100 jaar geleden kwam Piet Mondriaan terug naar Nederland. Op dat moment was hij twee jaar in Parijs maar kwam op bezoek bij zijn zieke vader. Helaas brak op dat moment de eerste wereldoorlog uit en kon Mondriaan niet terug naar Parijs. Met tussenkomst van de kunstcriticus Bremmer exposeerde Mondriaan zestien schilderijen bij Kunsthandel Willem Walrecht. Deze had hij tussen 1912 en 1914 gemaakt in Parijs en had in de tussentijd zijn eigen naar ook veranderd in Mondrian. In die twee jaar jaar in Parijs was Mondriaan de Nederlandse kunstwereld ontgroeit. In 1908 kwam hij Jacoba van Heemskerck nog wel eens tegen, in 1909 exposeerde hij met Sluyters in het Stedelijk waarmee hij in 1910 ook een kunstgroep oprichtte waar later ook Leger zich bij voegde. Maar in december 1911 vertrok hij dus richting Parijs.
Het opvallende blijkt echter uit de tentoonstelling die nu te zien is bij de tentoonstelling in het GemeenteMuseum, dat Mondriaan die werken die hij toen toonde gebaseerd heeft op tekeningen die hij maakte voordat hij naar Parijs vertrok. Natuurlijk is het mooi om de werken die hij toen liet zien, wat op dat moment zijn beste werken zouden moeten zijn geweest, nu hier samen te zien. Maar de link met de tekeningen zijn nog veel interessanter. Die heeft hij toen blijkbaar meegenomen naar Parijs. Daarvoor hebben ze in het museum niet heel veel ruimte nodig, twee ruimtes zijn genoeg. Maar daar kun je dan ook uren de tijd voor nemen.
Natuurlijk is het mooi om de ontwikkelingen van de kubisten uit Parijs te zien in relatie met hoe er in Nederland werd aangemodderd. Dat Mondriaan uiteindelijk als grote ster zou eindigen is dan nog niet te zien. Maar dat is meer de kers op de taart. De kracht van deze tentoonstelling zit echt in de concentratie werken van die specifieke periode en de relatie tot die tekeningen die nog strikt figuratief zijn.
Hier verder een beeldverslag.
Grote versies van de afbeeldingen door erop te klikken. Enjoy.

Piet Mondriaan – Kopie naar de Pieta van Villeneuve-Les-Avignon door Enguerrand Quarton – Olieverf op doek 1912 (Tentoonstellingsprint)

Georges Braque – Verre, Violon et Papier a Musique – Le Violon Valse (Glas, Viool en Muziekpapier) – Olieverf en houtskool op doek 1912

Piet Mondriaan – Vrouw met haar ellebogen leunend – Houtskool op papier 1908-1909 (Gebruikt voor Compositie XI)
![GemeenteMuseum Den Haag; Mondriaan en het Kubisme – Parijs 1912-1914 100 jaar geleden kwam Piet Mondriaan terug naar Nederland. Op dat moment was hij twee jaar in Parijs maar kwam op bezoek bij zijn zieke vader. Helaas brak op dat […]](https://www.lost-painters.nl/wp-content/uploads/Mondriaan-Parijs-640x250.jpg)
































