Parts Project; Art – History – Collection (A selection of the collection of Reyn van der Lugt)

De meeste tentoonstellingen worden samengesteld door een curator. Vaak iemand die kunstgeschiedenis gestudeerd heeft of een andere studie waarbij veel tekst lezen een vereiste is. Soms worden tentoonstellingen samengesteld door […]

De meeste tentoonstellingen worden samengesteld door een curator. Vaak iemand die kunstgeschiedenis gestudeerd heeft of een andere studie waarbij veel tekst lezen een vereiste is. Soms worden tentoonstellingen samengesteld door een kunstenaar. Die krijgt dan inhoudelijk meer vrijheden en wordt er niet direct een onleesbare begeleidende tekst verwacht. Verzamelaars zijn natuurlijk geen van beiden, maar kijken vaak langer naar een werk dan zelfs de meeste kunstenaars. Ze zien het dagelijks.

Parts Project is een plek waar vanuit de blik van verzamelaars werk getoond wordt. Dat is mooi want in tegenstelling tot veel musea zien we van veel van die particuliere verzamelingen niet zo veel. Dit keer toont Reyn van der Lugt een greep uit zijn omvangrijke collectie. De nadruk ligt hier op een greep, ook hij maakte een selectie en keek naar onderlinge samenhang.

Nu is Van der Lugt niet een doorsnee verzamelaar, hij is in het verleden actief geweest als museumdirecteur van Groninger Museum en cultureel attaché in New York. Dus je mag van hem dan ook wel verwachten dat hij bij Parts een keurige presentatie kan maken. Dat blijkt dan ook geen enkel probleem.

Art History Collection Overzicht

Art History Collection Overzicht

De inhoudelijke uitgangspunten van de tentoonstelling is een meta-analyse van wat kunst kunst maakt. Daar kunnen we het hier lang over hebben, maar wat interessanter is, is juist de werken die hier getoond worden. Sommige zijn bekend en zijn van kunstenaars die we vaker zien. Andere kunstwerken zijn al jarenlang niet publiekelijk getoond en zijn van kunstenaars die min of meer vergeten zijn. Het zijn werken van kunstenaars waarvan als hun werk al was aangekocht door musea het praktisch zelden getoond wordt. Het is onvoorstelbaar hoeveel kunst er in depots ligt te verstoffen. Kunstwerken die niets meer zijn dan ruimtevulling in een opslag. Een poos terug was er een onderzoek waaruit bleek dat slechts 10% van museale collecties de afgelopen 10 jaar publiekelijk getoond werd. 90% is dus al die tijd in het depot blijven hangen. Als kunstenaar kun je wel mooi in de collectie van een prestigieus museum zitten, maar het is dus meer juist te stellen dat het in het depot van dat museum zit.

Maar, bij de meeste particulieren wordt het werk dagelijks gezien en anders regelmatig. Dat lijkt mij zelf als kunstenaar dan een stuk waardevoller. Slechts in uitzonderlijke gevallen loopt zo’n collectie de spuigaten uit en kan ook de eigenaar niet alles regelmatig zien. Zo blijkt ook Reyn van der Lugt dat luxeprobleem te hebben.

Juist daarom is het mooi dat er zoiets is als Parts Project, dan kan de eigenaar de werken weer eens zien en kunnen wij daar allemaal van meegenieten.

Een beeldverslag van wat er zoal te zien is.

Ante Timmermans - 690,2013 - 21x15cm Waterverf en potlood op papier & 502,2011 - 21x15cm Inkt, stempel en potlood op papier

Ante Timmermans – 690,2013 – 21x15cm Waterverf en potlood op papier & 502,2011 – 21x15cm Inkt, stempel en potlood op papier

Bas Princen - Room of Peace #1 (Justice) - 210x175cm Inkjet op rijstpapier

Bas Princen – Room of Peace #1 (Justice) – 210x175cm Inkjet op rijstpapier

Bas Princen - Room of Peace #1 (Justice) - 210x175cm Inkjet op rijstpapier (detail)

Bas Princen – Room of Peace #1 (Justice) – 210x175cm Inkjet op rijstpapier (detail)

Ben Zegers - Soletude - 32x76x8cm Hout, marmoleum en houtverf

Ben Zegers – Soletude – 32x76x8cm Hout, marmoleum en houtverf

Daniel Poller - Bildbewegung (from the series Durch einfache Krafteinwirkung) - Meerluiken, elk deel 42x30cm, Achiefprint

Daniel Poller – Bildbewegung (from the series Durch einfache Krafteinwirkung) – Meerluiken, elk deel 42x30cm, Achiefprint

Daniel Poller - Reitkunst und Fuhrungsstil (from the series Der grosse Gewinn) - 160x110cm Handmatig bewerkte pigment print

Daniel Poller – Reitkunst und Fuhrungsstil (from the series Der grosse Gewinn) – 160x110cm Handmatig bewerkte pigment print

Daniel Poller - Reitkunst und Fuhrungsstil (from the series Der grosse Gewinn) - 160x110cm Handmatig bewerkte pigment print (detail)

Daniel Poller – Reitkunst und Fuhrungsstil (from the series Der grosse Gewinn) – 160x110cm Handmatig bewerkte pigment print (detail)

Gert Jan Kocken - Madonna with Child and Donors, Zwolle, Defacement 16 june 1580 - 87x62cm C-print op dibond

Gert Jan Kocken – Madonna with Child and Donors, Zwolle, Defacement 16 june 1580 – 87x62cm C-print op dibond

Jonas Wijtenburg - Becoming, Unbecoming, Rebecoming present #3 - 50x48x16cm Wenge, berken multiplex, toner, gesso, en acrylmedium

Jonas Wijtenburg – Becoming, Unbecoming, Rebecoming present #3 – 50x48x16cm Wenge, berken multiplex, toner, gesso, en acrylmedium

Jop Vissers Vorstenbosch - Groene Verfbak - 72x100cm Acrylverf, olieverf, lak en spuitbus op doek

Jop Vissers Vorstenbosch – Groene Verfbak – 72x100cm Acrylverf, olieverf, lak en spuitbus op doek

Lucian Wester - Imago Libri - 36x31x4cm, Boek samengesteld uit verscheidene boeken

Lucian Wester – Imago Libri – 36x31x4cm, Boek samengesteld uit verscheidene boeken

Matt Leiderstam - Durchblick - 58x73cm & 55x70cm C-print, museumglas, schap en tekstbordje

Matt Leiderstam – Durchblick – 58x73cm & 55x70cm C-print, museumglas, schap en tekstbordje

Matt Leiderstam - Durchblick - 58x73cm & 55x70cm C-print, museumglas, schap en tekstbordje (detail)

Matt Leiderstam – Durchblick – 58x73cm & 55x70cm C-print, museumglas, schap en tekstbordje (detail)

Matt Leiderstam - Durchblick - 58x73cm & 55x70cm C-print, museumglas, schap en tekstbordje (detail)

Matt Leiderstam – Durchblick – 58x73cm & 55x70cm C-print, museumglas, schap en tekstbordje (detail)

Ola Lanko - Romantic Act of Reason - 120x104cm C-print op kunstpapier, 29x29x52cm Boeken op sokkel

Ola Lanko – Romantic Act of Reason – 120x104cm C-print op kunstpapier, 29x29x52cm Boeken op sokkel

Peggy Buth - Found Footage_Monument - 48x41cm Pigmentdruk & Welmer Keesmaat - HWWF - 38x26cm C-print

Peggy Buth – Found Footage_Monument – 48x41cm Pigmentdruk & Welmer Keesmaat – HWWF – 38x26cm C-print

Rini Hurkmans - How long does it take to erase memory - 130x180cm Foto & 90x132x71cm Ijzer, lood en piepschuim

Rini Hurkmans – How long does it take to erase memory – 130x180cm Foto & 90x132x71cm Ijzer, lood en piepschuim

Rini Hurkmans - How long does it take to erase memory - 130x180cm Foto & 90x132x71cm Ijzer, lood en piepschuim (detail)

Rini Hurkmans – How long does it take to erase memory – 130x180cm Foto & 90x132x71cm Ijzer, lood en piepschuim (detail)

Sigmund de Jong - Untitled - 61x61x2cm Aluminium buizen, gepoedercoat

Sigmund de Jong – Untitled – 61x61x2cm Aluminium buizen, gepoedercoat

Sigmund de Jong - Untitled - 61x61x2cm Aluminium buizen, gepoedercoat (detail)

Sigmund de Jong – Untitled – 61x61x2cm Aluminium buizen, gepoedercoat (detail)

Stefan Burger - Antiteatro - 30x43cm Lambdaprint op aluminium

Stefan Burger – Antiteatro – 30x43cm Lambdaprint op aluminium

Timm Rautert - Memling (from the series Artworks) - 109x149cm Foto op diasec en eiken lijst

Timm Rautert – Memling (from the series Artworks) – 109x149cm Foto op diasec en eiken lijst

Tony Scherman - Birth of Dionysus - 153x153cm Encaustiek op cavas

Tony Scherman – Birth of Dionysus – 153x153cm Encaustiek op cavas

Tony Scherman - Birth of Dionysus - 153x153cm Encaustiek op cavas (detail)

Tony Scherman – Birth of Dionysus – 153x153cm Encaustiek op cavas (detail)

De selectie van Reyn van der Lugt is nog tot en met 21 januari te zien bij Parts Project te Den Haag.