Gradus; Oliver Rafferty – > <

Vandaag opende Gradus. Gradus is een nieuw initiatief in een oude garage die vervolgens egaal grijs is geschilderd en dienst doet als expositieruimte. De oppervlakte zal ongeveer 70 vierkante meter […]

Vandaag opende Gradus. Gradus is een nieuw initiatief in een oude garage die vervolgens egaal grijs is geschilderd en dienst doet als expositieruimte. De oppervlakte zal ongeveer 70 vierkante meter zijn, niet veel meer.

Allereerst is de keuze voor de eerste kunstenaar opmerkelijk: Oliver Rafferty (1985). Dat is nog niet zo heel bijzonder, ware het niet dat de initiatiefnemer Just Quist het werk nooit in het echt had gezien. Het was dus een enorme gok om iemand uit het buitenland over te laten komen voor een ruimte waar nog nooit iets gedaan is, en dan ook nog eens een kunstenaar waarvan je niet weet wat het ‘in het echt doet’. Bonuspunten voor Quist dus in elk geval voor zijn lef.

Gradus

Gradus

 

Gradus plafond

Gradus plafond

Oliver Rafferty

Oliver Rafferty

Maar, pakt dat dan wel goed uit? Ja, dat doet het. Alle elementen lijken met elkaar samen te werken, de ruimte, het idee, de kunstenaar, het werk.

Het werk van Rafferty gaat over hoe we onze beelden kaderen. Hoe verwachten we dat een beeld in mediaal aan ons verschijnt. Het werk ‘Just another feature’ toont een filmpje waarin rugzakken worden gedemonstreerd zoals we wel vaker zien op YouTube. Wat zitten er allemaal voor vakjes aan een rugzak, hoe fijn is deze te dragen en zitten er wel of niet de juiste ritsen in. Door dit filmpje te laten zien in een kunstcontext lijkt de betekenis te veranderen. Dat doet denken aan de fontein van Duchamp. Toch is er een wezenlijk verschil, het is onmogelijk deze te aanschouwen zonder het te zien als een recensie van die rugzakken. Even vergeet de toeschouwer een werk te aanschouwen in plaats van een review. Bij Duchamp blijft de verwondering van het werk als zijnde werk, bij Rafferty ga je er juist in mee in wat het oorspronkelijke kader is. Het is niet de shock dat het werk zo vreemd is, het is zo verontrustend dat ik vergeet dat ik naar een werk zit te kijken.

Hetzelfde geldt voor de vloer die bestaat uit planken MDF waarvan de randen met gele spuitbus zijn gearceerd. Doordat de toeschouwer verplicht wordt er op te lopen wordt het naar verloop van tijd vanzelfsprekend en vergeet je bijna dat het een werk is waar je op staat. Het feit dat er ook nog ‘normale’ schilderijen aan de muur hangen zorgen ervoor dat het effect van het vergeten verder versterkt wordt.

Deze normale schilderijen gaan overigens ook weer aan de haal met de ruimte doordat er een waas om sommige werken is getrokken. Dan mag de ruimte wel egaal grijs zijn, dit maakt een wezenlijk onderdeel uit van de installatie die Rafferty uiteindelijk oplevert.

De schilderijen op zichzelf moeten ook niet onderschat worden. Ook dit werk gaat over kijken en kaderen van waarnaar we kijken. Waarbij dit werk met het aura het helderste voorbeeld is.

Oliver Rafferty - Untitled - MDF en spuitbus

Oliver Rafferty - Untitled - MDF en spuitbus

Oliver Rafferty - Untitled - MDF en spuitbus

Oliver Rafferty - Untitled - MDF en spuitbus

Oliver Rafferty - Just Another Feature - DVD

Oliver Rafferty - Just Another Feature - DVD

Oliver Rafferty - Just Another Feature & YellowBlue

Oliver Rafferty - Just Another Feature & YellowBlue & Full-stop & Untitled

 

Oliver Rafferty - Full-Stop - Poedercoating op roestvrijstaal

Oliver Rafferty - Full-Stop - Poedercoating op roestvrijstaal

Oliver Rafferty - YellowBlue - Spuitbus, olieverf en marker op paneel

Oliver Rafferty - Yellow/Blue spraypaint - Spuitbus, olieverf en marker op paneel

Oliver Rafferty - White painting with black painting - Olieverf, spuitbus, pastel en marker op paneel en canvas

Oliver Rafferty - White painting with black painting - Olieverf, spuitbus, pastel en marker op paneel en canvas

Oliver Rafferty - White painting with black painting - Olieverf, spuitbus, pastel en marker op paneel en canvas (detail)

Oliver Rafferty - White painting with black painting - Olieverf, spuitbus, pastel en marker op paneel en canvas (detail)

Oliver Rafferty - Upside-down Head - Olieverf, spuitbus en marker op paneel

Oliver Rafferty - Upside-down Head - Olieverf, spuitbus en marker op paneel

Uiteindelijk een erg bijzonder initiatief met een opvallende keuze voor een frisse kunstenaar uit het buitenland. Ik word heel nieuwsgierig naar de verdere programmering en hoop dat deze net zo internationaal is en nieuwe dingen laat zien.

Gradus is in Tilburg (middle of nowhere in Tilburg zelfs) en is tot en met 17 maart te bezoeken. Een aanrader, ook al is het minder groot dan het zou mogen zijn.