Vandaag opent de nieuwe editie van Art Brussels. Daar waar deze voorgaande jaren min of meer samenviel met Cologne (wat ook niet zo heel ver weg is van Brussel) zijn deze twee beurzen nu gescheiden van twee weken waarmee ook de verschillen zichtbaarder worden en in een enkel geval wie enkele werken aldaar niet kon verslijten nu hier een tweede poging waagt.
Zoals de afgelopen jaren ook al op viel is Art Brussels wat meer hip vergeleken met het meer degelijke Art Cologne. Dat heeft in beide gevallen zo zijn voor en nadelen. Bij Art Cologne veel klinkende namen en dat gaat soms vervelen want je wilt ook wel eens wat nieuws en fris zien. Bij Art Brussels is daar doorgaans geen gebrek aan maar leidt het ook aan zijn eigen waan van de dag. Wat nu een hit is, is morgen oud nieuws en dus niet meer interessant. In sommige gevallen is de vernieuwing er zelfs al vanaf.
Opvallende tendenzen zijn dat de spiegels weer mogen, bij voorkeur met een tekst er op of gefragmenteerd/kapot. Dan valt de relatief hoge concentratie sculptuur ineens op, vooral marmer blijkt in te zijn. Het Post-Internet (of hoe je de stijl ook wilt noemen) is veelvuldig te zien en op een gegeven moment komt het esthetisch-conceptueel maniërisme ervan je neus uit. Wat dat betreft is het ook fijn dat enkele galeries zoals Base-Alpha min of meer de draak steken met dergelijk werk en toch even een al dan niet cynische glimlach op mijn gezicht toveren.
Art Brussels blijkt ook dit jaar een interessante beurs, volgend jaar weer.
Hier volgt een beeldverslag met dingen die om diverse redenen opvielen. Grotere versies van de foto’s door op de afbeelding te klikken.
Art Brussels is nog tot en met deze zondag te bezoeken bij Brussels Expo.
Fijn weer zo n overzicht Niek, dank
@Annemarie, graag gedaan :).