Annet Gelink Gallery; Erik van Lieshout

Ik moet eerlijk toegeven, ik vraag me ook wel eens af waarom kunst zo duur is. Zo vraagt Erik van Lieshout (1968) zich ook af of 30.000 euro voor een tekening, […]

Ik moet eerlijk toegeven, ik vraag me ook wel eens af waarom kunst zo duur is. Zo vraagt Erik van Lieshout (1968) zich ook af of 30.000 euro voor een tekening, ook al is deze 5 meter, niet iets te veel van het goede is. Deze week is er ook een tekening van Rafael die twee miljoen moet gaan opleveren. Al gaan modernisten zoals Cezanne, Rohtko, Pollock en Mondriaan nog voor veelvouden daarvan. Natuurlijk krijgt een galerie de helft van die 30.000 euro voor een tekening van Van Lieshout en meestal krijgen de kopers ook nog wat korting. Maar toch, 30.000 euro voor een tekening op papier.

In de film Janus gaat Van Lieshout de discussie aan met de mensen uit de volksbuurt Rotterdam Zuid. Die maken ook wel eens een schilderijtje, soms ook naakt. Dat signeren ze dan ook en hangen ze trots aan de muur. Kunstenaar zijn ze niet, maar ze maken wel dingen als een hondje. Die mensen zijn daar dan heel blij mee. Maar wat is de waarde daarvan?

Het zijn allemaal vragen die horen bij de positie van de kunstenaar die Erik van Lieshout op een persoonlijke en directe manier, zonder enige vorm van sarcasme maar met gevoel voor ironie, laat zien.

Erik van Lieshout - Janus - 51minten Installatie van hout en video

Erik van Lieshout – Janus – 51minten Installatie van hout en video

Erik van Lieshout - Janus - 51minten Installatie van hout en video (still)

Erik van Lieshout – Janus – 51minten Installatie van hout en video (still)

Erik van Lieshout - Janus - 51minten Installatie van hout en video (still)

Erik van Lieshout – Janus – 51minten Installatie van hout en video (still)

Tekening die gebaseerd is op de positie van Van Lieshout in de wijk.

Erik van Lieshout - Contact - 150x533cm Contekrijt en mixed media op papier

Erik van Lieshout – Contact – 150x533cm Contekrijt en mixed media op papier

Erik van Lieshout - Contact - 150x533cm Contekrijt en mixed media op papier

Erik van Lieshout – Contact – 150x533cm Contekrijt en mixed media op papier

En werken op papier die van een zelfde mentaliteit spreken, wat is de positie van de kunstenaar in de huidige beeldcultuur met alle politieke betekenissen die eraan kleven.

Erik van Lieshout - Ministry of Subculture - Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (ingang The Bakery)

Erik van Lieshout – Ministry of Subculture – Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (ingang The Bakery)

Erik van Lieshout - Ministry of Subculture - Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model

Erik van Lieshout – Ministry of Subculture – Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model

Erik van Lieshout - Ministry of Subculture - Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout – Ministry of Subculture – Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout - Ministry of Subculture - Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout – Ministry of Subculture – Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout - Ministry of Subculture - Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout – Ministry of Subculture – Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout - Ministry of Subculture - Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Erik van Lieshout – Ministry of Subculture – Installatie van 49 tekeningen op papier en 1 architectuur model (detail)

Alles bij elkaar een erg kritische tentoonstelling en daardoor ook inspirerend. Zijn directe aanpak van problemen die breder spelen dan hemzelf spreekt voor hem als kunstenaar. Toch weet hij ervoor te zorgen dat het nergens te persoonlijk wordt of te flauw. Hij weet beladen thema’s uit de kunstwereld op een prettige manier ter discussie te stellen, en dat gebeurt niet zo vaak. Daardoor is zijn werk niet het gebruikelijk geruststellende kunstenkunst. Een aanrader dus.

De tentoonstelling van Erik van Lieshout is nog te zien tot en met 14 januari bij Annet Gelink te Amsterdam