De Kabinetten van De Vleeshal; De Kunst van Kiezen

Het publiek bepaalde wat er nu te zien is in De Kabinetten. Het publiek bestaat uit hoofdzakelijk regionaal publiek, scholieren, Vrienden Van en lezers van de regionale krant. Het idee […]

Het publiek bepaalde wat er nu te zien is in De Kabinetten. Het publiek bestaat uit hoofdzakelijk regionaal publiek, scholieren, Vrienden Van en lezers van de regionale krant. Het idee is simpel, er is een collectie van ongeveer 150 werken en het publiek koos de werken die nu te zien zijn in De Kabinetten uit een voorselectie van 36 werken.

De mythe dat het publiek zou gaan voor makkelijke en bekende kunstenaars is bij deze ontkracht. Nu ben ik niet bekend met de gehele collectie (de 36 waren wel een poosje te zien op een website), maar het publiek heeft echt niet de meest bekende en makkelijke kunst er uit gezocht. Sterker nog, sommige werken zijn redelijk ontoegankelijk en complex. Zo is bijvoorbeeld het werk van Remco Torenbosch lastig te duiden voor veel mensen. In de zaaltekst staan ook enkele argumenten van sommigen om te kiezen voor een bepaald werk. Zo koos iemand voor de Handstand van Warmerdam omdat het licht zo mooi valt. Of voor het werk van Korstanje omdat er ineens een kont aan blijkt te zitten. Het is opvallend dat vaak de schoonheid genoemd wordt in dingen, die daar niet direct na verwijzen.

Misschien is de tentoonstelling an sich niet zo bijzonder, de insteek is wel veelbelovend. Een aantal jaar terug had het Abbemuseum een vergelijkbaar project waarbij ook werken uit de depots gehaald werden op aanvraag van bezoekers. Het voordeel van dergelijke projecten is dat er andere werken getoond worden dan die je vaak al gezien hebt. Een voorselectie van 36 stuks is misschien dan nog aan de krappe kant.

Het moet gezegd worden, kiezen is een kunst, maar hier staat toch echt een mooie brede selectie uit de collectie met dank aan het publiek zelf.

Ben Sleeuwenhoek - De Rivier die Altijd Stroomt

Ben Sleeuwenhoek – De Rivier die Altijd Stroomt

Ik kende al wel het kleine collagewerk van Bianca Runge, maar deze grote prints zijn ook top.

Bianca Runge - Maart & Naturel

Bianca Runge – Maart & Naturel

Bianca Runge - Naturel (detail)

Bianca Runge – Naturel (detail)

Franceso Arena - Ramp With Bombing Of Steving House

Franceso Arena – Ramp With Bombing Of Steving House

Franceso Arena - Ramp With Bombing Of Steving House (detail)

Franceso Arena – Ramp With Bombing Of Steving House (detail)

Deze ruimte van Fransje Killaars past maar net in de Kabinetten. Op de foto komen de kleuren niet zo mooi uit als in het echt.

Fransje Killaars - Non Stop (Innsbruck)

Fransje Killaars – Non Stop (Innsbruck)

Fransje Killaars - Non Stop (Innsbruck)

Fransje Killaars – Non Stop (Innsbruck)

Job Koelewijn - Vaarwel Spakenburg

Job Koelewijn – Vaarwel Spakenburg

Job Koelewijn - Vaarwel Spakenburg (detail)

Job Koelewijn – Vaarwel Spakenburg (detail)

Liza May Post - Duwen

Liza May Post – Duwen

Een heel leuk en goed werk van Maartje Korstanje.

Maartje Korstanje - Zonder Titel (De Boxer)

Maartje Korstanje – Zonder Titel (De Boxer)

Maartje Korstanje - Zonder Titel (De Boxer)

Maartje Korstanje – Zonder Titel (De Boxer)

Marijke van Warmerdam - Handstand

Marijke van Warmerdam – Handstand

Marinus Boezem - Jump

Marinus Boezem – Jump

Marinus Boezem - Jump (detail)

Marinus Boezem – Jump (detail)

Dit lijkt op Mondriaan, maar is opvallend strak en de compositie niet zo stabiel als een Mondriaan. Dat klopt, het is ook van iemand anders die goed gekeken heeft naar Mondriaan.

Marlow Moss - Compositie met dubbele lijn en blauw vlak

Marlow Moss – Compositie met dubbele lijn en blauw vlak

Zo netjes als hieronder zie je Mondriaan nooit.

Marlow Moss - Compositie met dubbele lijn en blauw vlak (detail)

Marlow Moss – Compositie met dubbele lijn en blauw vlak (detail)

Remco Torenbosch - Untitled (BEP)

Remco Torenbosch – Untitled (BEP)

Robert Maaskant - SJN 3x

Robert Maaskant – SJN 3x

Is nog te zien tot en met 28 oktober in de Kabinetten van De Vleeshal te Middelburg.