Amsterdam Drawing is van een kleine intieme tekeningenbeurs gegroeid naar een kunstbeurs met werk op papier. De hoeveelheid galeries is van 18 naar 50 gegaan wat zowel een stijging van de kwaliteit betekend als een verruiming van het aanbod.
Ook brengt dat bepaalde neveneffecten met zich mee die voor mij een vervelende nasmaak hebben. Juist het intieme wat tekenwerk nodig heeft is verdwenen deze editie. De standjes zijn nog niet zo ruim als bij een gewone beurs, maar intiem is het zelden meer. De paden zijn breed en zelden sta je plotseling met je neus op een tekening geworpen zonder dat je het in de gaten had.
Ook komt na 2 succesvolle edities ook het commerciële aspect om de hoek kijken. Opvallend veel kunstenaars die normaliter echt niets doen met papier, hebben nu ineens werk op papier. In enkele gevallen geloofwaardig, maar in een paar gevallen iets te overduidelijk op verzoek van de galeriehouder.

Amsterdam Drawing Overzicht
Anderzijds zijn er gelukkig ook kunstenaars die echt toegewijd zijn aan het werken op papier. Soms is het werk normaliter op papier, soms zijn de tekeningen of grafiek intrinsiek onderdeel van het proces om tot beeld te komen. Het zijn vooral de kunstenaars die echt papiervreters zijn die hier weten te overtuigen. Die zijn er genoeg maar zelfs dan, in de veelheid van werk op papier verzuipen ze vrij snel. Een sculptuur van papier van Navid Nuur weet zo al snel op te vallen en een frisse dimensie te geven aan het idee van werk op papier, werk van papier kan dan natuurlijk ook.
Wie de tijd neemt kan pareltjes ontdekken, maar het is mij iets te veel door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Hier een beeldverslag van wat er zoal opviel. Voor grotere afbeeldingen klik je op de foto’s.

Alex Daniels Galerie, Reflex – Robert Yaber

Andriesse Eyck – Erik Andriesse

Andriesse Eyck – Erik Andriesse

Andriesse Eyck Galerie – Marijn van Kreij

Andriesse Eyck Galerie – Natasja Kensmil

Annet Gelink – Erik van Lieshout

Apice for Artists – Ran Zhang

Apice for Artists – Ran Zhang (detail)

Barbara Seiler Galerie – Diverse kunstenaars

Barbara Seiler Galerie – Joost Krijnen

Bernard Jordan Galerie – Paul van Eerden

Brutto Gusto – Daan van Golden & Lawrence Weiner

Brutto Gusto – Piotr Nathan

C&H Art Space – Loek Grootjans

Cokkie Snoei – Koes Staassen

Gerhard Hofland – Simon Hemmer

Hidde van Seggelen Gallery – Damian Taylor

Kristof de Clercq Gallery – Peter Morrens

Kristof de Clercq Gallery – Peter Morrens

Marian Cramer Projects – Rodrigo Garcia Dutra

Martin van Zomeren – Navid Nuur

Maurits van de Laar Galerie – Robbie Cornelissen

Maurits van de Laar Galerie – Frank van den Broeck

Maurits van de Laar Galerie – Henri Jacobs

Nouvelles Images – Gijs Assmann

Onrust Galerie – Robert Zandvliet

Onrust Galerie – Toon Verhoef

Ornis A Gallery – Hans Lemmen

Phoebus – Frank Sciarone

R&R Reuten Galerie – Olphaert den Otter

Ramakers Galerie – Pat Andrea

Rento Brattinga – Koen Vermeule

Rianne Groen Galerie – Mieke Fokkinga

Ron Lang Art – Guglielmo Castelli

Ron Lang Art – Tom Heerschop

Ron Mandos – Rik Smits

Side 2 Gallery – Peter McDonald

Side 2 Gallery – Yuko Murata

Slewe Gallery – Steven Aalders

Stigter van Doesburg – Iris van Dongen

Tomio Koyama Gallery – Shintaro Miake

Torch – Teun Hocks

Van den Berge Galerie – Dave Meijer

Van Gelder Galerie – Klaas Kloosterboer

Van Gelder Galerie – Voebe de Gruyter

Willem Baars Projects – Morgan Betz

Willem Baars Projects – Emo Verkerk

Witteveen – Harry Miedema

Witteveen – Roland Sohier

Zerp Galerie – Bert Frings
Morgen (zondag) is de laatste dag.
Gerelateerd
Onbekend bij Bernard Jordan is natuurlijk Paul van der Eerden Niek!
@Tsjalling, ah natuurlijk. Het bordje was te vaag en ik kon er niets meer van maken, maar nu je het zegt.
Mooi beeldverslag weer! Het “iets te veel door de bomen het bos niet meer kunnen zien” is natuurlijk bij iedere beurs aan de orde…veel, veel, veel. En Peter Morrens geeft daar onbedoeld treffend antwoord op.
@Eric, Mijn punt met betrekking tot die bomen en het bos is dat dat juist de kracht was van de eerste editie. Natuurlijk is dat bij iedere beurs min of meer aan de orde, maar als dan ook nog eens al het werk een zelfde format heeft gaat het nog meer op elkaar lijken.