Keihard in je gezicht krijg je een flinke mep uitgedeeld. De tentoonstelling met gigantische werken van Léger was een beetje teleurstellend, maar de wandvullende installaties van James Rosenquist (1922-2017) kunnen haast niet anders dan je omver blazen. De titel van de tentoonstelling is geen pretentieuze hole frase.
Rosenquist kon overigens ook op de kleine formaten prima vooruit. Veel werken zien er opvallend genoeg nog fris uit. Uiteraard herken je de tijd waar sommige van zijn beelden vandaan komen direct. Maar daar waar een gemiddelde Warhol of Lichtenstein drijft op de bekende technieken ontstaan er bij Rosenquist daadwerkelijk beelden. Zijn werk rijkt verder dan ‘stijl’. Hij maakte niet zo zeer plaatjes maar schilderijen, en vlot ook.
Dat vlotte heeft als voordeel dat hij van die gigantische installaties kon maken. En ja, zijn 3-jaar werken als billboard-schilder heeft duidelijk zijn sporen nagelaten in de techniek die hij hanteerde.Wie op de details let ziet dat Rosenquist met een hoop slordigheden weet weg te komen. Maar wie en klap wil uitdelen gaat ook niet nog uitgebreid kijken of zijn nagels wel goed geknipt zijn. Van een afstandje is de impact van de werken zo groot dat het ook geen werk is waar je met je neus bovenop wilt gaan staan.
Los van de kwaliteit van de werken is de tentoonstelling interessant vanwege het tonen van zijn bronmateriaal. Er worden de collages getoond die hij maakte voordat hij eindelijk begon aan schilderen. Maar ook worden de magazines en advertenties getoond waar Rosenquist zijn beelden vandaan haalde. Dit maakt niet alleen inzichtelijk hoe hij werkte maar toont ook dat PopArt een veel bredere politieke lading kan hebben dan de meeste werken van Warhol en Lichtenstein die toch vooral een viering van het consumentisme zijn. Rosenquist zijn bekende werk F-111 is duidelijk een kritiek op de relatie van het consumentisme in relatie tot de Vietnam oorlog. Elders zie je dus beeldmateriaal van de apartheid-rellen. Iets dat bij de collega PopArt kunstenaars ondenkbaar was zonder enige mate van onverschilligheid.
Het werk van Rosenquist was me niet onbekend, zo is het grote werk Star Thief onderdeel van de vaste collectie van het Ludwig. Maar de hele tentoonstelling weet me toch nog geheel te verrassen. Het is een zeer sterk geheel en ook voor mensen die minder bekend zijn met zijn werk een goede introductie. Een tentoonstelling die ik iedereen van harte kan aanraden. Of eigenlijk, iedereen zou gewoon even een weekendje Keulen moeten doen. Goed te combineren met het Wallraf-Richartz Museum dat ook fantastisch is.
–
Hier volgt een beeldverslag van wat er zoal te zien is. Uiteraard komen de grote formaten totaal niet over, sommige werken zijn meer dan 10 meter breed en 4 meter hoog…

James Rosenquist – A Pale Angels Halo and Slipping Of the Continental – Acrylverf op canvas met markers op textiel en olieverf en acrylverf op canvas

James Rosenquist – A Pale Angels Halo and Slipping Of the Continental – Acrylverf op canvas met markers op textiel en olieverf en acrylverf op canvas (detail)

James Rosenquist – Horizon Home Sweet Home, Slush Thrust – Arrangement, Olieverf op doek en aluminium en rookmachine

James Rosenquist – The Bird of Paradise Approaches the Hot Water Planet – Gekleurde samengeperste papier pulp en litografie, werk in oplage

James Rosenquist – Through the Eye of the Needle and Anvil – Fotokopieen, foto’s, tijdschriftafbeeldingen, geprint papier en mixed media op multiplex

James Rosenquist – Through the Eye of the Needle and Anvil – Olieverf en acrylverf op canvas met olieverf op multiplex paneel

James Rosenquist – Through the Eye of the Needle and Anvil – Olieverf en acrylverf op canvas met olieverf op multiplex paneel (detail)

James Rosenquist – Through the Eye of the Needle and Anvil – Olieverf en acrylverf op canvas met olieverf op multiplex paneel (detail)

James Rosenquist – Through the Eye of the Needle and Anvil – Olieverf en acrylverf op canvas met olieverf op multiplex paneel (detail)

James Rosenquist – Time Door Time D’Or – Gekleurde samengeperste papier pulp en litografie, werk in oplage
Laat een reactie achter;