Prospects&Concepts – Mondriaan Fonds toont talent in Rotterdam

Het Mondriaan Fonds wil haar zichtbaarheid vergroten en vooral de zichtbaarheid voor de kunstenaars die ondersteund worden. Dat is natuurlijk lovenswaardig. Dan laat het fonds zien welk talent het ondersteunt […]

Het Mondriaan Fonds wil haar zichtbaarheid vergroten en vooral de zichtbaarheid voor de kunstenaars die ondersteund worden. Dat is natuurlijk lovenswaardig. Dan laat het fonds zien welk talent het ondersteunt en geeft het met een tentoonstelling nog een beetje extra exposure. Dat hebben ze om onduidelijke redenen een poosje niet gedaan en nu combineren ze dat met ArtRotterdam. Wat natuurlijk een mooie combinatie van tijd en locatie is. De talenten krijgen een mooie tentoonstelling en het Mondriaan Fonds laat zien wat het betekent.

De locatie is letterlijk om de hoek van ArtRotterdam bij LantarenVenster, op dezelfde plek als de eerste editie van Re:Rotterdam. Maar het begint te kriebelen als ik verneem dat Mondriaan Fonds maar liefst 34 kunstenaars toont. Op die locatie klinkt dat als wel erg veel.

Dan blijkt bij binnenkomst dat het Mondriaan Fonds een apart zaaltje heeft om de kunstenaars te tonen. En een zaaltje met 34 kunstenaars delen, is vragen om problemen. Dat klinkt niet alleen als veel te veel, dat ís het ook. Door de bomen is het bos niet meer te zien en werk is in veel gevallen slechter gepresenteerd dan een galerie zou goedkeuren. Gepropt is een understatement.

Naambordjes ontbreken en zijn via een onlogische nummering te volgen op een stel A4tjes (waar je overigens 1 euro voor dient te betalen, pardon!). Verder wordt het werk ook niet toegelicht, het zou juist nu een uitgelezen kans zijn om toe te lichten waarom het destijds evident genoeg bevonden is om subsidie voor te geven. Eerlijk is eerlijk, in veel gevallen gaat het daadwerkelijk om talenten waar we nu nog veel van horen. Wat heeft het Fonds daar aan mede mogelijk gemaakt en waarom is het zo goed? Dat zijn vragen die nu beantwoord hadden moeten worden. Het boekje wat beschikbaar is, duidt enkel aan wat er te zien is en slaagt er niet in kort en bondig meer te melden dan de kunstenaars zelf waarschijnlijk op hun websites hebben staan.

Het Mondriaan Fonds faalt hier op meerdere vlakken om professioneel over te komen. Juist zij, die professionaliteit verwachten bij de kunstenaars, kunnen dat zelf niet. Het was wijzer geweest een strengere selectie te maken van zeg 5 kunstenaars en die hier te tonen, toe te lichten en inzichtelijk te maken. Dat had meer opgeleverd in de zin van legitimering. Of had een andere locatie en een ander moment uitgekozen, dat had ook gekund.

Voor de kunstenaars die er nu getoond worden is het genant hier tussen gepropt te moeten zijn. Ik zal hier dan ook enkel een overzichtsfoto plaatsen en niet de losse foto’s van het werk wat er te zien is. Dat werk is soms hier op het blog al voorbij gekomen in een veel eervollere context dan die het Mondriaan Fonds hier creëert. Nota bene, je eigen achterban (MetropolisM) is niet positief, dat moet je te denken zetten als Fonds zijnde. Hopelijk is de volgende editie wel een kans die gegrepen wordt.

Mondriaan Fonds

Mondriaan Fonds overzicht (of eigenlijk het gebrek er aan)

Deelnemende kunstenaars zijn;

Kristina Benjocki, Christoph Both-Asmus, Marie Ilse Bourlanges & Elena Khurtova, Susanne Bruynzeel, Jasper Coppes, Vincent Dams, Dina Danish, Pip Erken, Alex Farrar, Rana Hamadeh, Carl Johan Högberg, Lev Ilizirov, Joris Jansen, Tom Kok, Jenny Lindblom, Anaïs López, Eva Olthof, Daan Paans, Willem Popelier, Abe Rechterschot, Gordan Savičić, Rik Smits, Lieke Snellen, Elian Somers, Pilvi Takala, Carolien Teunisse , Team Thursday, Simon van Til, Erin Tjin A Ton, Jochem van Tol, Martijn in ’t Veld, Tao G. Vrhovec Sambolec, Coen Vunderink, Isabelle Wenzel, Mariken Wessels

De tentoonstelling is nog te zien tot en met vandaag 10 uur in de avond. Maar het is zonde van je euro. Geef die aan een van de kunstenaars als je hem of haar tegen komt.