Het van Abbemuseum heeft een collectie kunstwerken opgebouwd die er echt wel toe doet. Zeker vergeleken met veel andere gemeentelijke musea heeft het Abbe een indrukwekkende collectie. Maar, van die collectie zag je als bezoeker doorgaans weinig. Een vaste opstelling zoals die vergelijkbaar is met het Stedelijk uit Amsterdam was er niet, dat terwijl dat helemaal geen gek idee zou zijn. Immers, topstukken genoeg die de kunstgeschiedenis vanaf grofweg 1900 tot nu prima illustreren.
Je kunt beginnen bij de kelder, zoals eigenlijk bedoelt is bij de eerste aankopen door de heer Abbe zelf. Maar je kunt ook beginnen in de toren bij het hedendaagse. Ik heb beide paden bewandeld en dan valt op hoezeer het Abbe altijd al een zeker sociaal standpunt heeft gehad in haar beleid. Veel hedendaagse kunst engageert zich rondom politieke en cultureelsociale kwesties, en als je zo naar de rest van de collectie kijkt lijkt er wat dat betreft weinig anders te zijn door de eeuw heen. Wat dat betreft is deze presentatie misschien ook wel het grootste inzicht wat elders niet te bemerken valt; kunst is naast een zeker esthetische uitspraak ook zeker politiek beladen.
Het is goed een totale presentatie te zien, met zo hier en daar werken die me totaal onbekend waren en klassiekers. Wat dat betreft is er een goede afwisseling gezocht. Zo hier en daar zijn de ruimtes wat aan de volla kant, maar echt erg storend is dat niet. Aan de andere kant, er is in elk geval meer dan genoeg te zien!
Het begint met een introductie…

Laurent Mareschal – Beiti (Mijn Huis) – Kruiden & Donald Judd – Untitled – Houtsnede op papier & Pablo Picasso – Buste de Femme (Vrouwbuste) – Olieverf op doek
Om dan vervolgens in de kelder te beginnen…
Om vervolgens verder te gaan op de 1e verdieping met een hele rits aan klassiekers…

Sigmar Polke – Hohere Wesen befahlen, rechte obere Ecke schwarz malen (Hogere wezens bevalen, rechter bovenhoek zwart schilderen) – Synthetische verf op doek
De volgende verdieping toont een kleine selectie kunstenaars uit Eindhoven en een depot waar je als bezoeker kunst selecteren.
Maar de collectie gaat verder met de periode jaren ’80 en verder…

Wilhelm Sasnal – Wojtek & Ruins of the Castle Potrait (Skull) & Onbekende titel – Olieverf op canvas
Mooie presentatie tussendoor is een wand met daarop alle stukken die in de collectie zitten, hun verzekeringswaarde en of het werk nu getoond wordt of uitgeleend is. De werken met een groene driehoek worden op dit moment getoond, met een blauwe driehoek zijn uitgeleend.
De collectie is nog onbepaalde tijd te zien.
Zit niet echt een lijn in…
@Paul, Zou je kunnen duiden met wat je bedoelt het ontbreken van een lijn? Allereerst lijkt mij de chronologische lijn evident aanwezig, vervolgens een focus op kunst als politiek middel (wat evident wordt als je begint bij het heden en dan verder naar beneden gaat).
goeie tentoonstelling!