GRIMM Gallery; Charles Avery – What’s so great about Happiness? The people and things from Onomatopoeia

Al jaren is Charles Avery (1973) bezig zijn eigen wereld ‘The Island’ te scheppen. Het principe is eenvoudig, het lijkt op onze wereld maar is het niet. Sommige dingen zijn […]

Al jaren is Charles Avery (1973) bezig zijn eigen wereld ‘The Island’ te scheppen. Het principe is eenvoudig, het lijkt op onze wereld maar is het niet. Sommige dingen zijn evident anders al zijn er wel bepaalde systemen die we herkennen. Zo zijn er bijvoorbeeld restaurants, maar mensen dragen vreemde kleding die lijkt op wat we in het Westen hebben maar het niet zijn.

Kunstenaars maken in zekere zin altijd een nieuwe realiteit met hun werk. Zelfs toen Duchamp zijn urinoir uit de realiteit haalde, creëerde hij een nieuwe context voor dat object en gaf er zodoende een nieuwe dimensie aan. Er zijn natuurlijk genoeg kunstenaars die ook echt een nieuwe wereld zoeken, een utopia of distopia. Het probleem met dergelijke visies is dat ze al snel belerend of navelstaarderig worden. Wie een alternatieve wereld voorspiegelt wil vaak zeggen dat het zo moet zijn, of juist niet moet zijn.  Stel dat een dergelijk belang er niet is, dat de kunstenaar zegt dat het niet uitmaakt wat het publiek er mee doet, dan vervalt het vaak in totale navelstaarderij. Het is de wereld van de kunstenaar en de kunstenaar alleen.

Oplossingen om beide problemen te tackelen moeten gezocht worden in het neutraliseren van de context van die werkelijkheid en het toegankelijk maken van die wereld. Het neutraliseren van die context klinkt relatief eenvoudig dat is namelijk het niet utopisch of dystopisch maken van die wereld. Hoe dat in de praktijk moet is een lastig verhaal, maar het denken in een parallel universum met vergelijkbare problemen en oplossingen zonder dat het er uit ziet als het onze klinkt als een goede route.

Het toegankelijk maken van die werkelijkheid, en die beelden, zit bij veel kunstenaars vaak in de ambachtelijke hoek. Recentelijk was de tentoonstelling van Paul Noble te zien in Boijmans die duidelijk een tekenmeester is, hetzelfde geld voor de Nederlandse Rik Smits, en ook eerder genoemde Charles Avery is een kundig beeldmaker.

Maar dan, stel dat de kunstenaar er in slaagt een toegankelijke wereld te scheppen zonder met een morale vinger te wijzen, wat moet je er dan als kijker mee. In het geval van Avery zit hem dat hoofdzakelijk in de verwondering van het hier en nu. Vreemd genoeg, door te kijken op een totaal andere werkelijkheid ziet de gewone wereld er ineens een stuk hanteerbaarder uit. Doordat de Islander bepaalde keuzes maken die niet altijd vanzelfsprekend zijn, bevestigd dat de vanzelfsprekendheid van onze oplossingen.

Dat maakt niet ieder werk als dusdanig even relevant. Maar als gehele wereld is het een interessant scenario om zodoende meer grip te verkrijgen over onze eigen realiteit. Zoals verhalen, sprookjes en gedichten dat soms ook doen, maar dan in beelden in plaats van taal.

Charles Avery Overzicht

Charles Avery Overzicht

Charles Avery Overzicht

Charles Avery Overzicht

Charles Avery - Untitled (View inside the kelp bailing station) - 190x232cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (View inside the kelp bailing station) – 190x232cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (View inside the kelp bailing station) - 190x232cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery – Untitled (View inside the kelp bailing station) – 190x232cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery - Untitled (View inside the kelp bailing station) - 190x232cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery – Untitled (View inside the kelp bailing station) – 190x232cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery - Untitled (Kelp Baron) - 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (Kelp Baron) – 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (Three Eels) - Drie maal aal van glas in emmer

Charles Avery – Untitled (Three Eels) – Drie maal aal van glas in emmer

Charles Avery - Untitled (Eel fishermen and kids) - 84x110cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (Eel fishermen and kids) – 84x110cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (Bookends) - 30x18x34cm & 25x20x25cm Brons, berkhout en acrylverf

Charles Avery – Untitled (Bookends) – 30x18x34cm & 25x20x25cm Brons, berkhout en acrylverf

Charles Avery - Untitled (Bookends) - 30x18x34cm & 25x20x25cm Brons, berkhout en acrylverf (detail)

Charles Avery – Untitled (Bookends) – 30x18x34cm & 25x20x25cm Brons, berkhout en acrylverf (detail)

Charles Avery - Untitled (Boogie-Woogie) - 80x30x40cm Karton, papier, brons, acrylverf en gouache

Charles Avery – Untitled (Boogie-Woogie) – 80x30x40cm Karton, papier, brons, acrylverf en gouache

Charles Avery - Untitled (L Escargot Quadrato) - 70x49x40cm Karton, brons, nikkel, koper, acrylverf, gouache en LED

Charles Avery – Untitled (L Escargot Quadrato) – 70x49x40cm Karton, brons, nikkel, koper, acrylverf, gouache en LED

Charles Avery - Untitled (L Escargot Quadrato) - 70x49x40cm Karton, brons, nikkel, koper, acrylverf, gouache en LED (detail)

Charles Avery – Untitled (L Escargot Quadrato) – 70x49x40cm Karton, brons, nikkel, koper, acrylverf, gouache en LED (detail)

Charles Avery - Untitled (L Escargot Quadrato Restaurant Interior) - 140x218cm Potlood, inkt en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (L Escargot Quadrato Restaurant Interior) – 140x218cm Potlood, inkt en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (L Escargot Quadrato Restaurant Interior) - 140x218cm Potlood, inkt en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery – Untitled (L Escargot Quadrato Restaurant Interior) – 140x218cm Potlood, inkt en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery - Untitled (Cafe Table with Stools) - 77x86x86cm (tafel) & 48x35cm (stoel) Marmer, brons en ebony

Charles Avery – Untitled (Cafe Table with Stools) – 77x86x86cm (tafel) & 48x35cm (stoel) Marmer, brons en ebony

Charles Avery - Untitled (desk) - 163x116x73cm Brons, leisteen en marmer

Charles Avery – Untitled (desk) – 163x116x73cm Brons, leisteen en marmer

Charles Avery - Untitled (Girl with Magazine Jadindagadendar) - 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (Girl with Magazine Jadindagadendar) – 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (Pool study) - 125x171cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (Pool study) – 125x171cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (Tetra Cube) - 52x35x49cm Brons, karton, gouace en acrylverf

Charles Avery – Untitled (Tetra Cube) – 52x35x49cm Brons, karton, gouace en acrylverf

Charles Avery - Untitled (Two Students) - 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier

Charles Avery – Untitled (Two Students) – 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier

Charles Avery - Untitled (Three Guys on the Steps) - 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery – Untitled (Three Guys on the Steps) – 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen

Charles Avery - Untitled (Three Guys on the Steps) - 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery – Untitled (Three Guys on the Steps) – 84x57cm Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier op linnen (detail)

Charles Avery - Untitled (What's So Great About Happiness) - 84x57cm Zeefdruk op papier (oplage 100)

Charles Avery – Untitled (What’s So Great About Happiness) – 84x57cm Zeefdruk op papier (oplage 100)

Het werk van Charles Avery is nog tot en met 11 oktober te zien bij GRIMM gallery te Amsterdam.