Ooit eens beschreven als “the most profound abstract painter of the past four decades.”. Dan moet het wel de moeite waard zijn om hier ook op dit blog te verschijnen. Brice Marden (1938) Toonde onlangs werk bij zijn galerie. Het was zijn eerste solo tentoonstelling sinds zijn retrospectief in MOMA in 2006. Terwijl zijn werk in het museum hing, ging hij lekker een wereldreis maken. Ergens in die reis kwam hij in aanraking met Chinese kalligrafie. Dat is hij vervolgens helemaal gaan uitpluizen en schetsen van gaan maken. Die schetsen ontwikkelden zich in de Letters serie. Eenmaal thuisgekomen werkte hij die weer uit tot heuse schilderijen.
Het resultaat is een formeel onderzoek naar handschrift en compositie. De monochromen waar hij ooit bekend mee werd zitten nu aan de zijkanten van zijn werk. Dat “[…]for a complex play of color and value in pictorial space, since the quality of being ‘in front’ or ‘behind’ is less dependent on what could have been a simple device: the color border as a stark optical frame.” This “complex play” echoes the effect of what Weiss describes as the “evasive dimensionality”. Let dus op de nieuwe samenkomst tussen zijn oude werk in de zijkanten en zijn latere werk in het midden. Een mooie synthese.
Duidelijk dus. Goed werk.
Laat een reactie achter;