Fons Welters; Yesim Akdeniz Graf

Nadat ik bij Paul Andriesse was afgelopen donderdag, ben ik met Aquil richting Fons Welters gelopen. Stefan Ruitenbeek Bij Playstation de foto’s van Stefan Ruitenbeek. Fotografie als kunst blijf ik […]

Nadat ik bij Paul Andriesse was afgelopen donderdag, ben ik met Aquil richting Fons Welters gelopen.

Stefan Ruitenbeek

Bij Playstation de foto’s van Stefan Ruitenbeek. Fotografie als kunst blijf ik persoonlijk lastig vinden. Ook van deze werken denk ik “ik zou het niet doen”. De foto’s zitten qua kleur en compositie prima in elkaar. Het zijn lekkere beelden om naar te kijken. Maar dan? Het neigt naar effectbejag van beeld. Visueel snoepgoed dus. Als er een inhoud aan gekoppeld zou moeten worden kom ik niet veel verder dan het Bacchusverhaal. Daar is niets mis mee, maar het mist diepte. Een scherpere keuze in de beelden en minder laten zien zou het stukken scherper en meer uitgesproken maken, het effect gaat misschien ook minder de hoofdrol spelen.

Stefan Ruitenbeek - Untitled - 64x44cm C-print

Stefan Ruitenbeek - Untitled - 64x44cm C-print

Stefan Ruitenbeek - Untitled - 64x44cm C-print

Stefan Ruitenbeek - Untitled - 64x44cm C-print

Stefan Ruitenbeek - Untitled - 64x44cm C-print

Stefan Ruitenbeek - Untitled - 64x44cm C-print

Yesim Akdeniz Graf

En dan nu het werk van Yesim Akdeniz Graf die de grote zaal beheerst. Eerlijk moet ik zeggen dat ik aanvankelijk niet zo goed van wist wat ik ervan vond. Het zijn snelle beelden waar we geen dagen naar hoeven te kijken. Aquil was direct enthousiast en daardoor moest ik nog een keer kritisch kijken. De link met Magritte was snel gelegd, maar dan minder nauwkeurig uitgewerkt. Het neigt naar een surrealisme maar dat is het toch niet. Het heeft iets kitsch, het ziet er fris en gecontroleerd uit, en dat alles wringt. Er ontstond bij mij een diepe twijfel wat ik ervan vind; aan de ene kant is het wel erg geruststellend, maar die geruststelling wordt ook direct weer bevraagd. Zie ik hier wel wat ik denk te zien?

De tijger vind ik kenmerkend geschilderd, er klopt het een en ander niet aan. Dat lijkt onkunde, maar de mensfiguren zijn juist wel heel kloppend geschilderd. Het lijkt erop dat Graf dus heel duidelijk weet wat ze aan het doen is en ook de noodzakelijkheid van het hoe en waarom goed weet in te zetten. Misschien is er sprake van mystificatie maar ik vermoed dat ik hier tekortschiet in mijn kijken. Of is het misschien toch kitsch? Ik weet het niet, ik hoor graag reacties!

Untitled - 120x100cm Olieverf op canvas

Untitled - 120x100cm Olieverf op canvas

Perfect Love 2 - 200x230cm Olieverf op canvas

Perfect Love 2 - 200x230cm Olieverf op canvas

Anatomy of hell - 200x230cm Olieverf op canvas

Anatomy of Hell - 200x230cm Olieverf op canvas

The Elephant in my Heart - 200x260cm Olieverf op canvas

The Elephant in my Heart - 200x260cm Olieverf op canvas

Cassandra Complex 2 - 190x150cm Olieverf op canvas

Cassandra Complex 2 - 190x150cm Olieverf op canvas

Cassandra Complex 3 - 120x100cm Olieverf op canvas

Cassandra Complex 3 - 120x100cm Olieverf op canvas

Is nog te zien tot 2 april bij Fons Welters