Wilde ideeën en leesvoer (253)

Ondanks het feit dat de week twee paasdagen korter was en er dus minder nieuws, toch een hoop leesvoer deze week;

Bijna een derde van alle solotentoonstellingen bij musea in de VS is van kunstenaars die door de 5 grootste galeries vertegenwoordigd worden. De reden? Vermoedelijk iets met geld?

– Ook curieus, op de bienale van Venetie wordt Kenia vooral door Chinezen gerepresenteerd, voor de tweede keer op rij. De reden? Wederom iets met geld natuurlijk.

– De beruchte staatsportretten van Rineke Dijkstra, Femmy Otten en Iris van Dongen waren in het nieuws. De hele affaire liep afgelopen jaar al de nodige kleerscheuren op (zie hier en hier), blijkt nu ook nog eens dat het grapje van ruim €370.000 heeft geleid tot slechts 46 aankopen afgelopen half jaar. Lachende derde is blijkbaar wederom Koos Breukel.

The End of Art van Arthur Danto begrijpen voor dummies.

Sven Gatz “Kunstenbeleid is meer dan subsidies verstrekken”.

Hito Steyerl wint eerste EYE-Award en mag 25.000 pond investeren in een nieuwe film.

Marlene Dumas ontving vorige week een eredoctoraat van de universiteit van Antwerpen en gaf een kort interview.

De open inschrijvingen van de Porche-academie van Marinus Boezem gaan bijna van start. Aanrader

In plaats van een galerie een kunstlabel?

Naakt een tentoonstelling van James Turrel bezoeken? Dat kan.

Kunstenaars plaatsen illegaal een standbeeld van Edward Snowden in een park in NY.

Het glutenvrije museum, voor iedereen met een gluten allergie of gluten intolerentie.

12 tips voor een succesvolle carriere als kunstenaar.

Transparantie wordt het nieuwe woord?