GRIMM Gallery; Bas Jan Ader & Ger van Elk – In Search Of…

Bas Jan Ader (1942-1975) en Ger van Elk (1931-2014) zijn twee van de Nederlandse grootheden uit de jaren ’70. Ze maakten internationaal furore met een kleine groep andere kunstenaars en worden […]

Bas Jan Ader (1942-1975) en Ger van Elk (1931-2014) zijn twee van de Nederlandse grootheden uit de jaren ’70. Ze maakten internationaal furore met een kleine groep andere kunstenaars en worden  beschouwd als richtinggevend voor de ontwikkeling van conceptuele kunst internationaal.

Ger van Elk & Bas Jan Ader Overzicht

Ger van Elk & Bas Jan Ader Overzicht

Zowel Bas Jan Ader als Ger van Elk maakten werken die zijn uitgegroeid tot wereldbekende beelden. Denk je aan Bas Jan Ader, dan denk je ‘I’m Too Sad To Tell You’ en hoe hij de Amsterdamse gracht in fietste. Denk je aan Ger van Elk, dan denk je aan de cactus en zijn OK of zijn gespiegelde foto’s. Bas Jan Ader zijn werk stroomt bijna over van de melancholie, Ger van Elk tovert eerder een glimlach op je gezicht.

In de jaren ’60 studeerden beide aan een kunstacademie in Amerika en trokken met elkaar op. Ze beïnvloedde elkaar uitvoerig en werkten zelfs enkele malen samen. Dat Van Elk voor zijn overlijden de wens uitsprak om nog eens zijn werk in relatie met dat van de mythische Ader te tonen mag dan ook geen verrassing zijn. Het resultaat is een tentoonstelling van museaal formaat.

Het werk van Bas Jan Ader wordt vaak aangehaald, maar ik kan zo snel niet meer terugvinden wanneer het voor het laatst zo uitgebreid is geweest. Afgezien van zijn apotheose in de vorm van “In Search of the Miraculous” is ieder schakelwerk uit het oeuvre vertegenwoordigd. Ook van Ger van Elk zijn belangrijke werken uit de jaren ’70 aanwezig zoals het gladstrijken van het water in een beekje en de uitvinding van het woord OK.

Toch is de tentoonstelling meer dan een opeenstapeling hoogtepunten uit de Nederlandse kunstgeschiedenis. De onderlinge relaties tussen de kunstenaars wordt ook zichtbaar. Van Elk had dan wel meer gevoel voor humor, hun omgang met beeld lijkt soms identiek. (Zie bijvoorbeeld de eerste twee fotografische tweeluiken. Het concept om tot beeld te komen is nagenoeg hetzelfde.)

Als er één tentoonstelling op dit moment verplichte kost is, is het deze.

Bas Jan Ader - Untitled (Swedish Fall) - 2maal 41x41cm, Foto's, 1971

Bas Jan Ader – Untitled (Swedish Fall) – 2maal 41x41cm, Foto’s, 1971

Ger van Elk - The Haircut, Big Cut, Big Savings - 2maal 85x70cm, Foto's, 1971

Ger van Elk – The Haircut, Big Cut, Big Savings – 2maal 85x70cm, Foto’s, 1971

Ger van Elk - Little Man Behind the Door - Deur, hout, 16mm projectie en diaprojectie, 1999

Ger van Elk – Little Man Behind the Door – Deur, hout, 16mm projectie en diaprojectie, 1999

Ger van Elk - Little Man Behind the Door - Deur, hout, 16mm projectie en diaprojectie, 1999

Ger van Elk – Little Man Behind the Door – Deur, hout, 16mm projectie en diaprojectie, 1999

Bas Jan Ader - Fall 1, Los Angeles & Fall 2, Amsterdam - 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader – Fall 1, Los Angeles & Fall 2, Amsterdam – 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader - Fall 1, Los Angeles - 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader – Fall 1, Los Angeles – 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader - Fall 1, Los Angeles - 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader – Fall 1, Los Angeles – 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader - Fall 2, Amsterdam - 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader – Fall 2, Amsterdam – 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader - Fall 2, Amsterdam - 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader – Fall 2, Amsterdam – 19seconden 16mm film (op DVD), 1970

Bas Jan Ader - Please Don't Leave Me - Verf en lichtpeertjes, 1969

Bas Jan Ader – Please Don’t Leave Me – Verf en lichtpeertjes, 1969

Bas Jan Ader - Nightfall - 4,16minuten 16mm film (op DVD), 1971

Bas Jan Ader – Nightfall – 4,16minuten 16mm film (op DVD), 1971

Bas Jan Ader - Nightfall - 4,16minuten 16mm film (op DVD), 1971

Bas Jan Ader – Nightfall – 4,16minuten 16mm film (op DVD), 1971

Ger van Elk - How Van Elk Inflates His Left Foot With His Right One - Super 8mm naar 16mm Film projectie op kleedje, 1969

Ger van Elk – How Van Elk Inflates His Left Foot With His Right One – Super 8mm naar 16mm Film projectie op kleedje, 1969

Ger van Elk - Los Angeles Freeway Flyer - 69x505cm Contactprints op zes wandelstokken, 1973

Ger van Elk – Los Angeles Freeway Flyer – 69x505cm Contactprints op zes wandelstokken, 1973

Ger van Elk - Los Angeles Freeway Flyer - 69x505cm Contactprints op zes wandelstokken (detail), 1973

Ger van Elk – Los Angeles Freeway Flyer – 69x505cm Contactprints op zes wandelstokken (detail), 1973

Bas Jan Ader - Thoughs Unsaid, Then Forgotten - Vetkrijt, statief met lamp en bloemen in vaas, 1973

Bas Jan Ader – Thoughs Unsaid, Then Forgotten – Vetkrijt, statief met lamp en bloemen in vaas, 1973

Bas Jan Ader - Study for 'The Artist as Consumer of Extreme Comfort - 3maal 20x25cm Zilvergelatine prints, 1968

Bas Jan Ader – Study for ‘The Artist as Consumer of Extreme Comfort – 3maal 20x25cm Zilvergelatine prints, 1968

Ger van Elk - The Flattening of the Brook's Surface - 56x62cm 15inch LCD scherm, 1972

Ger van Elk – The Flattening of the Brook’s Surface – 56x62cm 15inch LCD scherm, 1972

Bas Jan Ader - Untitled (Westkapelle, The Netherlands) - 2maal 41x41cm Foto's, 1971

Bas Jan Ader – Untitled (Westkapelle, The Netherlands) – 2maal 41x41cm Foto’s, 1971

Bas Jan Ader - Broken Fall (Geometric) - 16x30cm Kleurenfoto, 1971

Bas Jan Ader – Broken Fall (Geometric) – 16x30cm Kleurenfoto, 1971

Bas Jan Ader - Broken Fall (Geometric), Westkapelle, Holland - 1,49minuten, 16mmfilm (op DVD), 1971

Bas Jan Ader – Broken Fall (Geometric), Westkapelle, Holland – 1,49minuten, 16mmfilm (op DVD), 1971

Bas Jan Ader - Study for 'I'm Too Sad To Tell You' - 3maal 18x13cm Zilvergelatineprints, 1971

Bas Jan Ader – Study for ‘I’m Too Sad To Tell You’ – 3maal 18x13cm Zilvergelatineprints, 1971

Bas Jan Ader - I'm Too Sad To Tell You - 3,21minuten 16mmfilm (naar DVD), 1971

Bas Jan Ader – I’m Too Sad To Tell You – 3,21minuten 16mmfilm (naar DVD), 1971

Deze tentoonstelling is nog tot en met 3 oktober te zien bij Grimm te Amsterdam.