Banks Violette (inzending MH)

Na al het Slayer geweld dat er vanuit Lost Painters  (op Twitter) langskwam over het optreden in Tilburg, ging er ergens een lichtje branden dat daar een connectie was met […]

Na al het Slayer geweld dat er vanuit Lost Painters  (op Twitter) langskwam over het optreden in Tilburg, ging er ergens een lichtje branden dat daar een connectie was met een Amerikaanse kunstenaar. Het principe: ‘Zoekt en gij zult vinden’ geldt ook hier: Banks Violette, de Amerikaanse kunstenaar die geïnspireerd raakt door de metal subcultuur.

” Death metal, rituele moorden en suïcidale tieners zijn vaak het vertrekpunt voor Banks Violette. In zijn werk probeert hij de excessen van de jongerencultuur te verbinden met een minimalistische kunstvorm, vaak door middel van het gebruik van haast glossy, kitsch zwarte en witte materialen. Zo ontstaat een beeld waar werkelijkheid en fantasie in elkaar over gaan.”

Getriggerd door deze beschrijving van ‘hardcore’ blogger Strangemessenger a.k.a. Edwin Stolk, maar eens waar dieper in de wereld gedoken van Banks Violette (NY 1973).

Francisca Gavin schrijft Violette’s werk toe tot de New Gothic Art, waar ze zelf zoiets onder verstaat als:

” There are monsters, the grotesque, violated or mutant bodies, the divided self, ghosts, dolls, masks, skulls, disgust and the abject. These are images filled with the colour black, decay and instability. Fear is reflected on the environment, or on to the self, or on to others. Sometimes the work is nihilistic of anarchic.”

Beloofd heel wat, of zou hij de zoveelste ‘kitsch’ kustenaar zijn?

Een aselecte greep uit zijn werk:

Geïnspireerd op een metal albumhoes.


Untitled (church), verbrand hout, ong 300 cm hoog

TL-bakken en constructies, hebben we die recent ook niet ergens gezien? In een compleet andere gedaante uiteraard, en met een hele andere bedoeling dan Violette.

Not Yet Titled (Light Spill), Fluoriserende TL-Lampen, plexiglas, epoxyhars, aluminium

Not Yet Titled (Light Spill), Fluoriserende TL-Lampen, plexiglas, epoxyhars, aluminium

Bijna als een Carl Andre, het minimalistische dat veel terug te vinden is in het werk van Violette.

As Yet Untitled (Single Screen and Broken Screen) (2008), fibreglass, hout, epoxyhars, as, steel, staal, aluminium, zandzakken, ducttape

Toch doet dit werk me weer heel erg denken aan Rentmeister met z’n dichtgesmeerde koelkasten, maar ook weer van een andere orde. Zoals Jordy pas al reageerde, de mens wil ordenen, herkennen, en vergelijken.

SunnO))) / (Repeater) Decay , 2006, hout, verf, fibreglass, epoxyhars, zout Variabele omvang

Throne (+ Over and Over Again), 2009-10, Fluoriserende TL-balken, staal, ketting, kabel, 759,5 h x 609,6 l x 274,3 w cm

Throne (+ Over and Over Again), 2009-10, Fluoriserende TL-balken, staal, ketting, kabel, 759,5 h x 609,6 l x 274,3 w cm

Deze is toch wel bijzonder, omdat een van de componenent uit ‘tijd’ bestaat.

Not yet titled (Aluminum Wall with Condensation), 2007

Mirror Wall, 2007, Staal, gelamineerd spiegelglas, stalen staven, hydraulische en electrische componenten 250 x 960 x 300 cm

Tot slot de Violette’s visio op de jeugd- en kunstsubculture (categorie: Kort maar krachtig)

[Martin erg bedankt voor je inzending, ik kende het niet en is erg interessant]