Cindy Sherman

Cindy Sherman (1954) is een van de belangrijkste fotografen ooit en nog altijd een belangrijke kunstenaar. Ze studeerde ooit schilderkunst en is zich zeer bewust van de historische beladenheid van […]

Cindy Sherman (1954) is een van de belangrijkste fotografen ooit en nog altijd een belangrijke kunstenaar. Ze studeerde ooit schilderkunst en is zich zeer bewust van de historische beladenheid van de beeldende kunst. Toevallig kwamen we van de week al een uitgebreid interview tegen. Nu dus haar werk.

Momenteel toont ze bij Sprueth Magers haar recentere werk. En wat voor onthullende dingen kunnen we daar nu nog over zeggen? Goed werk, maar dat wist iedereen al. Fotografie die en over fotografie gaat en over kunst, dat wist ook iedereen al. Dat ze nu nog steeds werk weet te maken dat niet direct geruststellend is, dat is dan misschien nog wel iets nieuws.

The Untitled (2008) series was characterised by a group of almost life-size ageing American socialites. In the photographic murals, the figures are enlarged even further to epic proportions, the grand scale serving to intensify the tension, vulnerability and uncertainty exuded by Sherman’s theatrical types. The athleticism of one figure is subtly undermined by the detail of Sherman’s performance; the pulled up sport socks & trainers, cropped blonde wig and colourful batons do not reveal the same pride or superiority implied by the character’s confident stance and haunting glare. The same black trainers reappear on another of the characters, implying that they are all mysteriously linked together. Indeed Sherman’s abandonment of make-up in favour of minor digital adjustments unintentionally results in the disquieting affect that each figure stems from the same ‘family’. Sherman’s decision to eschew make-up as the most effective means of accentuating or de-emphasising the features brings us back to her earlier works such as the Rear Screen Projections series from the early 1980s, whereby she used subtle distortions in lighting, camera angle and costume to achieve a contrasting look.

Hieronder de werken. Gelukkig foto’s met de context die hier minstens zo bepalend is als de afbeeldingen. (spreken we nu van afbeeldingen of foto’s?)

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex

Untitled - Variabele afmetingen - Pigment print op Phototex