Paul Andriesse; Marijn van Kreij – The Passenger

Gisteren had ik een rondje Amsterdam. Ik had enkele afspraken aldaar en dat leek me een goed moment om ook direct een lijstje met galerieën te bezoeken. Mijn startpunt was […]

Gisteren had ik een rondje Amsterdam. Ik had enkele afspraken aldaar en dat leek me een goed moment om ook direct een lijstje met galerieën te bezoeken. Mijn startpunt was Paul Andriesse. Daar is tot 19 maart (morgen dus!) de tentoonstelling van Marijn van Kreij te zien. Het bleek maar weer hoe groot de wereld af en toe is, op het moment dat ik binnenkwam bleken de Masters van Sint Joost/AKV net een gastles te krijgen van Marijn van Kreij, en was ook Bas van den Hurk aanwezig. Op het moment dat ik vervolgens naar de volgende galerie wilde gaan liep ik Aquil Copier (van PRESENTeert) tegen het lijf, die vervolgens ook nog even meeging naar wat andere galerieën.  Dus de dag begon al goed.

Marijn van Kreij (want daar kwam ik voor) heeft een solo in de galerie en heeft een stuk gecureerd. Daar kan ik nu een heel lang verhaal van maken, maar het is goed. Het enige probleempunt zou kunnen zijn dat het enorm veelzijdig is. Toch is het werk dermate toegankelijk op meerdere lagen dat het waarschijnlijk ook voor de niet-ingewijden enorm meevalt. Nergens wordt het werk als beeld te elitair, nergens wordt het saai of een foefje. Zijn werk komt duidelijk voort uit een mentaliteit en niet vanuit een vorm. Hij tekent veel maar het gaat duidelijk niet om het tekenen an sich.

De tentoonstellingen van Marijn van Kreij kunnen opgevat worden als totaalinstallaties, waarin de afzonderlijke werken samen een web van referenties vormen. In dit totaalbeeld zijn er verschillende series die al langere tijd het oeuvre van de kunstenaar richting geven, zoals de dubbele tekeningen, de serie met envelop-patronen of de Nirvana-tekeningen. In het werk van Van Kreij staat de scheppende handeling centraal. De kunstenaar buit het handmatige karakter van zijn werk uit en bevraagt tegelijkertijd begrippen als authenticiteit en originaliteit. Hij streeft in zijn werk niet naar virtuositeit, maar werkt relatief snel en impulsief en laat fouten toe. In zijn installaties probeert de kunstenaar een intensieve en associatieve manier van kijken af te dwingen. Zijn werk draait om associaties en ‘kopieën’. Hij combineert een persoonlijke drive met een analytische, onderzoekende houding.
In The Passenger presenteert Van Kreij enkele nieuwe monumentale werken op papier, waaronder een tot flinke proporties opgeblazen albumhoes van de Britse protestzanger Billy Bragg: Talking with the Taxman About Poetry (de titel is ontleend aan een gedicht uit 1926 van de Russische dichter Vladimir Majakovski), een ‘landschap’ gebaseerd op enkele allegorische schilderijen van Pieter Breugel en een uitvergrote, geschilderde kopie van een reproductie uit het boek Art as Art, The Selected Writings of Ad Reinhardt (Abstract Painting, 1964). Op de achtergrond speelt steeds de vraag: wat betekent dit beeld, deze voorstelling, wat betekenen deze woorden, nu, hier, op dit moment en in deze context?
In de tweede zaal van de galerie wordt dit spel van duiding en samenhang voortgezet. Ook hier benadert Van Kreij de tentoonstelling als een specifiek moment in de tijd en gegeven ruimte. Naast werken van kunstenaars uit de galerie, nodigde Van Kreij enkele kunstenaars uit voor specifieke gastbijdragen. Daarnaast is het bijzonder dat Walldrawing #124: Horizontal not straight lines van Sol LeWitt uit 1972 zal worden uitgevoerd met de hulp van diverse gasten en bij de tentoonstelling betrokken kunstenaars.

Mocht je nog de tijd hebben om morgen te gaan, dan zeker gaan. En anders heb ik in elk geval een mooie impressie hier.

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

Marijn van Kreij

And Singin' La, La, La, La, La, La, La, La - Video

And Singin' La, La, La, La, La, La, La, La - Video

The Passenger - 30x42cm Lasercopy & Untitled (Private Confidential) - 152x120cm Gouache op papier

The Passenger - 30x42cm Lasercopy & Untitled (Private Confidential) - 152x120cm Gouache op papier

Untitled (True Artist, Fake, Hustler) - 59x42cm Acrylmarker, acrylver en potlood op papier

Untitled (True Artist, Fake, Hustler) - 59x42cm Acrylmarker, acrylver en potlood op papier

Untitled (Breugel) - 200x280cm Potlood en acrylverf op papier

Untitled (Breugel) - 200x280cm Potlood en acrylverf op papier

Untitled (Breugel) - 200x280cm Potlood en acrylverf op papier (detail)

Untitled (Breugel) - 200x280cm Potlood en acrylverf op papier (detail)

Untitled (Nirvana) #32, #36, #37 - 30x21cm Potlood op papier

Untitled (Nirvana) #32, #36, #37 - 30x21cm Potlood op papier

Untitled (Tags; Red, Green, Blue, Ellsworth Kelly, Dreaners we should be asleep in bed) - 31x21cm Acrylverf en gouache op papier

Untitled (Tags; Red, Green, Blue, Ellsworth Kelly, Dreaners we should be asleep in bed) - 31x21cm Acrylverf en gouache op papier

Untitled (Fountain) - 30x21cm Acrylverf, inkt, pen en potlood op papier

Untitled (Fountain) - 30x21cm Acrylverf, inkt, pen en potlood op papier

Talking With The Taxman About Poetry - 250x260cm Potlood en acrylverf op papier

Talking With The Taxman About Poetry - 250x260cm Potlood en acrylverf op papier

Untitled (Department DP) - 30x21cm Potlood op papier

Untitled (Department DP) - 30x21cm Potlood op papier

De tussenhal laat nog wat werken van Marijn van Kreij zien naast werken van andere bekenden.

Untitled (The Language Academy + The Metaphor Club) Acrylverf, inkt, pen en potlood op papier - 30x21cm & Henri Jacobs - Journaal tekening 369, ecriture pictographique 4 - 32x24 Inkt op lasercopy

Untitled (The Language Academy + The Metaphor Club) Acrylverf, inkt, pen en potlood op papier - 30x21cm & Henri Jacobs - Journaal tekening 369, ecriture pictographique 4 - 32x24 Inkt op lasercopy

Untitled - 65x65cm Potlood op papier & A.R. Penck - Zonder Titel - 70x100cm op papier

Untitled - 65x65cm Potlood op papier & A.R. Penck - Zonder Titel - 70x100cm op papier

Maria Eichhorn - Glazylinder mit schreib- und zeichenutsilien

Maria Eichhorn - Glazylinder mit schreib- und zeichenutsilien

Richard Hamilton - Swingeing London 67 - 70x50cm & Christian Marclay - Krak - 45x31cm

Richard Hamilton - Swingeing London 67 - 70x50cm & Christian Marclay - Krak - 45x31cm

Untitled (Like A Skipping Record) - 32x25cm Potlood, pen, conte en acrylverf op papier

Untitled (Like A Skipping Record) - 32x25cm Potlood, pen, conte en acrylverf op papier

En vervolgens vooral werk van anderen… Van de Sol LeWitt muur heb ik geen foto, daar stond op dat moment een klas studenten les te volgen van Marijn van Kreij.

Rene Daniels - Zonder Titel (Voor Paul) - 24x32cm Waterverf op papier

Rene Daniels - Zonder Titel (Voor Paul) - 24x32cm Waterverf op papier

Duane Michals - Thera Are Things Here Not Seen in This Photograph - 28x36cm & Daan van Golden - Made In Japan - 33x33cm

Duane Michals - Thera Are Things Here Not Seen in This Photograph - 28x36cm & Daan van Golden - Made In Japan - 33x33cm

Bas van den Hurk - Zonder Titel & Christopher Williams - Rina Jabon de Lavar "Lava, Limpia, Dura Mas" - 41x51cm

Bas van den Hurk - Zonder Titel & Christopher Williams - Rina Jabon de Lavar "Lava, Limpia, Dura Mas" - 41x51cm

Een prachtig videowerk achterin de zaal. Kijken kun je hieronder ook.

Oliver Laric - Versions

Oliver Laric - Versions