De Pont; Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table

Katharina Grosse (1961) is duidelijk niet van de kleine gebaren. Ze denkt in meters. Dat betekend dat groots uitpakt met een twaalftal grote schilderijen, twee flinke sculpturen en vooral een […]

Katharina Grosse (1961) is duidelijk niet van de kleine gebaren. Ze denkt in meters. Dat betekend dat groots uitpakt met een twaalftal grote schilderijen, twee flinke sculpturen en vooral een zaalvullende installatie. En waar zaalvullend doorgaans staat voor grote werken, is hier de zaal letterlijk gevuld met gigantische ballonnen terwijl de wanden eigenlijk onberoerd blijven.

Het werk van Grosse is een feest, grote statements met veel felle kleuren. Visueel snoepgoed maar dan wel hele grote snoepjes. Het maakt dan ook een sensationele indruk. Het is een feest om door de installatie heen te lopen.

Er is ook een maar. Het is mooi, het is ambitieus en zit vol energie. Maar, de schilderijen lijken inwisselbaar voor elkaar. Het zijn allemaal gigantische werken waarin veel effecten gebruikt worden. Dat komt voor een groot gedeelte ook doordat het formaat en de kleuren zo overheersen dat ze als beeld niet meer kunnen functioneren. Er is geen mogelijkheid tot het nemen van een afstand om het werk te overzien. Is het effectbejag groter dan het beeld of zou het andersom moeten zijn?

Ik ben voorstander om de sensatie van de fysieke ervaring ondergeschikt te stellen aan het feitelijke beeld. Veel kunst maakt gebruik van bekende oplossingen (veel, groot, fel of hard etc) om werk aan de beschouwer op te dringen. Vooral in de reclamewereld weten ze daar alles van. Dat levert niet noodzakelijkerwijze ook boeiende en sterke beelden op.

Bij Grosse is het effect van de sensatie enorm, grote werken met veel felle kleuren. Ik ben daar niet zo heel snel meer van onder de indruk maar door die effecten is het ook moeilijk om toegang tot het beeld te krijgen. Maar als ik de foto’s van die werken zie, zie ik toch veel variatie in die beelden met elegante oplossingen van formele problemen.

Misschien nog eens kijken, maar dan met een kleinere reproductie erbij.

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Two Younger Women Come In And Pull Out A Table - Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse – Two Younger Women Come In And Pull Out A Table – Acrylverf op latex, pvs en kledingstukken 2013

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2003

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2003

Katharina Grosse - Zonder Titel (4 maal) - Acrylverf op gelamineerd styrofoam 2009

Katharina Grosse – Zonder Titel (4 maal) – Acrylverf op gelamineerd styrofoam 2009

Katharina Grosse - Zonder Titel (4 maal) - Acrylverf op gelamineerd styrofoam 2009 (detail)

Katharina Grosse – Zonder Titel (4 maal) – Acrylverf op gelamineerd styrofoam 2009 (detail)

Katharina Grosse - Zonder TItel & Aarde - Acrylverf op doek & Styrofoam, aarde en acrylverf 2013

Katharina Grosse – Zonder TItel & Aarde – Acrylverf op doek & Styrofoam, aarde en acrylverf 2013

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2013

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2013

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2011

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2011

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2011 (detail)

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2011 (detail)

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2009

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2008

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2008

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2005

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2005

Katharina Grosse - Zonder Titel - Acrylverf op doek 2005 (detail)

Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doek 2005 (detail)

Het werk van Katharina Grosse is naar mijn beleving een beetje ambivalent, wat ook een kwaliteit is natuurlijk. Dat maakt het daarom ook de moeite waard. Ik ga in elk geval binnenkort nog een keer kijken.

Het werk van Grosse is nog tot en met 9 juni te zien in Tilburg bij De Pont.