Iedere kunstenaar weet dat een werk nooit helemaal wordt zoals het eens bedacht was. Een goed idee is nog geen garantie voor een goed werk. Soms blijkt het eindresultaat ronduit teleurstellend te zijn en gaat het idee de prullenbak in. Of soms blijkt een twijfelachtig idee verrassend goed uit te pakken. Een goed idee is dus niets meer dan dat, een idee. De vertaling van een idee naar het eindresultaat is zelden een rechtlijnig proces van simpelweg uitvoeren. In dat uitvoeren worden steeds opnieuw keuzes gemaakt, bewust en onbewust, die het eindresultaat veranderen. De meest ondergewaardeerde factor daarin is het feit dat wij mensen gewoontedieren zijn. We bouwen een manier op van werken die geïnformeerd is op basis van onze ervaringen, onze intuïtie, ons begrip van de wereld. En daar doen kunstenaars in het maakproces heel vaak een beroep op.
De titel van deze tentoonstelling zegt genoeg, wat weten mijn handen? Hoe komt het dat ze soms automatisch, ritmisch of juist heel soepel, weten te reageren? Alsof het lichaam weet wat er van zich verwacht wordt. De tentoonstelling is geen groepspresentatie met een overkoepelend thema, maar een kleurenwaaier aan vormen van maken. Gradaties van idee naar werk, iets wat natuurlijk bij eigenlijk alle praktijken wel een rol speelt. Bij deze selectie kunstenaars speelt dat maakproces alleen een grotere rol. Bij iedere kunstenaar zie je het fysieke maakproces voorbij komen (wellicht met uitzondering het digitale werk van Helen Dowling die het lichaam wel inhoudelijk aankaart). Hoe worden keuzes gemaakt in het proces die het eindresultaat doen veranderen. Want vanuit het maken ontstaat niet alleen het beeld, maar ook de betekenis van dat beeld. Hoe het gemaakt is, dat is ook de betekenis.
De diversiteit van de kunstenaars en het gebrek aan een overkoepelend thema, maakt het een heel open en verassende tentoonstelling. Het gaat niet over politieke of actuele thema’s die zo geliefd zijn, maar iets heel basaals waar iedere kunstenaar zich in kan herkennen. Misschien voor het brede publiek niet zo interessant, maar voor andere kunstenaars interessant en leerzaam. Zo kan het ook, zo maakt die kunstenaar keuzes. Wellicht leren mijn handen er ook nog iets van.
Overzicht What my Hands KnowSara Bjarland – Untangled – Gevonden plastic, netten en koperStephanie Baechler – Clotho & Speech & The Gesture Of & This Moment & Clarevoyant – KeramekStephanie Baechler – Clairvoyant – KeramiekCharlotte Eta Mumm – Where it dissolves, re 2, & 3 – Glas in lood, glas, papier, acrylverf, dichroic glas en loodBenjamin Roth – Twice, 120square, Renoband & Pigment over crayon and primer on plasterboard onto acrylic-paint, UV-lacquer and red lead on woodBenjamin Roth – Twice, 120square, Renoband & Pigment over crayon and primer on plasterboard onto acrylic-paint, UV-lacquer and red lead on wood (detail)Benjamin Roth – Twice, 120square, Renoband & Pigment over crayon and primer on plasterboard onto acrylic-paint, UV-lacquer and red lead on wood (detail)Alex Farar – Behavoural Residue (painted 999 red) – Beschilderd en gezandstraald loodEvita Vasiljeva – Bed-Room-Bed – Interactieve, site-specific installatie, drie bedden, tekeningen, magneten, witgoed, electriciteit, microphones en geluidEvita Vasiljeva – Bed-Room-Bed – Interactieve, site-specific installatie, drie bedden, tekeningen, magneten, witgoed, electriciteit, microphones en geluid (detail)Evita Vasiljeva – Bed-Room-Bed – Interactieve, site-specific installatie, drie bedden, tekeningen, magneten, witgoed, electriciteit, microphones en geluidEvita Vasiljeva – Bed-Room-Bed – Interactieve, site-specific installatie, drie bedden, tekeningen, magneten, witgoed, electriciteit, microphones en geluidEvita Vasiljeva – Bed-Room-Bed – Interactieve, site-specific installatie, drie bedden, tekeningen, magneten, witgoed, electriciteit, microphones en geluidDieke Venema – Untitled – Getuft wolSara Bjarland – Climbers – Gevonden luxaflexSara Bjarland – Climbers – Gevonden luxaflex (detail)Ceel Mogami de Haas – A green thought in a green shade – KeramiekCharlotte Eta Mumm – Threshold and Their Phantoms & Die Vorlaufigkeit der Ubertagung – Plastic, spuitbys, plakband, beton, dichroic glas, digitale prints, zout en en collagesCharlotte Eta Mumm – Threshold and Their Phantoms & Die Vorlaufigkeit der Ubertagung – Plastic, spuitbys, plakband, beton, dichroic glas, digitale prints, zout en en collagesHelen Dowling – Xylophone – 30,24minuten, VideoinstallatieEmmeline de Mooij – Firmament & Landschap met Hemellichaam en Kinder-Hemd & Nehalennia, Nornir, Paracae, Moirae, Matres, Matronae, Thai (etc) & Nehalennia (etc) & Restjes en Beetjes – Katoen, wol, polyethyleen, polyester en polyurethane, leer, rubberEmmeline de Mooij – Firmament & Landschap met Hemellichaam en Kinder-Hemd & Nehalennia, Nornir, Paracae, Moirae, Matres, Matronae, Thai (etc) & Nehalennia (etc) & Restjes en Beetjes – Katoen, wol, polyethyleen, polyester en polyurethane, leer, rubber (detail)Christiene Moldrickx – Bather 1 & 2 – Keramiek & Im richtigen Leben – Metaal schap, plastiek en flessen waterChristiene Moldrickx – Bather 1 & 2 – Keramiek & Im richtigen Leben – Metaal schap, plastiek en flessen water (detail)Christiene Moldrickx – Bather 1 & 2 – Keramiek & Im richtigen Leben – Metaal schap, plastiek en flessen water (detail)Sara Bjarland – Erosive Habits – Gevonden nep leder en leder en koperAlex Farar – Behavioural Residue (painted violet) – Beschilderd en gezandstraald loodEmmeline de Mooij – Bordering on Hysteria – Plastic, textiel, zeep dispenser, metaal, acrylverf en foto geprint op PhototexJanina Frye – Volta – 5 aluminium gegoten stukken en staalJanina Frye – Volta – 5 aluminium gegoten stukken en staal (detail)Ceel Mogami de Haas – Necropastroral – Hand painted ceramic vessel, metaal, objecten, textiel en organisch materiaal
Laat een reactie achter;