Tom Claassen een retrospectief

Wie aan Tom Claassen denkt zal zich waarschijnlijk enkele werken in de openbare ruimte herinneren. Werken die we allemaal al tal van keren voorbij hebben zien komen zoals bijvoorbeeld de […]

Wie aan Tom Claassen denkt zal zich waarschijnlijk enkele werken in de openbare ruimte herinneren. Werken die we allemaal al tal van keren voorbij hebben zien komen zoals bijvoorbeeld de gigantische olifanten bij het verkeersknooppunt net buiten Almere. Of de konijnen in Rotterdam. Zijn werk is in de openbare ruimte ruimschoots vertegenwoordigt, en juist daarom was ik zo benieuwd wat een overzichtstentoonstelling in een museum met zijn werk zou doen.

Zonder Titel (Paard op plein) - Gietijzer

Zonder Titel (Paard op plein) - Gietijzer

Het werk van Tom Claassen is vaak figuratief speelt met beeldhouwkundige aspecten. Daarbij word er vaak gebruik gemaakt van een speelse benadering niet alleen vormelijk maar ook zijn onderwerp keuze kun je rustig speels noemen. De plompverloren aan elkaar genaaide half ingezakte  dieren balanceren vaak tussen een dier enerzijds en een zak anderzijds. En staan daar dan te staan. Zo zie ik bij aankomst bij Kade een paard staan. Een log beest, dat ongetwijfeld familie moet zijn van de boerenknol, staat daar met zijn neus rustend op de grond. Op het dak zit een konijn en tussen de bomen diversen boommannetjes. Tot dusver Tom Claassen zoals we hem kennen.

Zonder titel (Zandleeuwen) 1990/2010

Zonder titel (Zandleeuwen) 1990/2010

Binnen stuit ik op zandduinen die, als ik me afvraag wat dit voorstelt (en deze ene keer is dat wel een legitieme vraag! ) veranderen  ze in rustig slapende leeuwen. Ook deze keer balanceert het beeld ergens tussen het materiaal en het afgebeelde waarbij het grensvlak tussen deze twee de humoristische sleutel vormt. (In deze tekst gebruik ik alle clichés ) Het spelen met de proporties, de rondingen gaat eigenlijk de hele expositie door. Waarbij er helemaal bovenin plaats is gemaakt voor de concepten en drie dimensionale schetsen. Al met al een erg toegankelijk en mooi retrospectief. Hoewel ik zijn werk voornamelijk kende uit de openbare ruimte moet ik toegeven dat het ook prima binnen de museale context genuttigd kan worden.

Het gevoel (Bagdad) 1994

Het gevoel (Bagdad) 1994

In de zaal op de eerste verdieping staat een compositie van bollen.  waarbij de samenhang van de bollen met elkaar een fraai tafereel vormen. Dit is overigens ook het meest recente werk dat ik heb kunnen ontdekken.

Hedgleg (Benetarium) 2010

Hedgleg (Benetarium) 2010

Hedgleg (Benetarium) 2010

Hedgleg (Benetarium) 2010

Naast nieuw werk was er ook oud werk te zien.

Destijds te zien bij Fons Welters. voor diegenen die dit werk nog niet kennen, het is een aftreksel van wc kamer.

Lavatory cubicals 1991

Lavatory cubicals 1991

Wat ander werk;

Halfmanhalfzak 1999

Halfmanhalfzak 1999

Het enige werkje die voor mij niet hoefde;

Zonder titel (ladder) 2009

Zonder titel (ladder) 2009

Maar wellicht had dit iets met het behang te maken.

Hanging ducks 2000

Hanging ducks 2000

Konijnen op een rij, eigenlijk een pooltafel

Zonder titel (baby)

Zonder titel (baby)

Zonder titel (auto)

Zonder titel (auto)

Achter; Zonder titel (stofzuiger) 2009, voor; Zonder titel (tent) 1997

Achter; Zonder titel (stofzuiger) 2009, voor; Zonder titel (tent) 1997

Zonder titel (wormenveld) 2009

Zonder titel (wormenveld) 2009

Zonder titel (gordijn)

Zonder titel (gordijn)

Al met al was het een goed uitgevoerde tentoonstelling en erg toegankelijk, wilt u nog gaan dat kan dan tot een uur of vijf morgenmiddag bij Kade te Amersfoort.