Galerie With Tsjalling; Jans Muskee – Smashing Windows on an Early Sunday Morning (Slow Motion)

Bij mijn jaarlijkse bezoek in Groningen in verband met de eindexamenpresentaties aldaar, bezoek ik tevens de galerie With Tsjalling. Op dat moment toonde Tsjalling het werk van Jans Muskee (1961). Toevallig was […]

Bij mijn jaarlijkse bezoek in Groningen in verband met de eindexamenpresentaties aldaar, bezoek ik tevens de galerie With Tsjalling. Op dat moment toonde Tsjalling het werk van Jans Muskee (1961). Toevallig was dat twee jaar geleden ook het geval. Bij die presentatie leek Muskee ergens tegenaan te hangen met zijn werk, een overgangsfase.

Of die overgangsfase nu volledig voorbij is of niet kan ik niet duiden, maar wel dat zijn werken wel helemaal af zijn. Daar waar eerder werk zichzelf terugplooide op de tekening door middel van het wel of niet laten zien van voorwerpen of het papier, laat het werk nu een doorkijk op de realiteit zien. Zoals traditionele schilderijen dat ook doen kijk je op een voorstelling.

Toch, is er iets vreemds aan de hand. De situaties zijn niet heel gebruikelijk. Vreemde scenes waarin onvoltooide stripteases te zien zijn, of omgekeerd. Daarnaast hebben ze iets houterigs, gekunstelds in hun compositie. De figuren lijken er wel te zijn, soms zelfs te reageren op elkaar, maar toch ook altijd een afstand tot elkaar te hebben. Ze kijken net langs elkaar heen of zitten duidelijk in een andere realiteit binnen het werk. Zo lijkt een figuur (in de vorm van schrijver Alex de Vries) de voorstelling op de bank met zijn telefoon vast te leggen, of zit hij gewoon even te kijken of hij nog mail heeft? De figuren (met schilders Marie Civikov en Lotte van Lieshout waarvan de laatste topless is ) op de bank lijken met elkaar in contact te zijn maar geen ervan kijkt de ander recht in de ogen. De verbindingen zijn er, maar toch ook weer niet.

Daarnaast is er nog de toeschouwer die met die scene geconfronteerd wordt. Je wordt niet in het beeld gezogen maar je kunt er niet omheen. Omdat in tegenstelling tot het eerdere werk, de tekening helemaal voltooid is kun je alleen maar naar het beeld zelf kijken. Het is mooi getekend, dat zeker, maar op zo’n manier dat het ook niet de aandacht vraagt. Het gaat niet om de mooie tekening, maar die vreemde gekunstelde plek.

Jans Muskee Overzicht

Jans Muskee Overzicht

Jans Muskee - An Early Sunday Morning - 195x300cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – An Early Sunday Morning – 195x300cm Oliepastel op papier

Jans Muskee - An Early Sunday Morning - 195x300cm Oliepastel op papier (detail)

Jans Muskee – An Early Sunday Morning – 195x300cm Oliepastel op papier (detail)

Jans Muskee - Then The Sun Rises (3) - 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – Then The Sun Rises (3) – 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee - Then The Sun Rises (1) - 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – Then The Sun Rises (1) – 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee - Achter (klein) - 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – Achter (klein) – 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee - Achter - 180x245cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – Achter – 180x245cm Oliepastel op papier

Jans Muskee - Achter - 180x245cm Oliepastel op papier (detail)

Jans Muskee – Achter – 180x245cm Oliepastel op papier (detail)

Jans Muskee - Nooit meer slapen (2) - 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – Nooit meer slapen (2) – 30x45cm Oliepastel op papier

Jans Muskee - Zondagmiddag - 195x300cm Oliepastel op papier

Jans Muskee – Zondagmiddag – 195x300cm Oliepastel op papier

Deze tentoonstelling was tot en met 12 juli te zien bij Galerie With Tsjalling te Groningen en zal het laatste weekend van augustus (de 30e en 31e) te zien zijn in Schoutenstraat 10 te Utrecht (voormalige Galerie 10).