Docu; David Hockney – Secret Knowledge

Omdat ik druk bezig ben met van alles maar niet met het bezoeken van tentoonstellingen ontstaat er wel eens wat ruimte voor wat anders. Zoals nu ook vandaag… Velen zullen […]

Omdat ik druk bezig ben met van alles maar niet met het bezoeken van tentoonstellingen ontstaat er wel eens wat ruimte voor wat anders. Zoals nu ook vandaag…

Velen zullen dit waarschijnlijk al wel kennen, David Hockney’s (1937) theorie over spiegels en het schilderen. Hoe kan het dan men rond 1420 ineens zo veel realistischer, nee, meer fotografisch konden schilderen? Dat bepaalde kunstenaars zoals Vermeer en Caravaggio hulpmiddelen gebruikt hebben voor hun schilderijen is vrijwel zeker. Dat ook Van Eyck dat daadwerkelijk zo gedaan zou hebben betwijfel ik. De kandelaar die Hockney gebruikt als bewijs is inderdaad zeer correct geschilderd en haast technisch onmogelijk. Maar spiegels waren rond 1420 nog niet zo perfect als die hij gebruikt. Toen ik het zelf probeerde viel me  op hoe lastig het is de afbeelding over te nemen omdat de vervorming nooit perfect is en dus een onscherp beeld oplevert.

Een nieuwe theorie is die van Tim’s Vermeer. Helaas is daar nog altijd bar weinig van te vinden.

Maar die van Hockney blijft een interessante insteek om eens kritisch naar te kijken.


Morgen ben ik onderweg naar Groningen om wat werk te brengen, zal eens kijken of ze daar weer iets nieuws hebben om te zien.