De sphinx van Delft heeft zijn geheimen nog altijd niet prijs gegeven. Er is bar weinig bekend over het leven en de werkwijze van Vermeer (1632-1672). In tegenstelling tot andere kunstenaars uit de 17e eeuw, moeten we het doen met een beperkt oeuvre waarvan ook nog eens een flink aantal werken door de eeuwen heen verloren is geraakt. Ondanks die beperkte productie is zijn invloed niet te overschatten. Nederland bracht Bosch, Rembrandt, Frans Hals, Van Gogh, Mondriaan, en Vermeer. Kunstenaars wiens werk overal ter wereld weerklank heeft.
Ja, we kennen de werken uit de collectie van het Rijksmuseum en het Mauritshuis. Je kent de beelden en denkt te weten hoe het er allemaal uitziet. En echt grote verrassingen hoef je niet te verwachten, zo veel is er nu eenmaal niet. Sommige werken hebben de eeuwen minder goed doorstaan dan andere schilderijen. Helaas inherent aan de late herontdekking van Vermeer in de 19e eeuw.
Dus waarom zou je gaan? Al die reproducties verpesten hoe het schilderij er eigenlijk uit ziet, je verwacht foto’s, maar er zijn meer dan genoeg dikke klodders verf te zien. Ook worden de reproducties vaak veel te licht afgedrukt, terwijl Vermeer eigenlijk nergens echt puur wit gebruikt lijkt te hebben, de schilderijen zijn veel grijzer en donkerder dan je zou verwachten. Hier ervaar je Vermeer echt, niet als beeld, maar als fysiek object. Het zijn geen traag en precies geschilderde werken, het zijn vlotte, ruimtelijke schilderijen. Geen gepriegel, maar wonderlijk raak, waarna van een afstand alles in elkaar lijkt te schuiven tot een prachtig beeld. Niet toevallig raak, maar steeds weer opnieuw werk voor werk.
Deze tentoonstelling in het Rijksmuseum is een once in a lifetime ervaring. Hier een beperkt beeldverslag. Maar Vermeer bewijst hier vooral dat je zijn werk in het echt moet zien.
Vermeer OverzichtVermeer OverzichtJohannes Vermeer – Sint-Praxedis – 102x83cm, Olieverf op doek, 1655Johannes Vermeer – Diana en haar nimfen – 98x105cm, Olieverf op doek, circa 1655-1656Johannes Vermeer – Diana en haar nimfen – 98x105cm, Olieverf op doek, circa 1655-1656Johannes Vermeer – De koppelaarster – 143x130cm, Olieverf op doek, 1656Johannes Vermeer – Brieflezend meisje bij het venster – 83×64,5cm, Olieverf op doek, circa 1657-1658Johannes Vermeer – De soldaat en het lachende meisje – 51x46cm, Olieverf op doek, circa 1657-1658Johannes Vermeer – Het melkmeisje – 46x41cm, Olieverf op doek, circa 1658-1659Johannes Vermeer – Gezicht op Delft – 97x116cm, Olieverf op doek, circa 1660-1661Johannes Vermeer – Het glas wijn – 68x80cm, Olieverf op doek, circa 1659-1661Johannes Vermeer – Het glas wijn – 68x80cm, Olieverf op doek, circa 1659-1661Johannes Vermeer – Onderbreking van de muziek – 39x45cm, Olieverf op doek, circa 1659-1661Johannes Vermeer – De luitspeelster – 51x46cm, Olieverf op doek, circa 1662-1664Johannes Vermeer – Vrouw met parelsnoer – 56x47cm, Olieverf op doek, circa 1662-1664Johannes Vermeer – Vrouw met weegschaal – 40x36cm, Olieverf op doek, circa 1662-1664Johannes Vermeer – Schrijvende vrouw in het geel – 45x40cm, Olieverf op doek, circa 1664-1667Johannes Vermeer – Dame en dienstmeid – 90x79cm, Olieverf op doek, circa 1664-1667Johannes Vermeer (?) – Meisje met de fluit – 20x18cm & Meisje met de rode hoet – 23x18cm, Olieverf op paneel, circa 1664-1667Johannes Vermeer – De geograaf – 52x45cm, Olieverf op doek, 1669Johannes Vermeer – De Liefdesbrief – 44x39cm, Olieverf op doek, circa 1669-1670Johannes Vermeer – Allegorie op het katholieke geloof – 114x89cm, Olieverf op doek, circa 1670-1674Johannes Vermeer – Staande virginaalspeelster – 52×45, Olieverf op doek, circa 1670-1672Johannes Vermeer – Diana en haar nimfen – 52x46cm, Olieverf op doek, circa 1670-1672Johannes Vermeer – Schrijvende vrouw met dienstbode – 71x61cm, Olieverf op doek, circa 1670-1672Johannes Vermeer – Jonge vrouw aan het virginaal – 26x20cm, Olieverf op doek, circa 1670-1762
Laat een reactie achter;