Eindexamen Expositie; HISK Gent (The Empty Foxhole)

De eindpresentatie van het HISK is een opmerkelijke. Normaliter pakken de kunstenaars uit. Ze tonen met statements waar ze voor staan en wat ze kunnen, een visitekaartje voor de mensen […]

De eindpresentatie van het HISK is een opmerkelijke. Normaliter pakken de kunstenaars uit. Ze tonen met statements waar ze voor staan en wat ze kunnen, een visitekaartje voor de mensen die komen kijken. En ze weten dondersgoed dat daar ook curatoren, galeriehouders, verzamelaars en andere liefhebbers van belang tussen zitten.

HISK The Empty Foxhole poster

HISK The Empty Foxhole poster

The Empty Foxhole overzicht

The Empty Foxhole overzicht

The Empty Foxhole overzicht (beneden, de rotzooi die van elders is)

The Empty Foxhole overzicht (beneden, de rotzooi die van elders is)

Maar dit jaar is het anders. Door curator Philippe van Cauteren hebben ze de opdracht gekregen om niet af te studeren met een statement, maar een multiple. Dat levert voor de iedere kunstenaar andere problemen op. Bij sommigen levert het totaal geen probleem op, maar bij anderen ligt het idee van een multiple toch lastig.

Voor het publiek is het misschien niet direct de meest memorable tentoonstelling. Geen installatie-achtige werken, geen grote statements, geen videoprojecties en ga maar door. Multiples zijn vaak niet zo indrukwekkend qua vorm. Dat maakt dit wel een heel interessante tentoonstelling, de kunstenaar moet hier zijn ideeënwereld tonen in een eenvoudige (en niet onbelangrijk) koopbare vorm. Dat levert dus inderdaad voor sommigen problemen op, want wat doe je als schilder? Of wat doe je als je normaal videoinstallaties maakt?

Deze tentoonstelling toont niet zo zeer direct de formele kwaliteiten, maar vooral de inhoudelijke potentie. Wie echt iets te zeggen heeft dat verder gaat dan een techniek weet dat te doen ook in een multiple. Bij een aantal kunstenaars is het concept van een multiple gewoon een kleiner werk, in een eenvoudigere uitvoering. Direct herkenbaar, maar maakt ook direct duidelijk dat de kunstenaar weinig meer te vertellen heeft dan dus een bepaalde beeldtaal.

Het zijn hier juist de kunstenaars die vanuit hun mentaliteit iets weten te doen met het idee van een multiple. Hier moet ik dan met name denken aan bijvoorbeeld Almudena Lobera en Diana Tamane die werk maken dat op zichzelf staat, maar onlosmakelijk verbonden is met het idee van een multiple zonder dat het een afgeleide wordt van ander werk. Het zijn werken die geheel op zichzelf kunnen staan.

Het gekke is, misschien is dit niet direct de meest spannende tentoonstelling, het is wel eentje die inzicht weet te geven in de rijkdom van de wereld van de kunstenaar. Er is geen sensatie, er is geen ruis, ze moeten het hebben van hun ideeënrijkdom. Dit mogen meer instituten doen. Bonuspunten voor de kunstenaars, het HISK (en de curator) voor het lef.

Hier een beeldverslag van wat er zoal te zien is. Op de foto’s klikken voor grotere varianten is soms geen overbodige luxe.

Alejandra Hernandez - Sitters, things and the studio - 64x48cm Monotypes, acrylverf op Japans papier

Alejandra Hernandez – Sitters, things and the studio – 64x48cm Monotypes, acrylverf op Japans papier

Alejandra Hernandez - Sitters, things and the studio - 64x48cm Monotypes, acrylverf op Japans papier

Alejandra Hernandez – Sitters, things and the studio – 64x48cm Monotypes, acrylverf op Japans papier

Almudena Lobera - Epiphany, mise-en-scene - 55x150x5cm, Oliepastel en pen op papier op houten paneel, inpakpapijk en draad & Agreement - 21x30cm

Almudena Lobera – Epiphany, mise-en-scene – 55x150x5cm, Oliepastel en pen op papier op houten paneel, inpakpapijk en draad & Agreement – 21x30cm

Almudena Lobera - Epiphany, mise-en-scene - 55x150x5cm, Oliepastel en pen op papier op houten paneel, inpakpapijk en draad & Agreement - 21x30cm (detail)

Almudena Lobera – Epiphany, mise-en-scene – 55x150x5cm, Oliepastel en pen op papier op houten paneel, inpakpapijk en draad & Agreement – 21x30cm (detail)

Almudena Lobera - Epiphany, mise-en-scene - 55x150x5cm, Oliepastel en pen op papier op houten paneel, inpakpapijk en draad & Agreement - 21x30cm

Almudena Lobera – Epiphany, mise-en-scene – 55x150x5cm, Oliepastel en pen op papier op houten paneel, inpakpapijk en draad & Agreement – 21x30cm

Anne van Boxelaere - Capitalism and Schizophrenia - 80x60cm, Collages

Anne van Boxelaere – Capitalism and Schizophrenia – 80x60cm, Collages

Diana Tamana - Blood Pressure - 30x21x2cm, 21 inkjetprints

Diana Tamane – Blood Pressure – 30x21x2cm, 21 inkjetprints

Diana Tamana - Blood Pressure - 30x21x2cm, 21 inkjetprints (detail)

Diana Tamane – Blood Pressure – 30x21x2cm, 21 inkjetprints (detail)

Indrikis Gelzis - New Horizon & Deeple Personal - 66x45x8cm Metaal, textiel en knopen

Indrikis Gelzis – New Horizon & Deeple Personal – 66x45x8cm Metaal, textiel en knopen

Joke Raes - Stroke My Edges Although Love And Lust Have No Boundaries - 21x20x27cm Papier, inkt, eik en kersenhout

Joke Raes – Stroke My Edges Although Love And Lust Have No Boundaries – 21x20x27cm Papier, inkt, eik en kersenhout

Joke Raes - Stroke My Edges Although Love And Lust Have No Boundaries - 21x20x27cm Papier, inkt, eik en kersenhout

Joke Raes – Stroke My Edges Although Love And Lust Have No Boundaries – 21x20x27cm Papier, inkt, eik en kersenhout

Jura Shust - 56x18x35cm Gegraveerd aluminium, plexiglas en houtskool

Jura Shust – 56x18x35cm Gegraveerd aluminium, plexiglas en houtskool

Lien Huwels - Revision to an Error - 33x24cm & 47x33cm Zeefdruk op papier

Lien Huwels – Revision to an Error – 33x24cm & 47x33cm Zeefdruk op papier

Lien Huwels - Revision to an Error - 36x27cm Chinese inkt op inkjetprint op papier

Lien Huwels – Revision to an Error – 36x27cm Chinese inkt op inkjetprint op papier

Lydia Debeer - (...) Hunt the hunter while he hunt - 150x100cm print en 10inch vinyl plaat

Lydia Debeer – (…) Hunt the hunter while he hunt – 150x100cm print en 10inch vinyl plaat

Lydia Debeer - (...) Hunt the hunter while he hunt - 150x100cm print en 10inch vinyl plaat

Lydia Debeer – (…) Hunt the hunter while he hunt – 150x100cm print en 10inch vinyl plaat

Minja Gu - 23,59,60 - 24 dia's

Minja Gu – 23,59,60 – 24 dia’s

Oleg Matrokhin - How do the painkillers work - ?

Oleg Matrokhin – How do the painkillers work – ?

Pedro Moraes - Alienated Production Makes the Smog, Revolution Makes the Sunshine - 30x42cm Papier en inkt

Pedro Moraes – Alienated Production Makes the Smog, Revolution Makes the Sunshine – 30x42cm Papier en inkt

Wieske Wester - Experience vs Flashy - 60x40cm Waterverf op papier

Wieske Wester – Experience vs Flashy – 60x40cm Waterverf op papier

Deze tentoonstelling is nog tot en met 12 december te zien bij HISK te Gent (let op, van donderdag tot en met maandag tussen 12:00 en 18:00)