Annet Gelink Gallery; Back to the Future

Groepstentoonstellingen op basis van de kunstenaars die door de galerie gerepresenteerd worden zijn meestal niet de meest sprankelende tentoonstellingen in artistieke zin. Vaak zijn het van meerdere kunstenaars een enkel […]

Groepstentoonstellingen op basis van de kunstenaars die door de galerie gerepresenteerd worden zijn meestal niet de meest sprankelende tentoonstellingen in artistieke zin. Vaak zijn het van meerdere kunstenaars een enkel werk dat al dan wel of niet representatief zou moeten zijn voor zijn artistieke productie. Een onderlinge inhoudelijke band wordt vaak geforceerd met een formele overeenkomst, of is het slechts het soort esthetiek dat rijmt. Echte onderlinge chemie is er zelden.

Dat is bij deze groepspresentatie ter ere van het vijftienjarig jubileum van de galerie Annet Gelink niet heel veel anders. Hier zijn het een vijftiental kunstenaars waarbij er nauwelijks een verbinding is. Het resultaat is een nogal vreemde tentoonstelling waaruit wel veel valt af te leiden over het programma van de galerie.

Annet Gelink overzicht

Annet Gelink overzicht

Als de bindende factor niet in de inhoud of de esthetiek zit, dan blijft de positie van de kunstenaar eigenlijk het enige wat overblijft. Het nadeel van de posities van kunstenaars is dat ze lastig te duiden zijn op basis van een enkel werk. Je hebt er eigenlijk meerdere voor nodig om een beeld te krijgen. In die zin is deze tentoonstelling dus nog weinig inzichtelijk, maar wie in de werken een voorbeeld ziet van die posities zal tot de conclusie komen dat het zeer uitgesproken posities zijn. Deze kunstenaars zijn op zijn zachtst gezegd radicaal op de een of andere manier in hun positie. Zo is Dick Verdult eigenlijk een totale visuele eclectist die het absurde niet schuwt, Erik van Lieshout bekritiseert niet alleen anderen maar zichzelf even zo goed, Hiorns is een voorbeeld van een bijna krankzinnige nihilist en ga zo maar door. Niet zo zeer het werk wat ze maken komt naar voren als je de kunstenaars noemt, maar vooral de sterke mentaliteit die daar bij hoort.

Zo beschouwt zijn de kunstenaars als positie handig inzetbaar. Het is niet zo zeer dat je aan een specifiek werk denkt als je de namen noemt, maar aan een scala van werken die een mentaliteit vertegenwoordigen.

Dick Verdult - Bullsht defines architecture 05 - Geglazuurd keramiek

Dick Verdult – Bullsht defines architecture 05 – Geglazuurd keramiek

Yael Bartana - Stalag - 28x42cm Foto, oplage 4 van 5

Yael Bartana – Stalag – 28x42cm Foto, oplage 4 van 5

Rita Ackermann - Chalkboard Painting XVI - 196x102cm Acrylverf, spuitbus en krijt op canvas

Rita Ackermann – Chalkboard Painting XVI – 196x102cm Acrylverf, spuitbus en krijt op canvas

Joan Jonas - Reading Dante III, Philadelphia #4 & #10 - 25x32cm Inkt op papier

Joan Jonas – Reading Dante III, Philadelphia #4 & #10 – 25x32cm Inkt op papier

Antonis Pittas - Untitled (I want us to stop talking tactics and stop putting each other down and stop getting personal - Grafiet en marmer (bandvormen van 60cm en 45cm, een halve 49cm en drie wiggen)

Antonis Pittas – Untitled (I want us to stop talking tactics and stop putting each other down and stop getting personal – Grafiet en marmer (bandvormen van 60cm en 45cm, een halve 49cm en drie wiggen)

Antonis Pittas - Untitled (I want us to stop talking tactics and stop putting each other down and stop getting personal) - Grafiet en marmer (bandvormen van 60cm en 45cm, een halve 49cm en drie wiggen) (detail)

Antonis Pittas – Untitled (I want us to stop talking tactics and stop putting each other down and stop getting personal) – Grafiet en marmer (bandvormen van 60cm en 45cm, een halve 49cm en drie wiggen) (detail)

Roger Hiorns - Untitled - 170x50x60cm Motor, kopersulfaat en staal

Roger Hiorns – Untitled – 170x50x60cm Motor, kopersulfaat en staal

Roger Hiorns - Untitled - 170x50x60cm Motor, kopersulfaat en staal

Roger Hiorns – Untitled – 170x50x60cm Motor, kopersulfaat en staal

Yael Bartana - Inferno (1) - 80x120cm - Inkjet print op Backlit Film met Epson Ultrachrome K3 inkt in LED lichtbox met dimbare schakelaar, oplage 3 van 3

Yael Bartana – Inferno (1) – 80x120cm – Inkjet print op Backlit Film met Epson Ultrachrome K3 inkt in LED lichtbox met dimbare schakelaar, oplage 3 van 3

Erik van Lieshout - Untitled - Diverse collages op papier

Erik van Lieshout – Untitled – Diverse collages op papier

Erik van Lieshout - Untitled - 42x47cm Collage op papier

Erik van Lieshout – Untitled – 42x47cm Collage op papier

Rezi van Landveld - EenTweeDrie - 55x48cm Olieverf op canvas

Rezi van Landveld – EenTweeDrie – 55x48cm Olieverf op canvas

Rezi van Landveld - EenTweeDrie - 55x48cm Olieverf op canvas (detail)

Rezi van Landveld – EenTweeDrie – 55x48cm Olieverf op canvas (detail)

Ryan Gander - The Universe as I knew it aged 5, collapsed and expanded several times or more - 80x80cm Laser gesneden papier, oplage 3 van 10

Ryan Gander – The Universe as I knew it aged 5, collapsed and expanded several times or more – 80x80cm Laser gesneden papier, oplage 3 van 10

Wilfredo Prieto - Safe Box - 59x59x5cm Kluis en kartonnen doos

Wilfredo Prieto – Safe Box – 59x59x5cm Kluis en kartonnen doos

Ryan Gander - A Study for English Girls, Foreign Girls - Elk 70x70cm, Foto

Ryan Gander – A Study for English Girls, Foreign Girls – Elk 70x70cm, Foto

Abramovic & Ulay - Wednesday-Saturday (moret of palm leavesand night sky shadows) - Tweeluik, elk 70x55cm, Poaroid of Polacolor op paneel

Abramovic & Ulay – Wednesday-Saturday (moret of palm leavesand night sky shadows) – Tweeluik, elk 70x55cm, Poaroid of Polacolor op paneel

Deze tentoonstelling is nog tot en met 23 mei te zien bij Annet Gelink Gallery te Amsterdam.