Gisteren opende de TEFAF haar deuren. Net als andere jaren bevindt het epicentrum van de internationale kunsthandel zich even in Maastricht. Tsja, hoe zou het anders kunnen zijn dan dat dat niet de moeite waard is?
Nu draai ik misschien nog geen decenia mee, maar toch is de Tefaf voor mij de beste kunstbeurs. Het enige nadeel is dat de actuele en hedendaagse kunst minimaal vertegenwoordigd is. Maar bij binnenkomst merk je direct dat alles tot in de puntjes verzorgt is. Dat doet de Frieze (in hun tenten) ze niet na, Basel (waar het toch iets archaischer aandoet) ook niet.
TEFAF entree
De kwaliteit mag er ook zijn, museaal werk genoeg. Toch zijn het voor mij altijd die onbekendere B-kantjes van die bekende kunstenaars, of de B-kunstenaars die je niet alle dagen tegenkomt in musea die zo’n beurs als deze zo interessant maakt.
Opmerkelijke tendens van dit jaar is het verdwijnen van de wansmakelijkheden, de kitsch die de afgelopen edities met enige regelmaat de kop op stak is afwezig of kunsthistorisch verantwoord. Verder viel op dat de hoeveelheid Renoirs en Calders aan het afnemen is, en dat Magrittes veel vaker aangeboden werden.
Hier een beeldverslag van werken die om diverse redenen opvielen. Grotere versies van de afbeeldingen krijg je door er op te klikken, in sommige gevallen niet overbodig.
Albricht – Abraham Hulk
Albricht – Bart van der Leck
Amells – Jan Weenix
Arnoldi Livie – Balthus
Arnoldi Livie – Edgar Degas
Aronson – Majolica grote schotel, circa 1630
Aronson – Polychrome plakaten (tweemaal) circa 1760
Arthur Ramon Art – Sean Scully
Artur Ramon Art – Salvador Dali
Aveline & Quenetain – Lamp
Bastian Galerie – Damien Hirst
Bastian Gallery – Andy Warhol
Beck & Eggeling – Heinz Mack
Ben Brown Fine Arts – Lucio Fontana
Beres Galerie – Simon Hantai
Bies Kunsthandel – Barend Cornelis Koekkoek
Bies kunsthandel – Johannes Jaccobus Maria Bogaerts
Blumka Gallery & Julius Bohler – Georg Petel
Borzo – Anne Appleby
Borzo – Ger van Elk
Borzo – Jan Hendrikse
Brame & Lorenceau – Victor Brauner
Canesso Galerie – Luca Giordano
Cardi Gallery – Giulio Paolini
Cardi Gallery – Tony Cragg
Carlo Orisi – Sirio Tofanari
Caylus – Juan Rodriguez Juarez
Cohen & Cohen – Porseleinen hertjes, circa 1750 (Qianlong periode)
Daniel Blau – NASA Orbiter 5
Daphne Alazraki – Lawrence Alma-Tadema
Daphne Alazraki – Pierre-August Renoir
David Koetser Gallery – Jan Willemszoon van der Wilde
Day & Faber – Roy Turner Durrant
De Jonckheere – Lucas Cranach de Oude
Delaive Gallery – Yuina Wada
Derek Johns Ltd – Dirk Valkenburg
Dickinson – Jean-Michel Basquiat
Dickinson – Kees van Dongen
Dickinson – Rene Magritte
Dickinson – Vincent van Gogh
Douwes Fine Art – Geer van Velde
Dr Jorn Gunther Rare Books – 13 Boeken uit de Pillone bibliotheek, beschilderd door Cesare Vecellio
Dr Jorn Gunther Rare Books – Getijenboek, circa 1415-1420 Troyes
EH Ariens Kappers – Hendrik Nicolaas Werkman
Emanuel von Baeyer – Arshille Gorky
Entwistle – Onbekend voorwerp
Eric Coatalem Galerie – Theodore Gericault
Flore de Brantes – Wim Delvoye
Franch & Company – James Ward
Galerie 1492 – Onbekend voorwerp
Giacometti Old Master Paintings – Aurelio Lomi Gentileschi
Grassi Studio – Tintoretto
Hammer Galleries – Pablo Picasso
Hans Mayer – Nam June Paik
Hans P Kraus Jr inc – Guilaume Duchenne de Boulogne & Adrien Tournachon
Helmut H Rumbler Kunsthandlung – Andrea Mantegna
Helmut H Rumbler Kunsthandlung – Hendrick Goltzius
Uitgebreid fotoverslag. Hartelijk dank daarvoor! Ik las op de site van Tefaf dat je voor fotograferen toestemming moest vragen aan de stand/galeriehouder, maar ik kan me niet voorstellen dat voor al die foto’s toestemming hebt gevraagd 🙂
@Paul, Dank en graag gedaan. Het antwoord op jouw vraag is tamelijk eenvoudig, ik heb een perskaart wardoor de galeriehouders direct zien waarvoor ik foto’s maak. Naar mijn ervaring zijn de meeste ook voor niet pers welwillend en vinden het geen enkel probleem. (Afgezien van het praktische aspect dat sommigen onvoorzichtig gaan rondlopen in stands om voldoende afstand te nemen en daardoor pardoes hun elleboog in een 17e eeuws doek zetten…)
Bedankt. Vooral voor de Scully
@Leendert, graag gedaan. (En inderdaad, super mooie Scully enigszins verdwaalt bij de tekeningen afdeeling)
Uitgebreid fotoverslag. Hartelijk dank daarvoor! Ik las op de site van Tefaf dat je voor fotograferen toestemming moest vragen aan de stand/galeriehouder, maar ik kan me niet voorstellen dat voor al die foto’s toestemming hebt gevraagd 🙂
@Paul, Dank en graag gedaan. Het antwoord op jouw vraag is tamelijk eenvoudig, ik heb een perskaart wardoor de galeriehouders direct zien waarvoor ik foto’s maak. Naar mijn ervaring zijn de meeste ook voor niet pers welwillend en vinden het geen enkel probleem. (Afgezien van het praktische aspect dat sommigen onvoorzichtig gaan rondlopen in stands om voldoende afstand te nemen en daardoor pardoes hun elleboog in een 17e eeuws doek zetten…)