Het werk van Constant (1920-2005) met zijn New Babylon-project is waarschijnlijk bij de meeste lezers hier wel bekend. Constant wilde een nieuwe architectuur waarin de mens niet direct gestuurd werd in zijn bewegen en denken. Zijn utopische werk vind dan ook veel navolging bij architecten.
Toch, hoe Contstant van Cobra-schilder naar idealistische architectuur heeft gewerkt is eigenlijk niet heel erg inzichtelijk. De werken uit de periode na Cobra en voor New Babylon zien we helaas niet zo veel. (Overigens zien we ook de werken van na New Babylon helaas niet zo veel, die ontbreken hier ook helaas)
Constant New Babylon Overzicht
Op dit moment is in Den Haag een groot overzicht te zien van hoofdzakelijk het New Babylon project maar ook de weg er naartoe. Constant was voortdurend in beweging met zijn werk. Wie de jaartallen er op na houd ziet dat hij in korte perioden enorme stappen zette in zijn werk. Niet alleen in de vorm maar ook inhoudelijk zit er veel beweging in. Stilstaan is achteruitgang moet hij gedacht hebben. Zo ging hij van zijn vrolijke Cobra werk naar een deprimerende variant met dode koeien, van minimalistische monochromen naar assemblages die door kunnen gaan voor maquettes, van los volledig abstracte schilderkunst naar draadmaquettes, om dan uiteindelijk aan te komen bij de Sectoren en schilderijen. (Nogmaals, het is jammer dat zijn coloristische periode hier niet ook te zien is.)
Het is fijn om het New Babylon Project redelijk volledig te zien maar wel in de context van waaruit het werk ontstaan is. Misschien denk je Constant al wel te kennen, bij deze tentoonstelling blijkt juist hoe ontzettend divers zijn werk was en er een hoop is dat je niet van hem kende. Een mooi overzicht dus met echt als grote kanttekening dat zijn werk niet ophield na zijn New Babylon periode. Het laatste is blijkt straks misschien wel net zo relevant.
Constant Nieuwenhuijs – Zonder Titel – Olieverf op doek, circa 1948
Constant Nieuwenhuijs – Kinderen en Dieren – Olieverf op doek, 1948
Constant Nieuwenhuijs – Verschroeide Aarde I – Olieverf op doek, 1951
Constant Nieuwenhuijs – Dode Koeien – Olieverf op doek, 1951
Constant Nieuwenhuijs – 8 X La Guerre – Portfolio van 8 litho’s, 1951
@Vincent, in 1951 was Cobra al weer afgelopen 😉 . 1948 werd het opgericht en in 1951 was het weer ontbonden. Al had Constant in 1946 al contact met Asger Jorn (Appel en Corneille zou hij pas eind ’47 leren kennen). Zijn Cobra (en pre Cobra) zijn wel degelijk vrolijk en onschuldig te noemen, direct na het opheffen van de beweging zie je inderdaad direct de meer naargeestige beelden boven komen drijven bij Constant.
Zijn cobra werk is speels in de benadering maar qua voorstelling zeker niet vrolijk.
@Vincent, in 1951 was Cobra al weer afgelopen 😉 . 1948 werd het opgericht en in 1951 was het weer ontbonden. Al had Constant in 1946 al contact met Asger Jorn (Appel en Corneille zou hij pas eind ’47 leren kennen). Zijn Cobra (en pre Cobra) zijn wel degelijk vrolijk en onschuldig te noemen, direct na het opheffen van de beweging zie je inderdaad direct de meer naargeestige beelden boven komen drijven bij Constant.