Vincent van Gogh Huis; Artist-In-Residence Loek Grootjans & Jos Boetzkes

Soms is context alles, zonder notie van het voorafgaande, de geschiedenis, is er van het werk simpelweg niets te begrijpen. Zo was ik gisteren naar Zundert om daar te kijken […]

Soms is context alles, zonder notie van het voorafgaande, de geschiedenis, is er van het werk simpelweg niets te begrijpen. Zo was ik gisteren naar Zundert om daar te kijken naar de tentoonstelling aan de hand van een residentie bij het geboortehuis van Vincent van Gogh (Al is de residentie bij de kosterswoning en niet het geboortehuis zelf). Een schilder die weinig verdere toelichting behoeft. Door heel Brabant zijn sporen van hem te vinden. In Tilburg hangt zelfs een flink plakkaat op de plek waar hij ooit op school heeft gezeten voor een korte periode. In Zundert dus de kosterswoning waar rondom Vincent de eerste jaren van zijn leven doormaakte. Een erg mooie locatie in middle-of-nowhere van Brabant…

Van Goghhuis

Van Goghhuis

Van Goghhuis

Van Goghhuis

Van Goghhuis

Van Goghhuis

Van Goghhuis

Van Goghhuis, de kerk.

Van Goghhuis

Van Goghhuis, de moestuin

Van Goghhuis

Van Goghhuis, de waterput

Van Goghhuis

Van Goghhuis, de zonnebloemen in de tuin

Van Goghhuis

Van Goghhuis uitzicht vanaf bovenverdieping waar nu de residentie is

Van Goghhuis

Van Goghhuis de trap naar boven

En dus het gastatelier waar nu dus ook werk te zien is van twee kunstenaars die een bepaalde relatie hebben met van Gogh of met het werk ervan.

Van Goghhuis atelier

Van Goghhuis atelier

De afgelopen weken heeft Loek Grootjans (1955) hier onderzoek gedaan naar sporen van Van Gogh en de context van de residentie zelf. Zo heeft hij in de tuin gegraven naar de aarde waar ook Vincent heeft gegraven in zijn eigen moestuintje. Maar ook naar de aarde waar Vincent verf mee maakte. Zo ook heeft Grootjans de waterput van het huis geopend en het Van Gogh water gebotteld. Toch is het beeld an sich niet significant veel, het lijkt een gewone fles met water. De ene iets meer troebel dan de andere. Ook toont Grootjans gipsblokken. De kennis die echter gegeven is op de A4tjes die hij altijd bij alle onderdelen van Storage for Distorted Matter maakt, geeft echter aan dat er gemummificeerde peren inzitten die Grootjans heeft opgegraven uit de tuin.

Het onderzoek van Grootjans naar Van Gogh is interessant omdat het niet zozeer in de vorm zit (de manier van schilderen van Van Gogh) maar in het fenomeen van Gogh zelf. Eerder is Grootjans al op zoek geweest in Frankrijk naar pigmenten waar van Gogh heeft geschilderd. Hij gaat dus een relatie aan met de kunstgeschiedenis en niet zozeer met het werk zelf. Zijn presentatie doet dan ook niet direct denken aan Van Gogh als schilder, maar aan hem als mens. Grootjans speelt dus echt in op de locatie en de historie zelf. De context maakt de werken dus in feitelijke zin en niet symbolische.

Hier de betonblokken met peren;

Loek Grootjans - Storage For Distorted Matter (Objects for the Asylum for Vincent van Gogh) - Sokkel en beton

Loek Grootjans – Storage For Distorted Matter (Objects for the Asylum for Vincent van Gogh) – Sokkel en gips

Loek Grootjans - Storage For Distorted Matter (Objects for the Asylum for Vincent van Gogh) - Sokkel en beton

Loek Grootjans – Storage For Distorted Matter (Objects for the Asylum for Vincent van Gogh) – Sokkel en gips

… met hier de tekst die het verklaard. Overigens, de teksten zijn kort en bondig en moeten niet gezien worden als een tekstbordje zoals bij een museum. Deze A4tjes zijn onderdeel van het werk en opgezet volgens een systeem wat Grootjans hanteert bij alle onderdelen van zijn Storage.

Loek Grootjans - Storage For Distorted Matter (Objects for the Asylum for Vincent van Gogh) - Papieren behoorenden bij de sokkel en beton

Loek Grootjans – Storage For Distorted Matter (Objects for the Asylum for Vincent van Gogh) – Papieren behoorenden bij de sokkel en gips

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter (Case Vincent van Gogh) - Vitrine met flessen en papier

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter (Case Vincent van Gogh) – Vitrine met flessen en papier

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - Diverse waaronder water uit de put bij het Van Goghhuis en aarde uit de tuin

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – Diverse waaronder water uit de put bij het Van Goghhuis en aarde uit de tuin

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - Aarde uit de tuin van het Van Goghhuis

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – Aarde uit de tuin van het Van Goghhuis

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - Papier bij aarde uit de tuin van het Van Goghhuis

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – Papier bij aarde uit de tuin van het Van Goghhuis

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - Diverse waaronder water uit de put bij het Van Goghhuis en aarde uit de tuin_2

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – Diverse waaronder water uit de put bij het Van Goghhuis en aarde uit de tuin

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - Water uit het atelier waar ook andere kunstenaars gewerkt hebben

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – Water uit het atelier waar ook andere kunstenaars gewerkt hebben

Ook toont Grootjans 12 aquarellen waarvan er 9 inhaken op de context van de ruimte als architectonisch gegeven.

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - 12 aquarellen, waarvan 9 Asylum for Vincent van Gogh

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – 12 aquarellen, waarvan 9 Asylum for Vincent van Gogh

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - 12 aquarellen, waarvan 9 Asylum for Vincent van Gogh (detail)

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – 12 aquarellen, waarvan 9 Asylum for Vincent van Gogh (detail)

Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter - 12 aquarellen, waarvan 9 Asylum for Vincent van Gogh (detail)

Loek Grootjans – Storage for Distorted Matter – 12 aquarellen, waarvan 9 Asylum for Vincent van Gogh (detail)

Verder is er werk te zien van Jos Boetzkes, die duidelijk heeft gekeken naar het werk van Van Gogh. Helaas zijn de werken inwisselbaar voor elkaar en is onderscheid van beeld tot beeld minimaal. De vondst van het raam resulteert in een heel spannend en letterlijk gelaagd werk.

Jos Boetzkes - Zonder Titels - Olieverf op aluminium

Jos Boetzkes – Zonder Titels – Olieverf op aluminium

Jos Boetzkes - Zonder Titel - Olieverf op aluminium

Jos Boetzkes – Zonder Titel – Olieverf op aluminium

Dit is dus een raam met de glazen er nog in. Achter die glazen zijn aluminium platen beschilderd. Door het geheel wordt het echter een krachtig object.

Jos Boetzkes - St Remy de Provence - Raam en olieverf op aluminium paneel

Jos Boetzkes – St Remy de Provence – Raam en olieverf op aluminium paneel

De tentoonstelling is nog te zien tot en met 11 november in het van Gogh huis te Zundert. Mocht u toevallig in de omgeving van Zundert zijn is het de moeite waard te gaan kijken. Het is niet heel groot maar de wijze waarop context, kennis en beeld samengaan zijn de moeite waard.