Gareth Sansom

Hier is het komkommertijd, in Australië is het winter. En dus zijn daar wel dingen die het melden waard zijn. Zo ook een solo tentoonstelling van Gareth Sansom. En wie […]

Hier is het komkommertijd, in Australië is het winter. En dus zijn daar wel dingen die het melden waard zijn. Zo ook een solo tentoonstelling van Gareth Sansom. En wie dat is haal ik gewoon letterlijk uit het perbericht:

Gareth Sansom is a central figure in Australian art and his career spans nearly five decades. He has exhibited extensively throughout Australia and internationally and is represented in every national museum collection as well as the Metropolitan Museum of Art in New York and in numerous private and corporate collections in Australia and overseas. In 2005 the Ian Potter Museum of Art in Melbourne held a major survey show titled ‘Welcome to my mind’ and in 2008 Sansom was awarded the McCaughey Memorial Prize. From 1986 to 1991 Sansom was Dean of the School of Art at the Victorian College of the Arts (VCA). Gareth Sansom was the inaugural exhibition when Roslyn Oxley9 Gallery first opened in 1982.

Overduidelijk een grote naam in Australië. En relevant voor de rest van de planeet. Zijn werk mag er dan ook echt wel zijn; sterk kleurgebruik en ontzettend goed geschilderd. De titels zijn daarbij ook erg speels dus eigenlijk perfecte expo om hier te laten zien. Dus dat doen we dan ook.

Press release

“What inspired you this time?” I asked Gareth Sansom. “Old age” he replied. Sansom is three-score-years-and-ten and buzzing around in his head are thoughts of his own mortality. “What happens on the other side?”, “How much longer do I have?” he asks rhetorically. I scan the paintings and sure enough, subtle reminders of our transient existence emerge from the cacophony of colour: a skull in Hello Sailor, the text in No Time, an image of Sansom in A forensic possibility which makes him look like a ghost from Ghost Busters.

But ageing is only one of the themes covered in these ecclectic psychological landscapes. There is also popular culture, cinema and sex. Phallic forms delineate or dominate the paintings. Collaged photographs question conventional notions of gender. Actresses’ names prompt images of popular glamour. A quirky shopping list mixes the banal and the eccentric. Indeed, if the paintings cause shock and horror in one section, they comfort with humour in another. Sansom refers to the paintings as slow burners – works that creep up behind you then hit you on the head (or tickle you under the armpits).

Subject matter aside, Sansom’s first priority is to make a picture that works. After fifty years of experience, he is well-equipped for the challenge. Some paintings fall into place easily he tells me; others must be worked and reworked. The very complex ones, he says, require surgery. Sansom’s idiosyncratic techinique combines collage, enamel and spray paint with layers and layers of oil. He counters vast abstract sections with semi-figurative imagery, hailing Pop Art, Surrealism and Minimalism in the same breath.

Finally, Sansom warns me, “don’t be distracted by the titles”. They are as open to personal interpretation as the paintings themselves. Saint D’Do will morph from dodo to dildo – it all depends on where you’re standing.

Olivia Sophia

En hier dus wat werk

One Peak (Motel Slut) - 183x122cm Olieverf, acrylverf, foto en enamel op linnen

One Peak (Motel Slut) - 183x122cm Olieverf, acrylverf, foto en enamel op linnen

Fearless Alien Art School Killers - 183x244cm Olieverf en enamel op linnen

Fearless Alien Art School Killers - 183x244cm Olieverf en enamel op linnen

Saint D'Do - 183x244cm Olieverf en enamel op linnen

Saint D'Do - 183x244cm Olieverf en enamel op linnen

They Shoot Corsets Don't They? - 183x244cm Olieverf en enamel op linnen

They Shoot Corsets Don't They? - 183x244cm Olieverf en enamel op linnen

Damn Chops - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Damn Chops - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Floating - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Floating - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Jiminy Criket's Brush With Vorticism - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Jiminy Criket's Brush With Vorticism - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Vertigo - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Vertigo - 122x183cm Olieverf en enamel op linnen

Coxswain - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

Coxswain - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

Hello Sailor! - 122x122cm cm Olieverf, foto en enamel op linnen

Hello Sailor! - 122x122cm cm Olieverf, foto en enamel op linnen

Old Time Religion - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

Old Time Religion - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

No Time! - 122x122cm Olieverf, foto, spuitbus en enamel op linnen

No Time! - 122x122cm Olieverf, foto, spuitbus en enamel op linnen

Landscape - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

Landscape - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

Quixote - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

Quixote - 122x122cm Olieverf en enamel op linnen

A Forensic Possibility - 183x224cm Olieverf, foto en enamel op linnen

A Forensic Possibility - 183x224cm Olieverf, foto en enamel op linnen

Bliss - 198x228cm Olieverf en enamel op linnen

Bliss - 198x228cm Olieverf en enamel op linnen