook de connectie met het verleden. Dat is geen probleem voor de goed geïnformeerde bezoeker maar voor wie minder op de hoogte is wordt de toegankelijkheid alweer een stuk minder. (Tenminste, er van uitgaande dat de cultuur zich in heldere te duiden relaties ontwikkeld in theses en anti-theses waar natuurlijk ook vast argumenten tegen te vinden zullen zijn.)

Een bekender probleem is dat musea op een gegeven moment veel gekocht hebben met werk waar de depots mee volzitten. Werk wordt niet meer getoond, niet meer van belang geacht, vergeten of wat dan ook. Zelden worden nieuwe aankopen getoond in relaties tot ander recent werk of kunst uit het recente verleden. Zodoende krijgen de werken dus meer voeding met de recente geschiedenis.

Het Bonnefanten toont nu haar voorstel voor aankopen in relatie tot recente aankopen, bruiklenen en aankopen uit het recente verleden met zo af en toe ook werken die al wat ouder zijn. Simpele insteek maar wel erg inzichtelijk en daarbij zit het vol met verrassingen. Een overkoepelende inhoudelijke insteek is er zeker wel, op de achtergrond, maar de werken spreken vooral voor zich.

Na deze eerste editie waarin de collectie van het Bonnefanten onder de loep wordt genomen komen er nog 3 andere edities, ik ben benieuwd.

Voor grotere versies, klik op de afbeeldingen.

Istvan Csakany - Ghost Keeping - Hout en textiel 2012

Istvan Csakany – Ghost Keeping – Hout en textiel 2012

Istvan Csakany - Ghost Keeping - Hout en textiel 2012 (detail)

Istvan Csakany – Ghost Keeping – Hout en textiel 2012 (detail)

Istvan Csakany - Ghost Keeping - Hout en textiel 2012 (detail)

Istvan Csakany – Ghost Keeping – Hout en textiel 2012 (detail)

Istvan Csakany & Hajnalka Somogyi - Les Statues Meurent Aussi - Diverse materialen 2014

Istvan Csakany & Hajnalka Somogyi – Les Statues Meurent Aussi – Diverse materialen 2014

Istvan Csakany & Hajnalka Somogyi - Les Statues Meurent Aussi - Diverse materialen 2014 (detail)

Istvan Csakany & Hajnalka Somogyi – Les Statues Meurent Aussi – Diverse materialen 2014 (detail)

Istvan Csakany - Concrete Wreath - Beton en metaal 2013

Istvan Csakany – Concrete Wreath – Beton en metaal 2013

Johan Tahon - Ephigenie, Titus - Gips, hout en skippiebal (?) 2010

Johan Tahon – Ephigenie, Titus – Gips, hout en skippiebal (?) 2010

Neo Rauch - Lot - Olieverf op papier 1993

Neo Rauch – Lot – Olieverf op papier 1993

Luc Tuymans - Dough - Olieverf op doek 2005

Luc Tuymans – Dough – Olieverf op doek 2005

Luc Tuymans - The Nose - Olieverf op doek 1993

Luc Tuymans – The Nose – Olieverf op doek 1993

Hugo Debaere - Grote Borst - Kippengaas, jutte en koeienmest 1992

Hugo Debaere – Grote Borst – Kippengaas, jutte en koeienmest 1992

Niet te zien op 1 foto maar prachtige film over het begin van het universum. Complex, gelaagd, ontzettend precies, perfect geluid. Voorstel voor aankoop en ik moet toegeven dat ik zelden een film twee keer heb gezien.  (slechte youtubeversie is wel te vinden, dan heb je een idee).

Camille Henrot - Grosse Fatigue - 13minuten Video 2013

Camille Henrot – Grosse Fatigue – 13minuten Video 2013

Susana Salano - La demi-lune croissant - Messing 1992-1995

Susana Salano – La demi-lune croissant – Messing 1992-1995

Sandra Vasquez de la Horra - Diverse titels - Potlood op papier en bijenwas 2007-2010

Sandra Vasquez de la Horra – Diverse titels – Potlood op papier en bijenwas 2007-2010

Rik Meijers - Bottles - Diverse materialen op glas 1998-2012

Rik Meijers – Bottles – Diverse materialen op glas 1998-2012

Rik Meijers - Bottles - Diverse materialen op glas 1998-2012 (detail)

Rik Meijers – Bottles – Diverse materialen op glas 1998-2012 (detail)

Mark Manders - Mind Study - Brons, ijzer en hout 2011

Mark Manders – Mind Study – Brons, ijzer en hout 2011

Patrick van Caeckenbergh - De Anatomische les in 13 taferelen - 13 collages, voorblad, achterblad en map 2000

Patrick van Caeckenbergh – De Anatomische les in 13 taferelen – 13 collages, voorblad, achterblad en map 2000

Patrick van Caeckenbergh - Diverse sculpturen - Ongebakken beschilderde klei en hout

Patrick van Caeckenbergh – Diverse sculpturen – Ongebakken beschilderde klei en hout

Sol LeWitt - Tangled Bands - Gouache op papier 2000

Sol LeWitt – Tangled Bands – Gouache op papier 2000

Sol LeWitt - Part of a Cuba - Gouache op papier 1999

Sol LeWitt – Part of a Cuba – Gouache op papier 1999

Suchan Kinoshita - Hok 1 - Hout en glas met diverse substanties 1996

Suchan Kinoshita – Hok 1 – Hout en glas met diverse substanties 1996

Voorstel tot aankoop is dit werk van Mark Manders wat er zeker mag zijn. Op foto’s doet het werk het goed, maar het moet het echt hebben van zijn fysieke verschijning.

Mark Manders - Mind Study - Hout, beschilderde epoxy, beschilderd keramiek, beschilderd canvas en ijzer  2010-2011

Mark Manders – Mind Study – Hout, beschilderde epoxy, beschilderd keramiek, beschilderd canvas en ijzer 2010-2011

Jan Dibbets - Vondelpark II - Kleurenfotografie, acrylverf en waterverf op papier op spaanplaat 1985

Jan Dibbets – Vondelpark II – Kleurenfotografie, acrylverf en waterverf op papier op spaanplaat 1985

Francis Alys - Cruiser, Dyptiek van de Deja-Vu Serie - Olieverf en encaustiek op doek 1995

Francis Alys – Cruiser, Dyptiek van de Deja-Vu Serie – Olieverf en encaustiek op doek 1995

Ray Smith - Perico Berlin - Olieverf op 4-delig paneel 1989-1990

Ray Smith – Perico Berlin – Olieverf op 4-delig paneel 1989-1990

Hans Lemmen - Zonder Titel - Inkt en caseine op papier 2010-2013

Hans Lemmen – Zonder Titel – Inkt en caseine op papier 2010-2013

Francis Alys - Cruiser, Dyptiek van de Deja-Vu Serie - Olieverf en encaustiek op doek 1995

Francis Alys – Cruiser, Dyptiek van de Deja-Vu Serie – Olieverf en encaustiek op doek 1995

Hans Lemmen - Zonder Titel - Inkt en caseine op papier 2010-2013

Hans Lemmen – Zonder Titel – Inkt en caseine op papier 2010-2013

Toon Verhoef - Zonder Titel - Acrylverf, alkydverf en olieverf op doek 1992

Toon Verhoef – Zonder Titel – Acrylverf, alkydverf en olieverf op doek 1992

Keetje Mans - Mountain - Olieverf op doek 2010

Keetje Mans – Mountain – Olieverf op doek 2010

Fons Haagmans - De Gehangene - Acrylverf op doek 1992

Fons Haagmans – De Gehangene – Acrylverf op doek 1992

Helen Verhoeven - Thingly Character VIII, Figure 1, 3 & 5 - Papier-mache 2012

Helen Verhoeven – Thingly Character VIII, Figure 1, 3 & 5 – Papier-mache 2012

Deze editie is nog te zien tot en met 13 april in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.