PARK; Maria Hemels Blauw

In het Christendom is het opvallend dat altijd het duurste schilderwerk de Maria was en niet de Christus. Het is sowieso opmerkelijk dat er een grotere Mariaverering is dan een […]

In het Christendom is het opvallend dat altijd het duurste schilderwerk de Maria was en niet de Christus. Het is sowieso opmerkelijk dat er een grotere Mariaverering is dan een Christusverering maar dat ter zijde. Het gewaad van Maria is in de regel blauw, bij voorkeur diepblauw.

Park overzicht

Park overzicht

Park Overzicht (bloemen)

Park Overzicht (bloemen)

Hoe dat komt is eigenlijk best logisch, aan een halfnaakte Christus aan het kruis, of als baby, valt er weinig te spelen met kleur. Maar het gewaad van de onbevlekt ontvangen maagd natuurlijk wel. Dus, de allerduurste kleur werd bewaard voor Maria; Lapis Lazuli, ook wel bekend als Ultramarijn. Ultramarijn betekend iets van de strekking van over de zee. De kleur kwam per schip vanuit gebergte in Afganistan uit een lastig te verwerken steensoort. Nog altijd is het originele Lapis Lazuli duurder dan goud. Het is dan ook niet verwonderlijk dat toen Giotto zijn Maria schilderde, de opdrachtgever een vooraf bepaalde hoeveelheid Lapiz Lazuli besteld had en onder zijn oog volledig opgebruikt werd. Stel je voor dat de schilder een grammetje zou smokkelen voor eigen gebruik!

Het kan zomaar een thema zijn voor een tentoonstelling. Officiële aanleiding is de 50-jarige viering van Onze Lieve Vrouwe ter Nood kapel te Tilburg, maar zonder dat jubileum had deze tentoonstelling ook prima kunnen bestaan. Hier is het blauw van Maria en haar betekenis als uitgangspunt genomen voor een toonzetting als tentoonstelling. Opvallend is het nagenoeg ontbreken van Maria-beelden, op een enkeling na, maar juist veel grote abstracties. Extra opvallend is de hoeveelheid textiel, zowel op de vloer als aan de wanden.

De kleur blauw schijnt sporadisch overal door, als een resonerende toon. Maar de schilder is spaarzaam geweest met de hoeveelheden Lapis Lazuli, de kleur komt overal terug, maar nergens overheersend. Yves Klein blauwe werken ontbreken gelukkig. Dat maakt deze tentoonstelling niet zo zeer een viering van het blauw, maar wel van het hemelse.

Niels Broszat - De Tweede Verdrinking bij Diepzee - Olieverf en houtskool op katoen

Niels Broszat – De Tweede Verdrinking bij Diepzee – Olieverf en houtskool op katoen

Niels Broszat - Icoon 010 - Eitempera en olieverf op paneel

Niels Broszat – Icoon 010 – Eitempera en olieverf op paneel

Claudy Jongstra - Zonder Titel - Wol van Drentse Heideschaap, ruwe zijde en mohair

Claudy Jongstra – Zonder Titel – Wol van Drentse Heideschaap, ruwe zijde en mohair

Claudy Jongstra - Zonder Titel - Wol van Drentse Heideschaap, ruwe zijde en mohair (detail)

Claudy Jongstra – Zonder Titel – Wol van Drentse Heideschaap, ruwe zijde en mohair (detail)

Marc Mulders - Maria Hemels Blauw - Emaille schildering op floatglas ingebrand

Marc Mulders – Maria Hemels Blauw – Emaille schildering op floatglas ingebrand

Marc Mulders - Maria Hemels Blauw - Emaille schildering op floatglas ingebrand

Marc Mulders – Maria Hemels Blauw – Emaille schildering op floatglas ingebrand

Reinoud van Vught - Zonder Titel - Diverse garens

Reinoud van Vught – Zonder Titel – Diverse garens

Marc Mulders - Pelgrimage - Axminster geweven

Marc Mulders – Pelgrimage – Axminster geweven

Josine Timmer - Zonder Titel - Acrylinkt op papier

Josine Timmer – Zonder Titel – Acrylinkt op papier

Josine Timmer - Zonder Titel - Acrylinkt op papier (detail)

Josine Timmer – Zonder Titel – Acrylinkt op papier (detail)

Atelier Artenzo, W Eigenraam - Maria

Atelier Artenzo, W Eigenraam – Maria

Atelier Artenzo, J Ophey - Maria

Atelier Artenzo, J Ophey – Maria

Het werk van Pavel van Houten heeft een schriftelijke toelichting op de wand. Dat maakt het verreweg tot het meest conceptuele werk hier maar ook een van de meest direct spiritueel beladen wat een paradoxale combinatie is.

Ik reisde voor deze expositie naar Montserrat, in de Spaanse bergen, waar Maria verscheen in het jaar 880. Op de precieze plek van haar verschijning verzamelde ik stof van de grond en kalk van de muren, om dit te verwerken in de bidprentjes die nu voor u liggen.

Pavel van Houten - Stof - Bidprentjes met stof uit Santa Cueva, verschillende Morenta devotionalia en video

Pavel van Houten – Stof – Bidprentjes met stof uit Santa Cueva, verschillende Morenta devotionalia en video

Pavel van Houten - Stof - Bidprentjes met stof uit Santa Cueva, verschillende Morenta devotionalia en video

Pavel van Houten – Stof – Bidprentjes met stof uit Santa Cueva, verschillende Morenta devotionalia en video

Pavel van Houten - Stof - Bidprentjes met stof uit Santa Cueva, verschillende Morenta devotionalia en video (detail)

Pavel van Houten – Stof – Bidprentjes met stof uit Santa Cueva, verschillende Morenta devotionalia en video (detail)

Niels Broszat - Iconen Reeks - Eitempera en olieverf op paneel

Niels Broszat – Iconen Reeks – Eitempera en olieverf op paneel

Olphaert den Otter - Uit de Stal en Kluismorfologie serie, Geen Madonne in de grot van Leonardo & Geen Aanbidding van Foppa - Eitempera op papier

Olphaert den Otter – Uit de Stal en Kluismorfologie serie, Geen Madonne in de grot van Leonardo & Geen Aanbidding van Foppa – Eitempera op papier

De tentoonstelling is nog tot en met 16 november te zien bij Park te Tilburg.