Of je nu alles even interessant vind of niet, het is moeilijk te ontkennen dat Fons Welters één van de meest toonaangevende galeries in Nederland is. Hoewel ik het zelf niet gezien heb, legendarisch is de installatie ’the World is My Oyster’ waarbij de achterwand van de galerie opengebroken was door Job Koelewijn. Hoeveel galeries durven uberhaupt zo’n krankzinnig plan aan? Dat de voordeur een werk was van Joep van Lieshout is net zo kenmerkend. Niet alleen zijn er veel kunstenaars die bij Fons Welters de start hadden van een internationale carrière, veel ervan werken nog altijd met Fons samen.
The World is My Osyter – Job KoelewijnThe World is My Osyter – Job Koelewijn
Tot nu dan, na 40 jaar stopt Fons Welters (inmiddels op de respectabele leeftijd van 82). Wat buiten dit alles mij altijd zo opviel, Fons Welters is één van de weinige galeriehouders die ik ieder jaar bij verschillende eindexamenexposities zag. Niet direct om talent op te pikken, al gebeurde dat zeker, maar ook om een vinger aan de pols te houden. Het is een mate van interesse in de kunst zelf, waarop ik weinig andere galeriehouders heb kunnen betrappen/
Deze tentoonstelling is een samenvatting van 40 jaar kenmerkende kunstenaars waar Welters mee samen werkte. Nu eens niet een tentoonstelling met radicale vernieuwing of frisse kunst, maar een samenvatting van waar de galerie op dit moment voor staat, een retrospectief. Een groepspresentatie van kunstenaars waar menig andere galeriehouder jaloers op mag zijn.
Fons Welters OverzichtAdriano Amaral – Prole (Prosthetic Painting Series) – 68x78x7cm, Prosthetisch rubber, pigmenten, houten lijst, vilt, doorzichtig acrylaat, nylon, print, inkt, grafiet en ijzerpoederBerend Strik – To Wait, Waiting – 105x80cm, Canvas c-print, mixed media, en textiel gestiktDavid Jablonowski – David Jablonowski – Business and tchnology Friction (Dem toten Hasen die Wirtschaft erklaeren) – 255x125x122cm, Textiel, acrylaat, messing, 3D-print, olieverf op canvas, beuken, aluminium, brons getinte spiegel, machine onderdelen en zonnepanelenDavid Jablonowski – David Jablonowski – Business and tchnology Friction (Dem toten Hasen die Wirtschaft erklaeren) – 255x125x122cm, Textiel, acrylaat, messing, 3D-print, olieverf op canvas, beuken, aluminium, brons getinte spiegel, machine onderdelen en zonnepanelen (detail)Evelyn Taocheng Wang – Frog-Princess Flies into Diamond Ruby – 50x50cm, Olieverf, gesso en potlood op canvasFemmy Otten – I Come In Peace – Lindehout en mensenhaarFemmy Otten – Portret (Aline) – 90x67cm, Olieverf op linenFolkert de Jong – LEE – 39x39x30cm, Polyurethane schuim en polystyreenJennifer Tee – Mental Plane~Physical Plane, Chancay Blue – 120x200cm, Hahnemulle Museum ets papierJob Koelewijn – Stucio View – 98x123cm, C-printMagali Reus – Sentinel (Serif) – 178x130x25cm, Gespoten fiberglas en polyester hars, aluminium, geborduurde viscose, polyesther en katoen, brons, leer, katoen, en gepoedercoat aluminiumMagali Reus – Sentinel (Serif) – 178x130x25cm, Gespoten fiberglas en polyester hars, aluminium, geborduurde viscose, polyesther en katoen, brons, leer, katoen, en gepoedercoat aluminium (detail)Maria Roosen – Ruby – 136x100x30cm, Hout en gespiegeld glasMatthew Monahan – Lilith – 72x33x9cm, Hydrocal-gipsSven Kroner – Ohne Titel – 50x60cm, Acrylverf op canvasTom Claassen – Untitled – 22x48x45cm, Albaster
Laat een reactie achter;