Boijmans van Beuningen; JCJ VANDERHEYDEN – In-zicht

In het Boijmans opende afgelopen weekeind een solo van JCJ VANDERHEYDEN (1928) (ook wel bekend als J.C.J. Vanderheyden). Door Hans Locher (ouddirecteur van het Gemeentemuseum) is zojuist een mooi boek […]

In het Boijmans opende afgelopen weekeind een solo van JCJ VANDERHEYDEN (1928) (ook wel bekend als J.C.J. Vanderheyden). Door Hans Locher (ouddirecteur van het Gemeentemuseum) is zojuist een mooi boek geschreven over het werk van JCJ met de passende titel; licht, tijd en ruimte. Wat ook zo ongeveer de onderwerpen van het werk van JCJ samenvat.

Voor Boijmans ontwierp JCJ niet een nieuw retrospectief omdat ze dat 20 jaar terug ook al hebben gedaan. Nu was ik op dat moment nog geen 5 jaar oud, dus ik zou het niet erg vinden. Maar, in museumland is dat blijkbaar te kort voor weer een retrospectief. Dus dan maar een ‘gewone’ tentoonstelling.  JCJ heeft thuis aan een schaalmodel geknutseld en die vervolgens als behang op de wanden laten plaatsen. Niet alleen blijft de tape in de hoeken te zien, ook het grijsschilderen van de ‘wanden’ van de maquette is te zien. Ook bleek dat niet alle werken op schaal waren en dus zitten om veel werken vreemde omlijstingen. In een enkel geval ontbreekt het echte werk zelfs.

 

JCJ VANDERHEYDEN - Maquette inirchting tentoonstelling in-zicht

JCJ VANDERHEYDEN - Maquette inirchting tentoonstelling in-zicht

 

Ik heb al eens vaker gezegd dat grijze wanden eigenlijk beter zouden zijn om werk neutraal te presenteren. Daar kom ik nu toch wel een beetje op terug. Het is wel zo dat de werken meer naar voren komen, ook het wit van een doek krijgt betekenis. Maar toch wordt het in een ruimte wel erg donker met grijze wanden.

Praktisch blijkt het ook niet, want doordat de ruimte zo duister wordt is het ook aanzienlijk lastiger te fotograferen.

Terug naar JCJ Vanderheyden. In welke vormen van spelling dan ook (hij geeft zelf de voorkeur met kapitalen), hij heeft een erg boeiend oeuvre weten op te bouwen. En nog altijd kan hij blijkbaar niet stil zitten.

Het probleem van zijn werk en de kwaliteit, is dat ik er niet direct met mijn vinger achter kan. Het beweegt zich op een hoop vlakken maar blijft nergens echt stilstaan. Wel is er continu sprake van een optisch onderzoek. Hoe wordt een beeld benaderd en wat is het verschil tussen een doekje van 20 centimeter en een van 2 meter?

Eigenlijk is het heel moeilijk om werk van JCJ Vanderheyden te bespreken zonder het in het echt te zien. Ik kan dan ook iedereen aanraden naar Boijmans te gaan voor deze tentoonstelling. Ook het boek is overigens een aanrader, al ben ik zelf nog niet halverwege.

Er was heel klein werk;

JCJ VANDERHEYDEN - Klein Rood - Acrylverf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Klein Rood - Acrylverf op doek

En wat bekender groot formaat werk;

JCJ VANDERHEYDEN - Horizon in geel kader - Cosseine op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Horizon in geel kader - Cosseine op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Counterpointed Grey - Acrylverf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Counterpointed Grey - Acrylverf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Blauw Kader - Polyvinylacetaatverf en eitempera op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Blauw Kader - Polyvinylacetaatverf en eitempera op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Grote Wolk

JCJ VANDERHEYDEN - Grote Wolk

JCJ VANDERHEYDEN - Geel Kader - Verf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Geel Kader - Verf op doek

Een grijs atelier met enorm spiegelend glas er over.

JCJ VANDERHEYDEN - Grey Studio - Foto

JCJ VANDERHEYDEN - Grey Studio - Foto

JCJ VANDERHEYDEN - Midnight Sun - Foto

JCJ VANDERHEYDEN - Midnight Sun - Foto

JCJ VANDERHEYDEN - Perceptie - Diverse media op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Perceptie - Diverse media op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Vijf x Vijf - Acrylverf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Vijf x Vijf - Acrylverf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Netwerk met Velaszquis, Van Gogh, Mondriaan, Breughel en Keizer Zhu Gaozhi

JCJ VANDERHEYDEN - Netwerk met Velaszquis, Van Gogh, Mondriaan, Breughel en Keizer Zhu Gaozhi

JCJ VANDERHEYDEN - Jacob's Ladder - Tempera op papier

JCJ VANDERHEYDEN - Jacob's Ladder - Tempera op papier

De duistere spiegels voegen wel echt een dimensie toe aan het werk, ineens is er geen afbeelding, alleen een reflectie van de realiteit.

JCJ VANDERHEYDEN - Spiegel

JCJ VANDERHEYDEN - Spiegel

JCJ VANDERHEYDEN - Blauwe Poort - Tempera op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Blauwe Poort - Tempera op doek

Hij nam een Jeroen Bosch en deed er iets mee;

JCJ VANDERHEYDEN - Day of Creation after Hieronimus Bosch - Cibachrome met verf

JCJ VANDERHEYDEN - Day of Creation after Hieronimus Bosch - Cibachrome met verf

Zo moet zijn atelier er uitzien. Ben benieuwd wat hij met al die lampen doet rechts bovenin.

JCJ VANDERHEYDEN - Studio - Inkjet

JCJ VANDERHEYDEN - Studio - Inkjet

Er was dus 1 werk dat niet getoond kon worden. Dat geeft niets want zo wordt de ruimte echt een werk en niet slechts een decor voor het werk.

JCJ VANDERHEYDEN - Reproductie large checkerboard - foto op textielbehang

JCJ VANDERHEYDEN - Reproductie large checkerboard - foto op textielbehang

Links zien we dat er een werk niet kon en dus gewisseld is. In het midden zien we duidelijk dat het doek in het echt iets kleiner is dan JCJ bedacht had.

JCJ VANDERHEYDEN - Cuverd Skyline - Tempera en acrylverf op doek

JCJ VANDERHEYDEN - Cuverd Skyline - Tempera en acrylverf op doek

Dit werk kan ik dan weer niet zo goed plaatsen in de beeldtaal die JCJ Vanderheyden heeft ontwikkeld;

JCJ VANDERHEYDEN - Groene Curve - Olieverf op karton in lijst bedekt met bladgoud

JCJ VANDERHEYDEN - Groene Curve - Olieverf op karton in lijst bedekt met bladgoud

JCJ VANDERHEYDEN - Spiegel

JCJ VANDERHEYDEN - SpiegelJCJ VANDERHEYDEN - Vakwerk - Schildering op doek

Dus, op naar Boijmans.