PAN 2022

Afgelopen zaterdag opende de 2022 editie van de PAN haar deuren. Aan de PAN zelf veranderd niet zo vaak iets. Het is een mengelmoes van hoofdzakelijk oude kunst, design en […]

Afgelopen zaterdag opende de 2022 editie van de PAN haar deuren. Aan de PAN zelf veranderd niet zo vaak iets. Het is een mengelmoes van hoofdzakelijk oude kunst, design en antiek afgewisseld met hier en daar wat hedendaagse kunst en fotografie. Het gevarieerde aanbod maakt dat er altijd wel iets te ontdekken valt. Natuurlijk, usual suspects, maar ook vaak werk van minder bekende makers, of gekke werken van de bekende makers.

Sommige galeries staan al jaren op dezelfde plek op de beurs en tonen ook al jaren dezelfde werken op. Het is handel en zeker bij de meer kostbare handel zitten werken die al jaren lijken mee te gaan, wachtend op een koper. Opvallende tendens daarin is de hoeveelheid werken van Sluijters die me dit jaar, meer dan eens opvielen. Al waren die altijd al aanwezig, deze editie lijken het er meer dan anders.

Waar de laatste jaren het aanbod van hedendaags werk niet zo heel denderend was, is de oplossing van kleinere stands in de hoeken van de beurs een mooie ingreep. Daar staan op elke hoek een viertal galeries met hoofdzakelijk werken van levende makers. Ravenstijn, Kers Gallery, Martin van Zomeren en MIAP Foundation leveren elk een nodige bijdrage aan de beurs naast het bestaande aanbod.  

Zoals gebruikelijk hier vooral een beeldverslag van de dingen die opvielen. Voor grotere afbeeldingen kun je op de foto’s klikken.

Tags: