Iets maken dat kunst kan zijn is geen eenvoudige opgave, weet iedere kunstenaar. Het meest lastige is veelal het beginnen. Het vragen van de goden van de inspiratie om ons goed gezind te zijn is een oplossing om dat begin af te dwingen. De grote aanroep om te kunnen putten uit kosmische energie om zo tot bovenmenselijke resultaten te komen.
Hoewel er wellicht lang niet meer zo veel kunstenaars zijn die dat doen in de vorm van gebeden, meditaties of seances, zijn de invloeden van die activiteiten nog altijd levendig verbonden met de hedendaagse kunstenaarspraktijk. De laatste jaren zie je het ook in ecologische en feministische praktijken waarbij ruimte is voor spirituele associaties. Niet langer hoeft kunst zich strikt te verhouden tot de conceptuele (lees rationele en wetende) kunst, maar kan het ook juist het niet-weten zijn. Als verborgen wetenschap. De kunstenaar is niet langer de alwetende kritische denker, maar ook iemand die vanuit het mens-zijn, intuïtief communiceert via iets dat we nu kunst noemen.
In zekere zin is het een terugkeer naar de bron van het kunstenaarschap. Niet alleen van de tijd dat kunst in kerken de mensheid onderwees in de lessen van Christus. Maar ook de schilderingen van de primitieve mens. Hoewel we het niet zeker weten lijken de grottekeningen van Lascaux en anderen eveneens vereringen te zijn van de wereld om de mensen heen.
Deze tentoonstelling wil deze spirituele honger in kunst weer voeden. Vrijwel alle beelden maken direct of indirect aanspraak op spirituele en goddelijke invloeden. Hoewel veel van dit soort tentoonstellingen uitermate voorspelbaar zijn met pseudo-surrealistische kitsch, is dat hier niet het geval. Misschien ook wel omdat lang niet alle hedendaagse werken zo duidelijk aanspraak maken op dat spirituele fundament.
Het zijn met name de outsider kunstwerken die de context bieden aan de rest van de werken. Het is slechts een handvol maar kantelt de tentoonstelling mooi in de richting van de universele krachten die kunst teweeg kan brengen.
The Great Invocation – Overzicht Sharon van Overmeiren – Ceasar Milan – Keramiek Sharon van Overmeiren – Ceasar Milan – Keramiek (detail) Jan Kervezee – Altar – Mixed media op karton Jan Kervezee – Candle – Mixed media op karton Jan Kervezee – Candle – Mixed media op karton (detail) Jan Kervezee – Spinning (3 fairies) – Mixed media op karton Leo Luccioni – Egregorien Zaofu – Velours, linnnen en vulling & Egregorien Candle – 20,000 Colruyt kaarsn, gemengde geuren Leo Luccioni – Egregorien Zaofu – Velours, linnnen en vulling Suzanne Treister – SURVIVOR (F) – 54 digitale prints met kleurpotlood en waterverf Suzanne Treister – SURVIVOR (F) – 54 digitale prints met kleurpotlood en waterverf (detail) Suzanne Treister – SURVIVOR (F) – 54 digitale prints met kleurpotlood en waterverf (detail) Suzanne Treister – SURVIVOR (F) – 54 digitale prints met kleurpotlood en waterverf (detail) Suzanne Treister – SURVIVOR (F) – 54 digitale prints met kleurpotlood en waterverf (detail) Emma Talbot – Snakes Rising – Mixed media Emma Talbot – Snakes Rising – Mixed media (detail) Emma Talbot – Snakes Rising – Mixed media (detail) Emma Talbot – Open Thoughts, And Endless Transformation & Open Thoughts, Birth – Acrylverf op zijde Emma Talbot – Open Thoughts, And Endless Transformation & Open Thoughts, Birth – Acrylverf op zijde (detail) Sharon van Overmeiren – Miterre and Resurrection – Keramiek Mikale Dwyer – Bay of Sick – Zeefdruk op polyester Sharon van Overmeiren – Cornspirit as a Spine – Keramiek Sharon van Overmeiren – Cornspirit as a Spine – Keramiek (detail) Madge Gill – Untitled – Twee tekeningen, inkt op papier Bertus Jonkers – 12 Mandalas – Karton, gips, kranten papier, glas, verf, inkt en cement Bertus Jonkers – 12 Mandalas – Karton, gips, kranten papier, glas, verf, inkt en cement (detail) Ewoud van Rijn – Overzicht Ewoud van Rijn – Enlarged reproduction of a gnostic seal – Inkjet print op papier Ewoud van Rijn – Reproduction of Kurt Seligmann’s painting Le Deuxieme Main de Nosferantu (1938) – Inkjet print op papier Ewoud van Rijn – Reproduction of Kurt Seligmann’s painting Le deuxième Main de Nosferatu (1938) – Inkjet print op papier & Nosferatu’s Mudras 1, 2 & 3 – Inkt op acrylbasis op canvas Marc Lamy – Untitled – Oost-Indische inkt op papier Marc Lamy – Untitled – Oost-Indische inkt op papier
Deze tentoonstelling is nog tot en met 7 november te zien bij Garage Rotterdam.
Laat een reactie achter;