Zowel de schilderijen als de lijsten in het werk van Karel Dicker (1989) zijn nauwkeurig uitgewerkte entiteiten die elkaar versterken. De schilderijen tonen ons kleurrijke landschappen en ruimtes, soms aangevuld met bloemen in een vaas of enkel de vaas (of een glas?). Ze zijn weelderig en losjes geschilderd maar met aandacht voor detail, met precies uitgewerkte details zoals een vogel die vecht met een slang in het werk Villa Lunatic. De schilderkunstige verwijzingen naar Van Gogh, Matisse en Bonnard zijn nooit ver weg en te expliciet om toevalligheden te zijn. Ze zijn niet enkel stilistisch, maar ook een echo van bijvoorbeeld de nachtelijke caféscène van Van Gogh in het werk Avignon van Dicker. Het kleurpalet, de manier van schilderen en het onderwerp liggen te dicht bij elkaar om enkel een toevalligheid te zijn.
De lijsten zijn met de hand gesneden uit meestal notenhout, met hier en daar eiken, beuken of kersenhout. Sommige lijsten zijn relatief braaf maar het merendeel is een weelderig en organisch geheel dat net zo veel aandacht vraagt als het schilderwerk dat het omlijst. De meeste werken zijn van bescheiden formaat. Notenhout is niet licht van gewicht en zal daar een rol in spelen. De meeste werken hier zijn niet groter dan een armlengte terwijl ik in het verleden toch echt grotere schilderijen van Dicker zag, maar die waren dus zonder grote lijst.
De vormentaal van het schilderwerk en de omlijsting zijn steeds congruent met elkaar, een weelderig landschap heeft een minstens zo weelderige lijst, de zuilen van het eerder genoemde werk Villa Lunatic vinden hun echo in de lijst. Hoewel de lijst dus aandacht opeist, is het niet zo dat het ene het andere verdringt. Voor een lijst zijn ze erg uitgesproken en opmerkelijk, maar binnen het werk heel vanzelfsprekend. De vervolgvraag is dan eigenlijk wat die lijsten nog meer kunnen doen voor deze schilderijen van Dicker?
Karel Dicker – Villa Lunatic – 30x24cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijstKarel Dicker – Villa Lunatic – 30x24cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijst (detail)Karel Dicker – The hottest day at Pompeii – 24x19cm, Acrylverf op linnen, handgesneden kersenhouten lijstKarel Dicker – The hottest day at Pompeii – 24x19cm, Acrylverf op linnen, handgesneden kersenhouten lijst (detail)Karel Dicker – Small hearth in an wild field – 32x27cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijstKarel Dicker – Small hearth in an wild field – 32x27cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijst (detail)Karel Dicker – Pinho, flowers need water – 31x37cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijstKarel Dicker – Pinho, flowers need water – 31x37cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijst (detail)Karel Dicker – Orange glass, play with fire need for water – 32x16cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijstKarel Dicker – Orange glass, play with fire need for water – 32x16cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijst (detail)Karel Dicker – Nightwatch – 69x59cm, Acrylverf op linnen, handgesneden eiken lijstKarel Dicker – Nightwatch – 69x59cm, Acrylverf op linnen, handgesneden eiken lijst (detail)Karel Dicker – Greenery – 19x25cm, Acrylverf op linnen, handgesneden eiken lijstKarel Dicker – Greenery – 19x25cm, Acrylverf op linnen, handgesneden eiken lijst (detail)Karel Dicker – Flowerfields forever – 47x42cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijstKarel Dicker – Avignon – 25x20cm, Acrylverf op linnen, handgesneden beuken lijstKarel Dicker – Avignon – 25x20cm, Acrylverf op linnen, handgesneden beuken lijst (detail)Karel Dicker – Arle, only eyes for the landscape – 24x19cm, Acrylverf op linnen, handgesneden walnoten lijst
Laat een reactie achter;