Galerie Juliette Jongma; Michiel Ceulers – Back Once Again (Forever)

Het romantische beeld van een schilder, eentje die zwoegt op ieder doek. Ieder werk is een reflectie op het individuele zijn van de maker. Met andere woorden, ieder werk heeft een bepaalde […]

Het romantische beeld van een schilder, eentje die zwoegt op ieder doek. Ieder werk is een reflectie op het individuele zijn van de maker. Met andere woorden, ieder werk heeft een bepaalde noodzakelijkheid. Het is not-done om een werk exact hetzelfde meermalen te maken, dat neigt namelijk naar broodschilderen.

Toen ik aanvankelijk de galerie binnen stapte dacht ik dat Michiel Ceulers (1986) iedere vorm van noodzakelijkheid in zijn werk heeft verloren. Ieder werk is inwisselbaar geworden, ieder werk is in het schilderen dezelfde oplossing. Bij het ene doek gebruikt hij welliswaar blauw en de ander een paars, maar de essentie is steeds dezelfde. Het is een wit of zwart doek, met daaroverheen een wit raster en nog voordat de tape er af werd gehaald is er even met een spuitbus overheen gegaan. Hierdoor ontstaan doeken die aan de ene kant iets esthetisch hebben, als monochromen waarin wit op wit altijd het beeldend goed doen. Maar de kartonnen lijsten maken het dan weer banaal. Al helemaal als je ziet hoe de werken gemaakt zijn, er is geen sprake van een conceptuele fijngevoeligheid.

Michiel Ceulers overzicht

Michiel Ceulers overzicht

Michiel Ceulers - Back once again (forever) - 61x81cm Olieverf en spuitbus op gevonden raam en karton

Michiel Ceulers – Back once again (forever) – 61x81cm Olieverf en spuitbus op gevonden raam en karton

Michiel Ceulers - Back once again (forever) - 61x81cm Olieverf en spuitbus op gevonden raam en karton (detail)

Michiel Ceulers – Back once again (forever) – 61x81cm Olieverf en spuitbus op gevonden raam en karton (detail)

Michiel Ceulers - The needs of the many outwight the needs of the few - 92x77cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers – The needs of the many outwight the needs of the few – 92x77cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers - Even a clock that doesn't work is right twice a day it's applause simply dies - 132x109cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers – Even a clock that doesn’t work is right twice a day it’s applause simply dies – 132x109cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers - Even a clock that doesn't work is right twice a day it's applause simply dies - 132x109cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton (detail)

Michiel Ceulers – Even a clock that doesn’t work is right twice a day it’s applause simply dies – 132x109cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton (detail)

Michiel Ceulers - Even a clock that doesn't work is right twice a day it's applause simply dies - 132x109cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton (detail)

Michiel Ceulers – Even a clock that doesn’t work is right twice a day it’s applause simply dies – 132x109cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton (detail)

Michiel Ceulers - Die Ruckkehr der toten Mutter met neuen Problemen (Shut the fuck up, Donny!) - 250x200cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers – Die Ruckkehr der toten Mutter met neuen Problemen (Shut the fuck up, Donny!) – 250x200cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers - Die Ruckkehr der toten Mutter met neuen Problemen (Shut the fuck up, Donny!) - 250x200cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton (detail)

Michiel Ceulers – Die Ruckkehr der toten Mutter met neuen Problemen (Shut the fuck up, Donny!) – 250x200cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton (detail)

Michiel Ceulers - Der Glaube selbst, perfekt zu sein ist oft das Zeichen einer wahnhaften Gedanken, Challenge your preconceptions, of they will challenge you - 250x200cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

Michiel Ceulers – Der Glaube selbst, perfekt zu sein ist oft das Zeichen einer wahnhaften Gedanken, Challenge your preconceptions, of they will challenge you – 250x200cm Olieverf en spuitbus op canvas en karton

In de achterruimte gaat Ceulers zelfs zover dat hij een afgietsel heeft gemaakt van een werk en die identieke reeks van zeven naast elkaar gehangen heeft. Ook hier zijn het geen fijngevoelige werken, maar een reeks kat-in-de-zak werken. Als je er 1 neemt is het een geloofwaardig werk, maar als je ze alle zeven zien, blijkt hoe inwisselbaar een beeld is.

Even dacht ik dat kunst in het werk een noodzaak moet hebben, maar misschien is de bijdrage van Ceulers dat dat nu juist een achterhaald romantisch idee is. Hoe authentiek is kunst nu eigenlijk? Ik denk aan al die monochromen, bloemstillevens, portretten, vanitassen, paarden aan zee, landschappen, zijn ze allemaal inwisselbaar geworden?

Michiel Ceulers - Schneewittchen und die sieben Zwerge - 39x28cm Zeven afgietsels van hetzelfde schilderij

Michiel Ceulers – Schneewittchen und die sieben Zwerge – 39x28cm Zeven afgietsels van hetzelfde schilderij

Michiel Ceulers - Schneewittchen und die sieben Zwerge - 39x28cm Zeven afgietsels van hetzelfde schilderij (detail)

Michiel Ceulers – Schneewittchen und die sieben Zwerge – 39x28cm Zeven afgietsels van hetzelfde schilderij (detail)

Michiel Ceulers - Schneewittchen und die sieben Zwerge - 39x28cm Zeven afgietsels van hetzelfde schilderij (detail)

Michiel Ceulers – Schneewittchen und die sieben Zwerge – 39x28cm Zeven afgietsels van hetzelfde schilderij (detail)

Is nog tot en met 22 december te zien bij Galerie Juliette Jongma.