Isa Genzken

Misschien wel de meest invloedrijke kunstenaar van de afgelopen decennia, Isa Genzken (1948). Ze is een Duitse kunstenares die beeldhouwkunst gestudeerd heeft maar inmiddels alle mogelijke vormen hanteert. Dat maakt […]

Misschien wel de meest invloedrijke kunstenaar van de afgelopen decennia, Isa Genzken (1948). Ze is een Duitse kunstenares die beeldhouwkunst gestudeerd heeft maar inmiddels alle mogelijke vormen hanteert. Dat maakt haar zeer veelzijdig en mede daardoor ook zeer interessant. Verder is het natuurlijk de ex-vrouw van Gerhard Richter. Dus genoeg redenen om haar laatste expo ook hier even te tonen.

Mona Lisa

Momenteel dus te zien in Parijs. Daar komen wij ook niet dagelijks, dus lang leve het internet. De tentoonstelling heet Mona Lisa. Een titel die erg direct verwijst naar dat kleine schilderwerkje van Da Vinci. Ze gebruikt dan ook veel klassiekers die ze herinterpreteert. Het anexeren van beelden uit vervolgen tijden is natuurlijk niets nieuws, dat deden de post-modernisten als geen ander. Echter werd het daar vaak meer een citaat. Hier wordt het beeld volledig opnieuw gecontextualiseerd en gehanteerd als beeld-element. De betekenis van dat beeld wordt meer onderzocht dan dat het wordt uitgebuit. Ze onderzoekt dus de Mona Lisa en andere kunstwerken zonder enige ironie. Dat wil niet zeggen dat er geen humor in zit, maar die zit meer in de manier waarop dingen getoond worden dan in de keuze van de beelden.

Under the unambiguous title “Mona Isa,” the artist brings to the foreground a number of iconic personalities from the history of art, in particular from the Renaissance: da Vinci, Caravaggio, as well as Dürer. By introducing them next to portraits of herself and to her images of the contemporary world, she challenges them and propulses them into our time, next to Michael Jackson and other seminal figures of a society that – after all – has not evolved that much.

Veel duidelijker kan ik mijn blik er op niet maken.

Dus het is goed werk.

Zeker is het goed werk. De diversiteit werkt in haar voordeel en alles is ontzettend doelbewust ingezet. Het werk is zowel gelikt als rauw en dat is ook best bijzonder. Het feit dat de spanning van de geannexeerde beelden niet helemaal te verwoorden is, legitimeert het beeld des te meer. Haar hoeven we niet te vragen waarom er nog meer beeld moet zijn op deze wereld, dat bevraagt ze namelijk al.

Goed werk, nu kijken. Voor meer werken klik hier.

Hotel - 216x97x49cm Mixed Media

Hotel - 216x97x49cm Mixed Media

Ambulance - 174x74x70cm Mixed Media

Ambulance - 174x74x70cm Mixed Media

Nofretete - 206x64x46cm Mixed Media

Nofretete - 206x64x46cm Mixed Media

Fassade I (Nofretete, Bibliothek) - 300x102cm Mixed Media

Fassade I (Nofretete, Bibliothek) - 300x102cm Mixed Media

Fassade II (Duchamp) - 300x101cm Mixed Media

Fassade II (Duchamp) - 300x101cm Mixed Media

Fassade IV - 301x274cm Mixed Media

Fassade IV - 301x274cm Mixed Media

Mona Isa I - 205x281cm Mixed Media

Mona Isa I - 205x281cm Mixed Media

Mona Isa II (Dürer und sein Hund) - 250x280cm Mixed Media

Mona Isa II (Dürer und sein Hund) - 250x280cm Mixed Media

Mona Isa III (Elefant) - 260x131cm Mixed Media

Mona Isa III (Elefant) - 260x131cm Mixed Media

Mona Isa IV (Dürer Selbsportrait) - 172x114x56cm Mixed Media

Mona Isa IV (Dürer Selbsportrait) - 172x114x56cm Mixed Media

Mona Isa V (Ground Zero Arbeiter) - 192x187cm Mixed Media

Mona Isa V (Ground Zero Arbeiter) - 192x187cm Mixed Media

Mona Isa X (Gold) - 151x82cm Mixed Media

Mona Isa X (Gold) - 151x82cm Mixed Media