ArtBasel Unlimited 2014

De gemiddelde beursstand is een aantal meters diep, en een aantal meters breed met wanden van rondom de 3 a 4 meter hoog. Natuurlijk wil je als galerie een mooie […]

De gemiddelde beursstand is een aantal meters diep, en een aantal meters breed met wanden van rondom de 3 a 4 meter hoog. Natuurlijk wil je als galerie een mooie presentatie maken en vervolgens het proberen te verkopen.

Maar, niet alle kunst past in zo’n stand. Sommige werken zijn simpelweg te groot of niet in te richten in zo’n stand. Speciaal voor dat soort kunstwerken is er de Unlimited afdeling bij Basel. Daar zijn naast films, hele grote objecten, veel objecten als 1 werk en totaal installaties te zien. Eigenlijk de bekende strategie om indrukwekkend werk te maken; groot of veel dus. Want je kunt je afvragen hoe zinvol het is om een gigantische Carl Andre te tonen (laat staan te verkopen) of schilderijen van meer dan 6 meter hoog (waarom in hemelsnaam) etc etc.

Basel Unlimited overzicht

Basel Unlimited overzicht

Vervolgens kun je je afvragen voor wie dit soort werken getoond worden met als doel te verkopen. De meeste werken staan te ver van de reguliere beurs af om als eye-catcher te gebruiken voor ander hanteerbaarder werk van dezelfde kunstenaar te verkopen. Musea kunnen dit soort werk niet zomaar meer kopen omdat heel veel te duur is voor die musea. Ik denk dan ook dat dergelijk werk vooral gaat naar particuliere musea en multimiljonairs met te grote lege kamers in huis.

Toch, zet twee heel grote objecten naast elkaar en ze moeten elkaar bewijzen op hun beeldende kwaliteiten naast het formaat. Sommige werken kunnen alleen ook maar zo getoond worden en zouden op een gewone beurs simpelweg niet functioneren als beeld. Die schilderijen en die grote Carl Andre worden ineens meer naast groot alleen en er zijn maar weinig plekken waar dergelijke gigantische werken bij elkaar getoond worden. (Ik moet dan in Nederland even aan de Onderzeebootloods denken in Rotterdam, maar verder zou ik zo snel geen vergelijkbare plekken weten.) Dat maakt deze beurs meer dan alleen een verkoopplek voor galeries.

Bruce Nauman - Raw Material with Continous Shift - WWWWW

Bruce Nauman – Raw Material with Continous Shift – WWWWW

Carl Andre - Steel Peneplain

Carl Andre – Steel Peneplain

David Nash - Cork Spire

David Nash – Cork Spire

Edith Dekyndt - Krasny Ougol

Edith Dekyndt – Krasny Ougol

Giuseppe Penone - Matrice di Linfa

Giuseppe Penone – Matrice di Linfa

Haegue Yang - Accomodating the Epic Dispersion - On Non-cathartic Volume of Dispersion

Haegue Yang – Accomodating the Epic Dispersion – On Non-cathartic Volume of Dispersion

Hanne Darboven - Kinder dieser Welt

Hanne Darboven – Kinder dieser Welt

Jos de Gruyter & Harald Thys - Die schmutzigen Puppen von Pommern

Jos de Gruyter & Harald Thys – Die schmutzigen Puppen von Pommern

Julio Le Parc - Continue Mobile - Sphere Rouge

Julio Le Parc – Continue Mobile – Sphere Rouge

Kara Walker - The Sovereign Citizens Sesquicentennial Civil War

Kara Walker – The Sovereign Citizens Sesquicentennial Civil War

Markus Schinwald - Untitled (Walls)

Markus Schinwald – Untitled (Walls)

Matias Faldbakken - 20000 Gun Shells

Matias Faldbakken – 20000 Gun Shells

Philippe Decrauzat - Untitled

Philippe Decrauzat – Untitled

Richard Aldrich - Divine Songs

Richard Aldrich – Divine Songs

Richard Nonas - Untitled

Richard Nonas – Untitled

Rodney McMillian - From Asteriks in Dockery

Rodney McMillian – From Asteriks in Dockery

Ron Gorchov - Entrance

Ron Gorchov – Entrance

Rosemarie Trockel - As Far as Possible

Rosemarie Trockel – As Far as Possible

Sam Falls - Untitled (Pallet 9, Pomona)

Sam Falls – Untitled (Pallet 9, Pomona)

Sterling Ruby - Soft Work

Sterling Ruby – Soft Work

Thomas Houseago - Striding Figure II (Ghost)

Thomas Houseago – Striding Figure II (Ghost)

Xu Zhen - Eternity (...)

Xu Zhen – Eternity (…)

Basel Unlimited is nog tot en met zondag te bezoeken, net als de rest van de beurs.